«اورست» چطور قد کشید؟

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: زلزله سال ۲۰۱۵ در نپال موجب اندازه گیری مجدد ارتفاع قله اورست بود و در اندازه‌گیری جدید ۸۶ سانت به ارتفاع آن افزوده شد.

«اورست» چطور قد کشید؟

دکتر رضا علی‌پور با بیان اینکه در طبقه بندی کوه‌ها دو نوع کوه‌ داریم، اظهار کرد: برخی کوه‌ها از فعالیت آتشفشانی و برخی دیگر بر اثر برخورد دو صفحه زمین‌شناسی به وجود آمده‌اند.

وی افزود: بالا آمدن ماده مذاب از داخل زمین باعث ایجاد کوه‌های مخروطی می‌شود و برای افزایش ارتفاع این تیپ کوه‌ها باید مجدد مواد مذاب بالا بیاید اما از طرفی این کوه‌ها تحت فرسایش نیز قرار دارند و ممکن است در یک بازه زمانی ارتفاع آن‌ها کاهش پیدا کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: کوه‌های دماوند، سبلان و تفتان در ایران از نوع کوه‌های آتشفشانی هستند که ما خیلی توقع افزایش ازتفاع در این کوه‌ها را نداریم چراکه تحت فرسایش هم قرار دارند.

وی با بیان اینکه برخی از کوه‌ها بر اثر برخورد دو صفحه زمین‌شناسی به وجود آمده‌اند و یک گسل زیر آن ایجاد شده‌ به طوریکه رشته‌کوه هیمالیا از نوع کوه‌های برخوردی است، توضیح داد: حدود ۵۰ سال قبل، شبه قاره هند با قاره آسیا برخورد کرد و باعث ایجاد یک رشته کوه به نام هیمالیا شد که معروف ترین قله آن در مقیاس جهانی اورست است.

علی‌پور با بیان اینکه رشته کوه زاگرس در ایران از نوع کوه‌های برخوردی است، خاطرنشان کرد: در این نوع کوه‌ها هرچه گسل فعال‌تر باشد ممکن است ارتفاع افزایش پیدا کند و بالطبع مجدد فرسایش داشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا مطرح کرد: یک گسل مرکزی اصلی در ناحیه هیمالیا و در پایه قله اورست نیز گسل خومبو وجود دارد که آن را به سمت بالا هل می‌دهد.

وی اذعان کرد: نخستین بار در سال ۱۸۵۶ ارتفاع اورست را اندازه گیری و ارتفاع آن را ۸۸۴۰ متر مشخص کردند اما در سال‌های اخیر با وجود فناوری های نوین و GPSهای دقیق احساس کردند ممکن است این عدد دقیق نباشد بنابراین در سال ۲۰۱۰ دولت چین و نپال توافق کرند ارتفاع آن را مجدد اندازه گیری کنند و پس از این اندازه‌گیری ارتفاع اورست ۸۸۴۸ متر اعلام شد.

علی‌پور ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ زلزله ۷.۸ ریشتری در نپال اتفاق افتاد که بسیار تأثیرگذار بود و پس از آن شک و شبهه‌هایی ایجاد شد که ممکن است این زلزله در ارتفاع اورست تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه کشورهای چین و نپال دوباره پروژه‌ای برای اندازه‌گیری ارتفاع اورست تعریف کردند، افزود: یک تیم مجهز به GPS دو فرکانس که قابلیت نفوذ به امواج رادار را داشت تا بتواند ضخامت برف را اندازه گیری و از ارتفاع قله کم کند، در فصل صعود و زمان خلوت به آن قله اعزام شدند.

علی‌پور با اشاره به اینکه همزمان هشت تیم در هشت قله همجوار با دوربین در زمان معین و کشور چین از طریق اطلاعات ماهواره‌ای ارتفاع قله را اندازه‌گیری کردند، یادآور شد: در نهایت طبق آخرین اخبار و اطلاعات محتمل ترین ارتفاع اورست با این اندازه گیری به ۸۸۴۸ متر و ۸۶ سانتی‌متر مشخص شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتفاع قله دماوند که بلندترین قله ایران است، برای نخستین بار در سال ۱۹۶۶ اندازه گیری و ارتفاع آن ۵۶۷۰ متر مشخص شد اما در سال ۱۳۸۵ سازمان نقشه برداری کشور یک تیم به همراه تجهیزات جدید به دماوند اعزام کرد و طبق آخرین اطلاعات ارتفاع دماوند ۵۶۰۹ متر و ۲۰ سانتی‌متر است.

به گزارش ایسنا، ارتفاع قله اورست، بلندترین کوه جهان، در برآورد جدید ۸۶ سانتیمتر افزایش یافته و ۸۸۴۸ متر و ۸۶ سانتی‌متر اعلام شده است. اورست در مرز دو کشور چین و نپال قرار دارد و کوهنوردان می‌توانند از هر دو کشور به این قله صعود کنند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها