سوئد نیروگاه برق اتمی‌اش را می‌بندد، اما در کشورهای بالتیک نیروگاه می‌سازد

در حالیکه سوئد تصمیم گرفت تمامی نیروگاه‌های برق اتمی‌اش را به دلیل مسائل زیست محیطی تعطیل کند اما کمپانی دولتی این کشور توسعه نیروگاه برق اتمی را در استونی متوقف نکرده است.

سوئد نیروگاه برق اتمی‌اش را می‌بندد، اما در کشورهای بالتیک نیروگاه می‌سازد

با وجود آنکه سوئد نیروگاه‌های برق اتمی خود را در پایان سال جاری میلادی تعطیل می‌کند. اما کمپانی دولتی "واتنفال" به توافقی برای کمک به ساخت یک نیروگاه برق اتمی جدید با استونی دست یافته است.

رئیس تولید برق این کمپانی گفته است: ما توافق کرده‌ایم که با یکدیگر برای این پروژه کار کنیم اگر که احتمال ساخت راکتورهای مدولار کوچک در استونی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این یک پروژه کاملا منصفانه است. دو محل احتمالی برای ساخت این نیروگاه در نظر گرفته شده است.

شریک استونیایی این کمپانی در حال تعیین یک مکان دقیق برای ساخت این نیروگاه جدید است و ظرف ۱۰ سال این نیروگاه ساخته می‌شود.

البته مساله ساخت نیروگاه برق اتمی در خارج از کشور در حالیکه خود سوئد تمامی نیروگاه‌های برق اتمی‌اش را در پایان سال می‌بندد، مناقشه و بحث برانگیز شده است.

سخنگوی سیاست‌گذاری انرژی حزب "میانه رو" سوئد گفت: فکر می‌کنم این مساله واقعا قابل ملاحظه است که شما نیروگاه برق اتمی را در کشور خودتان تعطیل کنید اما در همان زمان، در یکی از کشورهای حوزه بالتیک چنین نیروگاهی بسازید.

یکی از اعضای این حزب نیز گفت: کمپانی واتنفال در حال سرمایه‌گذاری در استونی است. آنها نیروگاه‌های برق اتمی ما را در مراحل اولیه تولید تعطیل می‌کنند، خوب دلیلش چیست؟

یکی دیگر از اعضای این حزب در توئیتی نوشت: کمپانی دولتی واتنفال نیروگاه تولید برق اتمی را در سوئد تعطیل می‌کند اما راکتورهای جدید را در کشورهای همسایه می‌سازد. دولت به دنبال تعطیلی فرودگاه "بروما" و تاخیر در توسعه فرودگاه "آرلاندا" در کشور است. اما در فرودگاه‌های جدید ویتنام سرمایه‌گذاری می‌کند. فکر می‌کنید سیاست‌گذاری دولت ائتلافی منطقی است؟

وزیر محیط زیست سوئد اظهارات درباره همکاری بین کمپانی دولتی واتنفال را در استونی رد کرد و توضیح درباره آن را به وزیر تجارت و صنعت سپرد و وزیر تجارت و صنعت هم توضیح را به عهده این کمپانی گذاشته است.

از ۱۹۷۹ وقتی که در نیروگاه برق اتمی در نزدیکی هریسبرگ، پنسیلوانیا آمریکا حادثه‌ای رخ داد، رویکردها به نیروگاه‌های برق اتمی در سوئد تغییر کرده است.

سوئد در حال حاضر ۱۲ راکتور برق اتمی دارد که هفت مورد آنها تجاری هستند. تمامی آنها، راکتورهای آب سبک هستند و از اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها