انفجار در قلب تاریخ تهران

بمبی قوی در خیابان ناصرخسرو منفجر شد

ساعت 8 و 15دقیقه روز 21 اردیبهشت 1364، نخستین آسمان‎‌‎خراش تهران به‎‌‎ خود لرزید و در یک لحظه، بخشی از خیابان ناصرخسرو به هوا رفت.

بمبی قوی در خیابان ناصرخسرو منفجر شد

در این وقت از صبحی بهاری، 50 پوند (حدود 23 کیلوگرم) تی‎‌‎ان‎‌‎تی در یک پیکان کرم‌رنگ در ابتدای کوچه مروی منفجر شد و به روایتی 14و به روایتی 9نفر از هموطنان را شهید و 45نفر را مجروح کرد. بمبی که نه فقط مردم که این بار دل تاریخ شهر تهران را لرزاند.

روزنامه‎‌‎های نیمه اول دهه60 پر است از خبر انفجار، جنگ، پیروزی، شهادت و مانند آنها اما بمبی که 21 اردیبهشت 1364 در تهران منفجر شد، کمی با بقیه تفاوت داشت. این بمب در نخستین خیابان شهر، درست روبه‎‌‎روی نخستین ساختمان بلندمرتبه پایتخت و جایی که نخستین شرکت اتوبوسرانی تهران کارش را شروع کرده بود منفجر شد؛ در خیابان اولین‎‌‎های تهران.

براساس اطلاعاتی که در روزنامه‎‌‎های آن روزها منتشر شد بمب در صندوق عقب پیکانی جا‎‌‎سازی‎‌‎ شده بود و مکانیزم انفجاری‎‌‎اش زمان‌بندی الکترونیکی با قدرت تخریبی 50پوند تی‎‌‎ان‎‌‎تی داشت. چند روز بعد حجت‎‌‎الاسلام ری‎‌‎شهری وزیر وقت اطلاعات اعلام کرد که بمب‎‌‎گذاران گویا قصد انفجار در جای دیگری را داشتند اما پیکان را به دلایلی که مشخص نیست در ابتدای بازار مروی رها می‎‌‎کنند و بدین‌ترتیب یکی از پرترددترین جاهای تهران یعنی بازار مورد هدف قرار گرفت.

آن روزها ناصرخسرو بیشتر از الان، یکی از شلوغ‎‌‎ترین خیابان‎‌‎های شهر بود که ماشین‎‌‎ها از آن به سمت بازار می‎‌‎رفتند. هنوز خیابان پانزده‌خرداد و خیابان ناصرخسرو پیاده‎‌‎راه نشده بود. ماشین‎‌‎های زیادی در ابتدای خیابان مروی پارک می‎‌‎شدند. آن روزها کوچه مروی بازار اجناسی بود که از کویت و قطر می‎‌‎آمد و همیشه پر از تردد بود. در آن زمان هنوز از اتوبوس‎‌‎های شمس‎‌‎العماره و تی‎‌‎بی‎‌‎تی چندتایی باقی مانده بود و مسافران خسته هنوز در مسافرخانه‎‌‎های قدیمی ناصرخسرو اقامت می‎‌‎کردند.

با انفجار این بمب 50 پوندی یک ساختمان دو طبقه و یک کارگاه تولیدی پوشاک کاملا ویران شد، 15 دستگاه اتومبیل و یک دستگاه اتوبوس شرکت اتوبوسرانی در آتش سوختند و 25 مغازه آسیب دیدند. شمس‎‌‎العماره در این حادثه آسیب چندانی ندید ولی گاراژ شمس‎‌‎العماره برای همیشه تعطیل شد. ساختمان‎‌‎های تاریخی ابتدای مروی و ناصرخسرو هم دچار خسارت شدند. چند ساعت بعد از انفجار یک گروهک سلطنت‌طلب به اسم آریا مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت اما خیلی زود معلوم شد که این گروهک وجود خارجی ندارد و شاخه نظامی منافقین با همکاری سلطنت‎‌‎طلب‎‌‎ها این جنایت را مرتکب شده‌اند.

منبع: همشهری‌آنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها