استاندار:

۶ مرز رسمی در سیستان‌ و بلوچستان بازگشایی می‌شود

استاندار سیستان ‌و بلوچستان با بیان اینکه مرز ریمدان در هفته‌های آینده فعال می‌شود، گفت: پاکستان برای بازگشایی ۶ مرز رسمی دیگر با این استان اعلام آمادگی کرده است.

۶ مرز رسمی در سیستان‌ و بلوچستان بازگشایی می‌شود

احمدعلی موهبتی در بازدید از سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اظهارداشت: بخش ترانزیت و تجارت و معدن از مزیت‌های مهم این نقطه از ایران اسلامی در سند آمایش استان است.

وی افزود: بخش صنعت در سیستان‌وبلوچستان می‌تواند بخش‌های بالادستی و بخش‌های پایین دست صنایع را متحول کند و این بخش هم می‌تواند با توجه بیشتر دستگاه‌های متوالی به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های استان مطرح و تقویت شود.

استاندارسیستان‌وبلوچستان همچنین با اشاره به گستردگی شرح وظایف و مأموریت‌های اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خواستار توجه بیشتر به موضوع اعتبارات، امکانات و تأمین نیروی انسانی این دستگاه شد.

وی با ذکر این مطلب که فعالیت در مرز میلک تسهیل شده افزود: آمار خودروهای ترانزیتی در این مرز به نصف رسیده است که این تسهیل‌گری حاصل تلاش همه دستگاه‌ها است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان نیز گفت: در این استان در بخش صنعت ۱۷ واحد بزرگ، ۵۰ واحد متوسط و بیش از یکهزار واحد کوچک فعال وجود دارد که تعداد یکهزار و ۸۰ واحد صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۲۵ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

داوود شهرکی افزود: هم‌اینک میل به سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان نیز بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد : مهمترین محصولات تولیدی استان شامل کلینکر سیمان، تورماهیگیری، پاکت سیمان، تراورس بتنی ریل ، کنسروماهی، پای‌بند ریل راه‌آهن، سموم دفع آفات گیاهی و کودهای شیمیایی، دانه‌بندی منیزیت، دکل انتقال نیرو، پودر مس و پودرهای شوینده و محصولات ساختمانی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان در مورد جایگاه تولیدات مهم این استان در سطح کشور بیان‌ کرد: در بخش صنعت استان با تولید محصولاتی از جمله تراورس ریل راه‌آهن با تولید ۱۱۰ هزار تن در سال تامین‌کننده ۲۰ درصد از نیاز کشور، سموم دفع آفات گیاهی و کودهای شیمیایی با تولید هفت هزار و ۵۰۰ تن در سال تامین‌کننده ۱۲ درصد نیاز کشور، کنسرو ماهی با تولید ۱۶۷ میلیون قوطی در سال تامین‌کننده ۳۰ درصد نیاز کشور، پای‌بند ریل راه‌آهن با تولید سه میلیون عدد در سال تامین‌کننده ۴۰ درصد نیاز کشور، پاکت سیمان با تولید بالغ بر پنج هزار تن در سال تامین‌کننده ۳۰ درصد نیاز کشور و تور ماهیگیری با تولید بیش از ۲ هزار تن ۸۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کل سیستان‌وبلوچستان۳۸۴ معدن فعال بوده که ذخیره قطعی این معادن برابر با یک و یک دهم میلیارد تن و استخراج اسمی ۲۴ میلیون تن است.
شهرکی افزود: هم‌‍‌اینک بیش از هفت هزار نفر در بخش معدن سیستان‌وبلوچستان مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: مواد معدنی مهم استان هم‌اینک شامل ماده معدنی آنتیموان که در رتبه یک کشوری، ماده معدنی منیزیت رتبه دوم کشوری، کانسنگ طلا جزو ۶ منطقه برتر کشور است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: سایر مواد معدنی مهم دیگر این استان شامل تیتانیوم، گرانیت، سنگ آهن، منگنز، کرومیت و مس است.

وی به موضوع صادرات اشاره و بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سالجاری میزان صادرات سیستان‌وبلوچستان به کشورهای افغانستان و پاکستان برابر با ۶۸۰ میلیون دلار بوده که از این میزان ۳۲۷ میلیون دلار در این مدت مربوط به پاکستان و ۳۵۳ میلیون دلار مربوط به افغانستان است.
شهرکی افزود: در این مدت نیز محصولاتی از جمله سیمان، کاشی، سرامیک، گاز، گوگرد و خرما به کشور پاکستان و محصولاتی از شامل سیمان، کاشی، سرامیک، سیب درختی نیز به افغانستان صادر شده است.
وی در رابطه بافعالیت‌های انجام شده در خصوص رونق و جهش تولید در استان بیان کرد: از طریق کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از ابتدای امسال تا کنون ۶ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های روستایی و عشایری، بندالف تبصره ۱۸، تسهیلات کرونا، رونق تولید و طرح توسعه سواحل مکران به واحدهای تولیدی متقاضی استان برای رفع مشکلات بانکی، مالیاتی، تجهیز و توسعه و بازگشت به تولید اختصاص داده شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان در رابطه با توزیع کالاهای اساسی برای تنظیم بازار و رفاه حال مردم تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون سه هزار و ۶۷۱ تن برنج، ۱۸۶ تن گوشت قرمز، یکهزار و ۷۴۴ تن گوشت مرغ، پنج هزار و ۶۲۱ تن شکر و ۲ هزار و ۶۴۷ تن روغن جذب و درحال توزیع است.
وی گفت: در هفت ماهه سالجاری بالغ بر ۱۱۵ هزار بازرسی از واحدهای صنفی در کل سیستان‌وبلوچستان برای مبارزه با گران‌فروشی، احتکار، کنترل قیمت و سایر تخلفات اقتصادی صورت پذیرفته است.

شهرکی افزود: در همین ارتباط تعداد چهار هزارو ۹۹۲ پرونده تخلف با ارزش ۱۷۹ هزار میلیارد ریال تشکیل که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۷۷ درصدی داشته است.

وی بیان کرد: شتاب چشمگیر سیستان‌وبلوچستان در بخش‌های تولید و تجارت قابل لمس بوده در بخش نظارت‌ها، بازرسی‌ها به صورت هدفمند درحال انجام و کالاهای اساسی مورد نیاز درحال تامین و جذب بوده و هیچ کمبودی در این رابطه وجود ندارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها