راه آهن خواف- هرات افتتاح شد/ اسلامی: ترانزیت و تجارت ایران و افغانستان متحول می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه هدف گذاری ایران رسیدن به ترانزیت سالانه ۵۰ میلیون تن بار در سال است، گفت: راه آهن خواف- هرات فرصت مناسبی برای تجار ایران و افغانستان فراهم کرده است.

راه آهن خواف- هرات افتتاح شد/ اسلامی: ترانزیت و تجارت ایران و افغانستان متحول می‌شود

محمد اسلامی امروز ۲۰ آذرماه در مراسم افتتاحیه راه آهن خواف- هرات، گفت: امروز در تعامل کم‌نظیر و همکاری هماهنگ بین دو کشور ایران و افغانستان موفق شدیم ریل دوستی و محبت ماندگار را بین دو کشور ایران و افغانستان اجرایی و عملیاتی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بااعلان این که شعار «دو ملت، یک فرهنگ، یک تاریخ» شعار زیبا و ماندگاری است که در این عرصه کمک می‌کند تا همواره بتوانیم پیوندهای دوستی و همکاری دو ملت را گسترش روز افزون دهیم، در توضیح این پروژه، اعلام کرد: اجرای پروژه راه‌آهن خواف- هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر در برنامه قرار داشت که ما ۱۴۰ کیلومتر آن را در برنامه داشتیم که امروز با فرمان روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان افتتاح شد. برای ۸۵ کیلومتر باقیمانده در تلاش هستیم تا با همکاری متفاوت‌تر بتوانیم از اتصال کامل این خط، بهره‌مند شویم.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: این خط ریلی قابلیت جابه‌جایی ۶میلیون تن بار در سال و یک میلیون مسافر در سال به دومین مرکز جمعیتی کشور افغانستان متصل شده است و امروز که این خط برقرار می‌شود سهم بزرگی در ترانزیت برای کشور افغانستان و برای تبادلات بین دو کشور و تجارایران و افغانستان فراهم می‌کنیم.

اسلامی توضیح داد: در سالجاری بیش از ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی بین دو کشور، کشورهای منطقه و بنادر جنوبی و شمالی و کریدور شرق- غرب و شمال- جنوب تبادل شد. هدف‌گذاریبرای رسیدن به ۵۰ میلیون تن بار در سال برای ترانزیت است که در دستور کار قرار دارد و با این روش،سهم قابل‌ملاحظه‌ای در افغانستان و از طریق افغانستان و بالعکس به نقاط مختلف جهان فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بارهایی که امروز این خط ریلی با فرمان روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان جابه جا می‌کنند، حکایت از استقبال فوری و کم‌نظیر افغانستان است. از طریق این مسیر، بار ترانزیتی به اروپا جابه جا می‌شود و ما امروز می‌توانیم سهم بزرگ‌تری را در گسترش تجارت ریلی برای دو کشور فراهم کنیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • نام مستعار
    0

    پس تکلیف آزادراه الموت_تنکابن چی میشه؟ ۱۳ سال گذشت هرسال میگید پایان اسفند. پس کی تکمیل میشه؟

  • .
    0

    این ۳۰ سال حرف این ریل زده می شود و الان هم نصفه نیمه افتتاح نمایشی صورت گرفته.تا هرات ۱۵۰ کیلومتر دیگر باقی مانده که هنوز کاری نشده.پس چطور ااسم هرات را روش گذاشتید.شما بعد از ۲۰ سال هنوز نتوانستید ۲۰ کیلومتر خط اهن شلمچه به عراق را تمام کنید.دیگه شعار بس است که مردم به شما اعتمادی ندارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها