قاچاق ‌دام‌ از مرزهای کرمانشاه/ سردرگمی در مسیر چاره‌اندیشی برای جلوگیری از قاچاق دام

استان مرزی کرمانشاه که از قطب‌های دامپروری کشور نیز محسوب می‌شود از قاچاق دام بی‌نصیب نمانده و همین موضوع افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت را به دنبال داشته است.

قاچاق ‌دام‌ از مرزهای کرمانشاه/ سردرگمی در مسیر چاره‌اندیشی برای جلوگیری از قاچاق دام

یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار در هر کشوری امنیت غذایی است و به طور قطع گوشت به عنوان یکی از مواد غذایی قابل اهمیت نقش بسزایی در تأمین یا اخلال در این امنیت دارد.

هرچند مشکلات و رویدادهای مختلف اقتصادی به موضوعی عادی در کشور تبدیل شده اما کم‌کم خبرها از گرانی و کمبود بعضی کالاهای اساسی در سفره‌ها حکایت می‌کند که ظاهراً کشور از نظر تولید آن مشکلی ندارد و حتی با مازاد عرضه نیز مواجه است اما اکنون به مانند گوهری نایاب از دسترس قشر متوسط و ضعیف جامعه دور شده است.

تحریم‌های ظالمانه، کاهش ارزش پول ملی و بی‌تدبیری مسئولان سبب شده قاچاقچیان طمع کار از فرصت ارزانی دام در نقاط مختلف کشور استفاده و با خروج غیرقانونی و قاچاق آن از طریق مرزها کشور را با کمبود دام زنده و در نهایت تامین گوشت مواجه کنند.

استان کرمانشاه با وجود اینکه یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود و بنابر اعلام مسئولان هیچ کمبودی از نظر تولید دام ندارد اما هرزگاهی با افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت مواجه می‌شود که حتی بیشتر از سایر استان‌ها ملموس است.

به نظر می‌رسد قاچاق دام، افزایش قیمت نهاده‌ها، اختلاف قیمت دام در داخل و خارج از کشور، حضور فعال دلالان و عدم نظارت از جمله عواملی باشند که سبب نابه‌سامانی بازار گوشت و از کنترل خارج شدن آن می‌شوند.

برخی دامداران به علت نرخ زیاد نهاده‌های دامی متأثر از افزایش ، ترجیح می‌دهند سرمایه دامی خود را به فروش برسانند و بدین طریق دام‌ها با فعالیت گسترده دلالان داخلی و خارجی به خارج کشور قاچاق می‌شود.

آنچه که بیش از هر موضوعی امنیت غذایی را نشانه رفته تمایل و تلاش دشمنان نظام برای افزایش قاچاق دام‌های مولد است که چنانچه تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود در آینده نه‌تنها کشور از نظر تولید دام خودکفا نخواهد بود بلکه به یک کشور وابسته به واردات گوشت و دام تبدیل خواهد شد.

به همین منظور نیاز است تا در راستای یکپارچه کردن مدیریت تولید تا عرضه محصولات پروتئینی، اقدام ویژه‌تری انجام شود تا دست دلالان از این بازارها کوتاه شود و کاهش هزینه‌های تولید، حذف دلالی و افزایش توان مصرف‌کنندگان نیز سیاست‌های مؤثری برای کاهش قاچاق دام خواهد بود.

دام‌های بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شوند

بهزاد محمدی، مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه اظهار داشت: امسال تمام خدمات اداره کل امور عشایر استان شامل ارائه تسهیلات، آبرسانی، سوخت رسانی، توزیع آرد، ثبت نام جهت دریافت کارت تردد در مناطق مرزی ویژه عشایر و همچنین عضویت در شرکت‌های تعاونی عشایری استان کرمانشاه و دیگر خدمات منوط به انجام بیمه دام تحت اختیار شخص متقاضی است و به درخواست افراد که به هر شکل نسبت به امور فوق اقدامی نکرده‌اند ترتیب اثر داده نخواهد شد.

وی با اشاره به طرح هویت‌گذاری دام‌های سطح استان و در اجرای مصوبه هیئت وزیران که همه دام‌های سبک و سنگین باید پلاک گذاری و در سامانه اصلاح نژاد کشور ثبت شوند عنوان کرد: از مزایای اجرای کامل این طرح می‌توان به ساماندهی حمل و نقل و فروش دام، قابل شناسایی و پیگیری بودن دام، جلوگیری از قاچاق دام، برآورد تولید کشور، دسترسی به آمار تعداد دام موجود کشور، کنترل بیماری‌های دامی و اقدام به موقع در واکسیناسیون دام، پرداخت تسهیلات اشتغال و بیمه دام اشاره کرد.

محمدی گفت: همچین اجرای این طرح در جهت حمایت از عشایر، دامداران و جلوگیری از قاچاق دام است، به نحوی که هر دامی پلاک هویت دریافت کند در هر نقطه‌ای قابل شناسایی است چرا که در حال حاضر نقل و انتقال دام بدون پلاک گذاری ممنوع اعلام شده و رفته رفته با تکمیل این طرح در خصوص نگهداری دام بدون پلاک هم سختگیریهای لازم انجام می‌شود و در آینده تمام خدمات مانند آبرسانی سیار، توزیع نهاده‌ها، تسهیلات بانکی، و دیگر طرح‌های حمایتی امور عشایر براساس هویت‌گذاری به عشایر ارائه می‌شود.

وی افزود: بنابراین در پایان اجرای این طرح هر دامی که پلاک 15 رقمی نداشته باشد و در سامانه جامع هویت دام کشور نیز ثبت نشده باشد به عنوان دام قاچاق محسوب شده و ضبط خواهد شد یعنی هر گونه خرید و فروش و کشتار دام باید از طریق سامانه پلاک گذاری انجام شود.

کشف احشام قاچاق در سرپل ذهاب

سرهنگ منوچهر، رضایی فرمانده انتظامی شهرستان سرپل ذهاب از کشف 25 راس گوسفند قاچاق و دستگیری سه نفر قاچاقچی خبر داد.

وی عنوان کرد: مأموران انتظامی پاسگاه بشیوه در پی واصله و کنترل خودروهای عبوری در محور کرندغرب - سرپل ذهاب ، به دو دستگاه وانت نیسان و وانت پیکان حامل گوسفند مشکوک و آن را توقیف کردند.

وی با بیان اینکه پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد این خودروها حامل 25 راس گوسفند قاچاق و فاقد مجوز دامپزشکی است، عنوان داشت: کارشنان ارزش احشام مکشوفه را 600 میلیون ریال برآورد کرده‌اند.

رضایی عنوان کرد: سه نفر قاچاقچی در این رابطه دستگیر برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

فرماندهی انتظامی شهرستان سرپل ذهاب گفت: نیروی انتظامی مقتدرانه با سود جویان که با قاچاق احشام قصد بر هم زدن نظم اقتصادی در سطح کشور و باعث تورم و گرانی در سطح کشور می باشند برخورد قاطع و قانونی داشته واین افراد مسامحه ندارد.

کشف 55 رأس احشام قاچاق در پاوه

سرهنگ حیدر حق جویان فرماندهی انتظامی شهرستان پاوه از کشف 42 رأس گاو و 13 رأس گوسفند قاچاق به ارزش 3 میلیارد و 180 میلیون ریال خبر داد.

وی عنوان کرد: تیم متشکل از مأموران پلیس آگاهی و اطلاعات در راستای برخورد با قاچاق احشام سطح شهرستان با انجام اقدامات اطلاعاتی از وجود چندین رأس احشام قاچاق در مناطق صعب العبور مرزی مطلع و پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران پس از شناسایی محل‌های عبور احشام به محل اعزام که قاچاقچیان به محض رویت مأموران و تنگ شدن عرصه برخورد با توجه به کوهستانی بودن منطقه از محل متواری شد.

فرمانده انتظامی شهرستان پاوه تصریح کرد: در این عملیات که دو شبانه روز طول کشید ماموران موفق به کشف مجموعا 42 رأس گاو و 13 رأس گوسفند قاچاق شدند.

وی ضمن تاکید بر تلاش مأموران جهت شناسایی و دستگیری قاچاقچیان بیان داشت: ارزش احشام مکشوفه را بنا به نظر کارشناسان 3 میلیارد و 180 میلیون برآورد شده است.

همه خروجی‌ها را برای قاچاق دام ببندید

شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با اشاره به روند افزایشی قاچاق دام طی ماه‌های اخیر، اظهار کرد: با توجه به نوسانات اقتصادی اخیر، قاچاق برخی از کالاهای اساسی از جمله دام و احشام زنده توسط افراد سودجو روند افزایشی داشته است.

وی اضافه کرد: براین اساس، قیمت گوشت قرمز به عنوان یکی از مهمترین منابع غذایی که بین مردم اهمیت زیادی دارد نیز در این مدت بارها افزایش را تجربه کرده و روند صعودی خود را حفظ کرده، که یکی از دلایل اصلی این موضوع کاهش میزان عرضه گوشت تازه به واسطه نوسانات ارز و در نتیجه قاچاق دام زنده است.

دادستان کرمانشاه گفت: هرچند که طبق قانون، صادرات رسمی و خروج غیر رسمی هرگونه دام زنده، گوشت گرم و منجمد تولید داخل و وارداتی ممنوع شده، با این وجود مشاهده می‌شود که حجم قابل توجهی از نیاز بازار به صورت قاچاق دام از کشور خارج می‌شود که نه تنها بازار را با کمبود و افزایش سرسام آور قیمت گوشت مواجه کرده بلکه می تواند موجب شیوع بیماری‌های مختلف مشترک بین دام و انسان نیز شود.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های ذیربط باید تدابیری برای پیشگیری از قاچاق گوشت اجرایی کنند، گفت: بخش کثیری از اقشار آسیب پذیر به علت قیمت بالای انواع گوشت قرمز، این کالا را از سبد مصرفی خود خارج کرده‌اند و یا مقدار مصرف شان را کم و اقدام به جایگزینی سایر مواد غذایی به جای آن نموده اند، که این موضوع از نظر ارزش غذایی برای آنان مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

کرمی در ادامه اعلام کرد: در این راستا به منظور حفظ سلامت جامعه و به ویژه اقشار آسیب پذیر در مقابل نوسان قیمت این کالای مهم و به منظورپیشگیری از شیوع بیماری‌های مختلف مشترک بین دام و انسان دستگاه‌های ذیربط مکلف به اجرای اقداماتی پیشگیرانه هستند.

وی افزود: یگان‌های نظامی مستقر در مرز تمهیدات لازم را به منظور پیشگیری و برخورد قاطع با قاچاقیان دام معمول، و در راستای برخورد سریع و قانونی با متخلفان، در صورت کشف هر گونه محموله دام قاچاق مراتب را به قید فوریت به دادستان استان گزارش کنند.

مدعی العموم کرمانشاه همچنین به دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های مرزی قصرشیرین، گیلان غرب، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، جوانرود و پاوه) دستور داد به صورت ویژه نظارت بر مرزها را در دستور کار قرار داده و ضمن رصد مستمر با هرگونه قاچاق دام با قاطعیت برخورد کنند.

وی متذکر شد: بعلاوه، هر گونه حمل و نقل دام زنده بدون مجوز از دامپزشکی استان ممنوع بوده و لازم است دامپزشکی بر صدور بارنامه و تحویل دام از مبدا به هر گونه حمل و نقل دام زنده بدون مجوز از دامپزشکی استان ممنوع بوده و لازم است دامپزشکی بر صدور بارنامه و تحویل دام از مبدا به مقصد بویژه استان های مرزی و همچنین ثبت سیستمی نظارت کامل داشته باشد و در صدور مجوزها ساز و کار مشخص کشوری را در دستور کار قرار دهد.

کرمی تاکید کرد: تعزیرات حکومتی استان هم باید بر قیمت دام در سطح استان نظارت کرده و با هرگونه گرانفروشی در چارچوب قوانین و مقررات برخورد قاطع داشته باشد.

وی در ادامه از امور دام جهاد کشاورزی هم خواست تا به عنوان متولی توزیع گوشت قرمز و سفید در استان، بر نحوه و چگونگی توزیع گوشت قرمز و سفید در استان نظارت‌های لازم را انجام دهد.

دادستان کرمانشاه به نقش دلالان در افزایش قیمت دام هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از افزایش قیمت دام توسط دلالان صورت می گیرد و دامداران از این موضوع منتفع نمی شوند، لازم است دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی نسبت به شناسایی دلالان و قاچاقچیان دام اقدام کرده و موضوع را جهت برخورد قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام کنند.

مجوز حمل دام به شهرستان های مرزی صادر نمی‌شود

امید حاج محمدی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: استان کرمانشاه قطب دامپروری کشور و تولیدکننده محصولات دامی است و بیش از 15 هزار میلیارد تومان سرمایه دامی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مجوزهای حمل در سامانه یکپارچه قرنطینه صادر می‌شود عنوان کرد: هیچ مجوز حملی از سوی دامپزشکی در 14 شهرستان استان به مقصد شهرستان‌های مرزی صادر نمی‌شود.

حاج‌محمدی گفت: تنها برای استان تهران به مقصد کشتارگاه، مازندران و گیلان شهرستان لنگرود و قم صادر می‌شود و چنانچه موردی صادر شده باشد اما تأیید تخلیه در کشتارگاه نداشته باشد با فرد خاطی برخورد می‌شود و مجوز بعدی نیز صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دام‌ها همه پلاک‌کوبی و در سامانه دیگری ثبت شده‌اند افزود: استان کرمانشاه تولیدکننده دام است و باید به طور صحیح بفروشد و به مصرف سایر استان برسد.

حاج‌محمدی گفت: هرچند دام در حال قاچاق است و به این موضوع واقف هستیم اما ما مجوزی برای ارسال به شهرستان‌ یا استان‌های مرزی از جمله ایلام، هرمزگان، کردستان، بوشهر و خوزستان صادر نکرده‌ایم زیرا ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این موضوع را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها