امام جمعه قم: در برخی روایات آمده اگر قمی ها نبودند دین ضایع می شد

امام جمعه قم گفت: ما باید حریم قم را حفظ کنیم و از هجرت بزرگ حضرت معصومه(س)، اشعری ها، علما و مراجع به قم درس بگیریم و اگر نیاز بود خودمان مهاجر فی سبیل الله باشیم.

امام جمعه قم: در برخی روایات آمده اگر قمی ها نبودند دین ضایع می شد

سید محمد سعیدی در سخنان آدینه ای خود که از شبکه استانی نور پخش شد، به مناسبت مهاجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم به تبیین مسأله «هجرت» از دیدگاه آیات و روایات پرداخت و گفت: بر اساس مبانی قرآنی، انسان با هجرت در راه خداوند آواره نمی شود، زیرا خدای متعال در دنیا و آخرت برای او اجر و پاداشی بزرگ در نظر خواهد گرفت.

وی هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اگر «هجرت» به صورت هدفمند صورت بگیرد می تواند تمدن ساز باشد، ادامه داد: هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم بسیار منشأ برکت بود؛ همچنین شاهد هستیم که هجرت حضرات آیات شیخ عبدالکریم حائری، حجت کوه کمره ای، خوانساری، صدر، بروجردی و امام خمینی(ره) به قم برکات بسیاری داشته است.

سعیدی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در هجرت هایی که بعضاً خواسته و بعضاً به اجبار بوده است، در قم، ترکیه، پاریس و نجف منشأ خیرات و برکات بسیاری بوده اند.

امام جمعه قم جایگاه ویژه شهر مقدس قم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: علت هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم این بود که قمی ها از گذشته های بسیار دور پیرو مکتب اهل بیت(ع) بودند و می دانستند قمی ها در حمایت از اهل بیت(ع) و مبارزه با حکومت جبار عباسی مصمم هستند.

وی با بیان اینکه در روایات آمده است «قم آشیانه شیعیان آل محمد(ص) است»، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) سال ها پیش از تولد حضرت فاطمه معصومه(س) فرموده بودند «خداوند حرمی دارد و آن مکه است، پیامبر اکرم(ص) حرمی دارند و آن مدینه است، امیرمؤمنان(ع) حرمی دارند و آن کوفه است و برای ما اهل بیت(ع) نیز حرمی وجود دارد و آن نیز قم است».

سعیدی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در روایتی فرمودند «اهل قم از ما اهل بیت(ع) هستند»، در عنوان کرد: ما باید برخورد، اطاعت از ولی فقیه و مراجع، حفظ و حراست از حوزه، عفاف و حجاب، بازار و رفت و آمدهایمان به گونه ای باشد که در تراز مکتب اهل بیت(ع) قرار بگیریم، وگرنه این روایت نورانی شامل حالمان نخواهد شد؛ همچنین در برخی روایات آمده است که «اگر قمی ها نبودند دین ضایع می شد»، از این رو همه ما باید در حفظ، حراست و صیانت از این شهر مقدس نهایت تلاش را داشته باشیم و موازین را رعایت کنیم.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه اهالی قم باید امین و امانت دار باشند و از مواردی همچون سرقت، خیانت، بی حجابی، گران فروشی و بی عفتی پرهیز کنند، گفت: ما باید حریم قم را حفظ کنیم و از هجرت بزرگ حضرت معصومه(س)، اشعری ها، علما و مراجع به قم درس بگیریم و اگر نیاز بود خودمان مهاجر فی سبیل الله باشیم.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • بینام
    0

    حرفت درسته ولی مسولان ماباسیاست غلطشان دین راازمردم گرفتند!

  • علی
    0

    هرجا خواستند فوری یک روایت ساختند ، تا دین مورد نظر خود را ثابت کنند

  • ناشناس
    0

    شب ها سبک غذا بخور

  • کاربر ناشناس
    0

    گفتی قمیها باید از بعضی کارها پرهیز کنن که نمیکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها