یارگیری مرگ برای کرونا در آرامستان‌های اردبیل

چندین نفر با لباس‌های ویژه کرونایی در تلاش برای دفن مردی میانسال هستند، افراد نسبتا زیادی در محیط آرامستان تجمع کرده‌اند، و به انتظار وداع با عزیز از دست رفته خود هستند.

یارگیری مرگ برای کرونا در آرامستان‌های اردبیل

داغ مرگ پدر و برادر، کرونا و ترس ابتلا به آن را از ذهن و خیال‌شان بدر کرده است، ماسک‌ها با شیون و زاری از صورت ودهان‌ها کنار رفته و کاملا خیس شده‌اند، این چهارمین عضو یک خانواده اردبیلی است که در عرض ۱۰ روز گذشته به ترتیب و با فاصله چند روز از همدیگر جان باخته‌اند.

چند روز پیش کرونا پدر، مادر و دختر این خانواده اردبیلی را به نیز کام مرگ کشیده بود و اکنون نوبت پسر میانسال خانواده است.

در هر آیین دفن قربانیان کرونا و دیگر متوفیان، آرامستان‌ها شلوغ است، هر چند که جمعیت ماسک زده و تلاش می‌کنند تا از همدیگر فاصله بگیرند اما خواه ناخواه ازدحام ایجاد می‌شود، صف‌های طویل برای عرض تسلیت به خانواده داغدار تشکیل شده و فاصله‌ها کاملا محو می‌شود.

آیین دفن که تمام می‌شود، تازه برگزاری مراسم در خانه‌ها شروع می‌شود، اگر جانباخته دارای ایل و تبار و بزرگ خاندان باشد آیین‌ها شلوغ‌تر هم می‌شود، میهمان‌ها از دیگر طایفه‌ها، شهرها و روستاهای مختلف سرازیر می‌شود و چاره‌ای جز پذیرایی از میهمان نیست.

یارگیری مرگ برای کرونا در آرامستان‌های اردبیل

در اعلامیه‌های ترحیم معمولا نوشته می‌شود که به خاطر کرونا آیین سوم و ختم برگزار نمی‌شود، سر مزار متوفی نیز معمولا چنین گفته می‌شود ولی در عمل به گونه دیگر رفتار می‌شود، برخی‌ها تقصیر برگزاری آیین‌های ترحیم در منازل و اجتماع مردم را به صاحبان عزا مربوط می‌دانند و برخی آن را گناه مردمی می‌دانند که برای تسلیت عازم خانه‌های مصیب‌دیدگان می‌شوند.

هر مراسم عزا و ترحیم در اردبیل بدنبال خود چندین آیین عزا بدنبال دارد، تعداد مبتلایان به کرونا ناشی از شرکت در این آیین‌ها هم حد و اندازه‌ای ندارد و تمام نشدنی است.

مسوولان پی درپی در این زمینه هشدار می‌دهند اما آیین و سنت در این دیار چه درست و چه نادرست گویا قصد عقب‌نشینی حتی به بهای مرگ‌های بیشتر را ندارد.

همین چند روز پیش تصاویر پخش شده از یک آیین ختم در پارس‌آباد مغان حسابی فرماندار این شهرستان را عصبانی کرده و او را مجبور ساخت تا به این محله رفته و با ساکنان آن گفت و گو کند.

در شرایطی که وضعیت این شهرستان فوق قرمز بوده و تعداد فوتی‌ها و بستری‌های کرونا همچنان روند صعودی دارد، آیین ختم بزرگی برپا بوده و علاوه بر منزل مسکونی در کوچه نیز ده‌ها صندلی برای پذیرایی از میهمانان چیده شده بود.

ابراهیم امامی فرماندار پارس‌آباد مغان خطاب به ساکنان محله و خانواده مصیبت دیده گفت: عجیب است که چرا به همدیگر رحم نمی‌کنیم ، عزیز شما جان باخته چرا راضی می‌شوید که عزیزان دیگری نیز با این مراسم شما جان باخته و خانواده‌های بیشتری عزادار شوند.

نام پارس‌آباد در میان هفت شهرستان کشور که شرایط فوق قرمز داشته و روند بیماری کرونا همچنان در آن صعودی است قرار دارد و این در حالی است که با توجه به بافت جمعیتی و حاکمیت فرهنگ ایل و تباری هنوز آیین‌های پرازدحام و شلوغ در آن برگزار می‌شود.

بررسی‌ها در استان اردبیل حکایت از این دارد که این روزها برگزاری آیین‌های ختم و عزار عامل نخست شیوع کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در استان محسوب می‌شود.

دکتر ایماشی سرپرست شبکه بهداشت و درمان مشگین‌شهر که یکی از شهرستان‌های پرخطر از نظر شیوع کرونا در استان داردبیل می‌باشد، گفت: در تحلیل آماری بستری‌های کوید ۱۹، تقریبا تمامی بیماران مراجعه کننده به بیمارستانها در روزهای اخیر علت ابتلا به ویروس کرونا را شرکت در مجلس ترحیم ذکر کرده‌اند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم گفت: در وضعیت کنونی شیوع کرونا، هر ازدحامی خطرناک بوده و احتمال حضور فرد آلوده‌ و ناقل سالم در این گونه تجمعات وجود دارد.

وی برگزاری مراسم عزا و عروسی را در فضای گسترش شیوع کرونا اقدامی بسیار خطرناک دانست و بیان کرد: در این گونه محافل احتمال افزایش ابتلا به بیماری کرونا بسیار بالا است.

یارگیری مرگ برای کرونا در آرامستان‌های اردبیل

مسوولان استان اردبیل برای مهار شیوع کرونا و خروج استان از وضعیت قرمز برگزاری آیین‌های ترحیم و تجمع در آرامستان‌ها را ممنوع کرده‌اند اما رصد خبرنگاران حاکی است که کمتر کسی به این هشدارها توجه دارد.

فرماندار اردبیل با توصیه به مردم برای پرهیز از حضور و تجمع در آرامستان‌ها گفت: در ورودی آرامستان بهشت زهرای اردبیل بعنوان محل غسل متوفیان با توجه به وضعیت قرمز کرونا برای مراجعه‌کنندگان محدودیت ایجاد شده است.

مسعود امامی یگانه بیان کرد: برگزاری مراسم ترحیم در این شهر چه در آرامستان‌ها و چه در منازل ممنوع بوده و از خانواده‌های سوگوار درخواست می‌شود برای حفظ سلامتی عمومی از دعوت مردم به آرامستان‌ها خودداری کنند.

وی افزود: مراسم تشییع و خاکسپاری نیز باید با افراد محدود و درجه یک خانواده و در زمان محدود، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود و مردم ازحضور و تجمع در آرامستان‌ها خودداری کنند، چرا که افراد زیادی در اینگونه مراسم به ویروس کرونا مبتلا شده و حتی جان خودشان را ازدست داده‌اند.

وی از اعمال محدویت‌ها در آرامستان‌ها برای پیشگیری از ویروس کرونا توسط شهرداری اردبیل خبرداد و گفت: در شرایط خاص کنونی باید همگان برای قطع زنجیره ویروس کرونا از هر اقدامی که منجر به شیوع بیماری از جمله ازدحام گردد، خودداری کنند.

در دیگر شهرستان‌های استان نیز اقدام مشابهی انجام گرفته ولی رعایت مردم در حد پایینی است و باید بیشتر از این مراقب اوضاع بود.

استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و بیله‌سوار در وضعیت قرمز و شهرستان‌های گرمی، خلخال، مشکین‌شهر، نمین، نیر، کوثر، سرعین و اصلاندوز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

با وجود اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه ستاد مقابله با کرونای استان در سه هفته گذشته، تنها در تعداد بیماران بستری جدید کاهش رخ داده ولی آمار جان‌باختگان مبتلا به کووید.۱۹ افزایش یافته و همچنان ۲ رقمی است.

سومین هفته اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان اردبیل به پایان رسید ولی آخرین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان نشان می‌دهد که در مورد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی و نیز تعداد فوتی‌ها کاهشی رخ نداده است.

بررسی چهار شاخص تعداد فوتی‌ها، آمار بیماران بستری جدید، تعداد بیماران بدحال بستری و مجموع بیماران بستری در سه هفته گذشته نشان می‌دهد که استان اردبیل به رغم اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه سه هفته‌ای همچنان در وضعیت قرمز و بحرانی شیوع کرونا قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه وضعیت قرمز شیوع کرونا، در ۲۴ ساعت گذشته، علاوه بر فوت ۱۳ نفر از بیماران کرونایی و بستری شدن ۵۷ بیمار جدید، ۷۸ بیمار بدحال و در مجموع ۴۳۴ فرد مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان در حال طی مراحل درمانی هستند.

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، وضعیت قرمز شیوع کرونا در این استان ادامه دارد و بر اساس آخرین آمار، تاکنون یک‌هزار و ۱۶۴ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

یارگیری مرگ برای کرونا در آرامستان‌های اردبیل

۱۳ روز پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی آمار امروز ۹ نفر کمتر از این رکورد است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی و بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا نیز در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر به ثبت رسیده است.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه ای با اشاره به روند افزایشی و نگران‌کننده شیوع بیماری کرونا در این استان در ادامه موج سوم همه‌گیری کووید.۱۹ گفت: ظرفیت مراکز درمانی استان اردبیل برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است.

وی بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

دکتر حبیب‌زاده همچنین وضعیت این استان را در زمینه شیوع کرونا، بحرانی خواند و اضافه کرد: با توجه به روند رو به صعود و روزانه شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل در پی همکاری مردم از طریق رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و با ابتلای روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار تا یک ماه پیش در وضعیت پایدار قرار گرفته بود ولی از حدود ۶ هفته قبل روند صعودی ابتلا آغاز شده که ادامه دارد.

آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری اردبیل، تابستان امسال به ۴۳۲ مورد رسیده بود که این رکورد در روزهای اخیر شکسته و ۱۷ روز پیش به ۵۰۳ مورد رسید.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها