کنترل خسارات سیلاب در میبد با اقدامات پیشگیرانه

افزایش بارش در هفته گذشته علاوه بر کاهش عطش اقلیم کویری یزد باعث بروز سیلاب در برخی شهرستان‌های این استان شد که در میبد اجرای برخی طرح‌های پیشگیرانه خسارات ناشی از سیلاب‌ها را به حداقل ممکن کاهش داد.

کنترل خسارات سیلاب در میبد با اقدامات پیشگیرانه

میبد یکی از شهرستان‌های کم آب در استان کویری یزد است و مدیریت مصرف آب در این شهرستان تداوم حیات را ضمانت می کند، امسال بارش باران نسبت به سال های گذاشته امید به افزایش تولیدات کشاورزی را در میان بهره برداران این شهرستان افزایش داده ، اگرچه خساراتی را نیز به همراه داشته است.

خردادماه سال ۹۸ وقوع سیل در میبد جان ۲ کودک را گرفت و در فروردین امسال نیز ۷ خانواده گرفتار سیلاب شدند که به مدد عوامل بسیج، نیروی انتظامی، امدادگران هلال احمر، آتش نشان ی و کمک مردمی نجات یافتند.

فخرالسادات آقایی، بخشدار میبد در زمان وقوع حادثه سیلاب فروردین ماه امسال گفته بود: مسیر روستاهای بخش بفروئیه و به ویژه درین نیازمند ایجاد چندین دهنه پل است تا سیلاب‌های این منطقه را در مسیرهای کم خطر هدایت کند.

احداث سیل بند و بندهای خاکی در مناطق بالادست میبد

فرماندار میبد گفت: با اقدامات موثر آبخیزداری و آبخوان‌داری اداره منابع طبیعی شهرستان و اداره کل منابع طبیعی استان در همه مناطق بالادست میبد شامل مرور ، درین، نیوک ، اشنیز ، علویه وجاده پادگان تمهیدات لازم برای مهار سیلاب ها اندیشیده شد.

حسین فلاح افزود : در این مناطق بندها و سیل بندهای مناسبی احداث شده، همچنین بستر رودخانه وسط شهر میبد نیز توسط شهرداری لایروبی شد که این اقدامات نقش موثری در کاهش حوادث ناشی از سیلاب به دنبال داشته و علاوه بر این اقدامات راهداری شهرستان نیز آمادگی لازم را بر نمک پاشی جاده ها دارد.

وی اظهار کرد: در مسیر جاده راه آهن به سمت ندوشن مشکلاتی در زمینه مدیریت سیلاب ها در این قسمت وجود دارد که رفع اساسی آن نیازمند تهیه و اجرای طرحی جامع در این زمینه است و همچنین در برخی از نقاط شهر میبد نیز نیاز به اجرای برخی طرح ها از سوی شهرداری برای بهبود وضعیت این مناطق از نظر کاهش مخاطرات ناشی از سیلاب است.

رییس ایستگاه هواشناسی میبد هم گفت: با توجه به نقشه پیش بینی هواشناسی مناطق شمالی و مرکزی استان که میبد را نیز شامل می‌شوند در روزهای آتی سرما و یخبندان به خصوص در مناطق کوهستانی را در پیش رو داریم.

حمید زارع میزان بارندگی چند روز پیش میبد در مرکز این شهرستان را ۱۵.۱ میلیمتر عنوان و میزان بارندگی در مناطق روستایی شهرستان را به ترتیب در اشنیز بالا ، ندوشن ، هفتهر ، سورک ، صدرآباد و خُود به ترتیب ۱۷ ، ۱۹.۴ ، ۱۸ ، ۲۵ ، ۱۸.۵ و ۲۵ میلیمتر اعلام کرد.

بارندگی در حوزه کشاورزی میبد نویدبخش همراه با مقداری خسارت

مدیر جهاد کشاورزی میبد گفت: بارش های اخیر در بخش کشاورزی نوید بخش سال آبی مناسبی در این شهرستان است اگرچه هنوز برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری آن بر افزایش محصولات کشاورزی زود است.

صدر پورکوثری در خصوص خسارات ناشی از بارش های اخیر در میبد اظهار داشت: خسارت ۳۰ رشته قنات این شهرستان حدود ۱۵ میلیارد ریال بوده و آسیب ۱۵ میلیارد ریالی نیز به ۱۳۰ کیلومتر جاده بین مزارع وارد شده که در مجموع ۳۰ میلیارد ریال خسارت سیلاب های اخیر در بخش کشاورزی شهرستان بوده است.

وی همچنین یادآور شد، سیل بندهای ایجاد شده توسط اداره منابع طبیعی در جلوگیری از خسارت کشاورزان تاثیر بسزایی داشته و در صورت ایجاد نشده این سازه ها، خسارات بیشتری به منابع بخش کشاورزی وارد می شد.

همه بندهای خاکی میبد آبگیری شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیز در این ارتباط گفت: با بارندگی های هفته گذشته تمامی بندهای خاکی در سطح شهرستان به طور کامل آبگیری شد در حوزه‌های آبخیز جنوبی میبد، مرور ، درین ، سورک، هفتهر ، ندوشن و نیوک سیلاب جاری شد .

جمال جنتی فیروز آبادی افزود: بارندگی مناطق مختلف شهرستان بین حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۵ میلیمتر و بارش ۵ سانتیمتر برف نیز در منطقه سورک ایجاد رواناب و سیلاب را درپی داشت.

وی گفت: پروژه های آبخیزداری مانند ۲۵ بند خاکی و ۲ پخش سیلاب که ظرفیت مهار ۵.۱ میلیون متر مکعب سیلاب را دارد، در سال های اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و استانی در شهرستان میبد اجرا شده است.

جنتی با بیان اینکه سدها و بندهای خاکی باعث مهار سیلاب و کاهش خسارات به تاسیسات پایین دست شده، اظهار کرد: با این وجود بارش باران باعث خسارت به سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده های مرتعی شده که لازم است این جاده ها ترمیم و تیغ زنی شود.

وی از اختصاص ۱۱۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی به حوزه آبخیزداری و انجام اقدامات جلوگیری از خسارت سیلاب خبرداد، افزود: به منظور کنترل سیلاب و افزایش آب سفره های زیر زمینی امسال نیز پروژه های آبخیزداری در سطح شهرستان اجرای می شود.

جنتی همچنین میزان اعتبار هزینه شده برای ایجاد سدها و بندهای خاکی و بهسازی و بازسازی آنها و انجام اقدامات بیولوژیک برای کنترل و پخش سیلاب و رسوب برداری پشت بندهای خاکی را چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل صندوق ملی عنوان کرد.

به گفته حسین ملا صادقی دامدار منطقه مرور میبد در هفت روز گذشته به دنبال بارش باران زمین های کشاورزی همچنان مرطوب است و نیاز به آبیاری ندارند و این رطوبت و سرمای هوا در کاهش آفت‌ها تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: بارش باران در این زمان در کاهش بیماری های دامی نظیر تب برفکی که معمولا دام ها در ابتدای فصل زمستان و ابتدای تابستان به آن مبتلا می شوند، تاثیر زیادی دارد.

بارندگی و حدیث مکرر آبگرفتگی معابر

شهردار میبد آبگرفتگی معابر به دنبال بارندگی را عارضه‌ای دانست که تنها محدود به میبد نیست و تقریبا همه‌ی شهرها و مناطق دیگر نیز با چنین مشکلی با شدت و ضعف مواجه می شوند و افزود: با این حال اقداماتی از سوی شهرداری از سال‌های اخیر برای رفع معضلات موجود در این زمینه انجام شده که کافی نیست و نیازمند تدوین و اجرای طرحی جامع برای دفع آب‌های سطحی میبد است که بزودی با همراهی سایر بخش ها آغاز می شود.

علیرضا نقوی میانگین بارندگی سالانه در میبد را حدود ۵۵ میلیمتر دانست و افزود: بارندگی اخیر ۱۵ میلیمتر بود که حدود یک چهارم میانگین یک سال در چند ساعت بارندگی در این شهر ثبت شده است.

وی یادآور شد: با وجود میزان زیاد بارش، اقدامات انجام شده در زمینه لایروبی رودخانه‌ها و بازگشایی پل‌هایی مانند عشرت آباد و آسفالت گسترده در محلات و سطح شهر اثرگذار بوده زیرا نسبت به سال‌های قبل تماس کمتری با سامانه ۱۳۷ برای رسیدگی به مشکلات ناشی از بارش ها را شاهد بودیم.

شهردار میبد تصریح کرد: بعد از توقف بارندگی بازدید از حوزه‌های خدمات شهری، فضای سبز و پایش محل‌های آب گرفتگی انجام و برخی از مشکلات با سرعت و به صورت فوق‌العاده رفع شد اما برخی مناطق شهر میبد مانند زیرگذر معلم و برخی معابر اصلی نیاز به اصلاح اساسی دارد و در این زمینه اقدام می‌شود.

نقوی در خصوص حادثه ای که برای یک خودروی پراید در زمان بارش های ایجاد شده بود، نیز توضیح داد: این حادثه به دنبال سهل انگاری راننده و بی توجهی به اخطار ماموران اتفاق افتاد و شیب کلی پل‌ معلم از نقاط خاص در میبد است که با وجود انجام برخی اقدامات هنوز نیازمند رسیدگی برای رفع اساسی مشکل است.

شهردار میبد از انجام فاز دوم طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی میبد خبرداد و گفت: در مناطقی از شهر مشکل تراز کردن آسفالت معابر و کوچه‌ها با سطح خانه‌ها وجود دارد که این مشکل به دلیل ساخت و ساز بدون پروانه است، همچنین برخی مغازه داران بدون مجوز از شهرداری اقدام به ساخت پل بر روی جوی آب‌ مقابل مغازه‌های خود می‌کنند که باعث بسته شدن مسیر آب و سرریز شدن آن در معابر می شود.

میبد شامل سه بخش مرکزی ، بفروئیه و ندوشن با حدود ۳۰ روستاست و مرکز این شهرستان ۱۰۵ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها