چرا مردم سوئد‌ با غریبه‌ها گپ نمی‌زند؟

در بسیاری از فرهنگ‌ها برقراری مکالمه با یک غریبه امری عادی است و حتی می‌تواند شروع یک دوستی بین مردم باشد، اما برای سوئدی‌ها این موضوع فرق می‌کند. در سوئد گفت‌و‌گوهای کوتاه، کاری بیهوده به شمار می‌آید.

چرا مردم سوئد‌ با غریبه‌ها گپ نمی‌زند؟

سوئدی‌ها برای فرار از چشم در چشم شدن با غریبه‌ها یا آشنایان هنرمندانه! به صفحه موبایل یا ویترین مغازه‌ها خیره می‌شوند. در سوئد هدف از صحبت تبادل معنی‌دار اطلاعات است و درگیر گفت‌و‌گوی کوتاه یا درد دل شدن ارزشی ندارد.

در این کشور تلاش گردشگران و بازدیدکنندگان خارجی برای ارتباط با یک مغازه‌دار یا پیشخدمت سوئدی معمولا ناموفق است . حتی اگر این افراد با زبان محلی به مخاطبان سوئدی خود "سلام" (hej) بگویند احتمالا با واکنشی ساده و سطحی و با همان کلمه سلام روبه‌رو می‌شوند. واکنشی که معمولا در لایه‌های زیرین آن کمی ناراحتی یا بی‌اعتمادی قرار دارد.

به گفته کارشناسان این احتیاط به خاطر کم جمعیتی سوئد و گستردگی جغرافیایی این کشور است که به موجب آن سوئدی‌ها به ندرت با افراد خارج از حلقه و دایره نزدیک خود صحبت می‌کنند. در واقع آنها با جمعیت کم و در سرزمینی گسترده از نزدیکان خود دور می‌مانند.

این کشور با مساحت حدود ۴۵۰ هزار کیلومتر مربع یکی از کشورهای نوردیک (شمالی) محسوب می‌شود و براساس آمار سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰.۲ میلیون نفر جمعیت دارد. کشورهای نوردیک از لحاظ جغرافیایی در اروپای شمالی و اقیانوس اطلس شمالی قرار دارند. دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد از کشورهای نوردیک محسوب می‌شوند.

این کشور زمستان‌های سرد و طولانی دارد و کشور کم آفتابی است.به گفته یکی از کارشناسان که زندگی اشتراکی در سوئد را تشویق می‌کند، عصرهای سوئد (در طول زمستان) بسیار تاریک، سرد و طولانی است و مردم تمایل زیادی به بیرون رفتن در طول هفته ندارند. این موضوع می‌تواند در منزوی‌تر شدن مردم این کشور تاثیر داشته باشد.

مردم سوئد فرهنگ‌‌‌های پر حرف را نپذیرفته‌ و قبول ندارند

فرضیه دیگری نیز برای انزجار سوئدی‌ها از وراجی‌های کوتاه وجود دارد که به سطح نسبتا کم مهاجرت در سوئد در دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد. حداقل مواجه مردم سوئد با فرهنگ‌های دیگر نشان داده است که سوئدی‌ها به صورت تاریخی گفت‌و‌گوی غیرضروری و وراجی‌های روزانه در فرهنگ غیرسوئدی را نپذیرفته و قبول ندارند.

با این وجود مردم سوئد علی‌رغم ظاهر خارجی خونسرد خود، تقریبا همیشه دوستانه و مودب رفتار می‌کنند و البته منش آنها با رفتار فرهنگ‌های پر حرف کاملا متفاوت است.

در کشوری که همه چیز بر خلاف سادگی و عملیاتی بودن حرکت می‌کند، بهتر است بی‌دلیل صحبت نکنیم.

منبع: عصرایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ممد
    0

    کار خوبی میکنن

  • مترادارایین
    0

    خوشگلا ناز دارن دیگه

  • رهگذر
    0

    کم گوی گزیده گوی چون در ،دقیقا دارن اسلام رو رعایت میکنن،خوشبحالشون مثل ما فرهنگ غیب و جوک گفتن ندارن

  • مورچه
    0

    یادبگیر حسن کلید کاش اجرامیکردی این همه حرف نمیزدی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها