رئيس اتحاديه فروشنگان آجيل و خشکبار تهران:

آجيل‌فروشان اکثر محصولات خود را به دليل کمبود تقاضا و فاسد شدن معدوم کردند

رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران ضمن اعلام آمادگي براي تامين آجيل شب يلدا گفت: در شرايط کرونايي فروشندگان با ضرر مواجه شدند و اکثر محصولات خود را به دليل کمبود تقاضا و فاسد شدن، معدوم کرده اند.

آجيل‌فروشان اکثر محصولات خود را به دليل کمبود تقاضا و فاسد شدن معدوم کردند

مصطفي احمدي با تاکيد بر اينکه تعطيلي صنوف مختلف بايستي کارشناسي تر صورت مي پذيرفت بيان داشت: تعطيلي هاي پي در پي برخي از صنوف از يک سو و فعاليت بانک ها از سوي ديگر هر دو در يک زمان، اصناف را به نابودي نزديک کرد.

او ادامه داد: تعطيلي اصناف زماني اتفاق افتاد که با انبوهي از گرفتاري ها و بدهکاري ها مواجه بودند و ديگر توان پرداخت هزينه هاي سر بار خود را نداشتند. در ۱۵ روز اخير نيز با بسته شدن کامل، کاسه چه کنم براي جوابگويي به طلبکاران از حيث چک هاي پرداخت شده در دست گرفتند.چگونه امکان دارد صنف بسته باشد و چک هايش به بانک براي نقد شدن برود؟ مگر مي شود از مغازه بسته درآمد کسب کرد؟ جواب چک هاي برگشتي را چه کسي خواهد داد؟

احمدي با ابراز تاسف از اينکه ستاد ملي کرونا با کارشناسي دقيق اقدام به تعطيلي صنوف نمي کند درباره ي مفيد بودن اين محصولات براي کرونا اضافه کرد: طبق اظهارات کارشناسان آجيل وخشکبار به دليل طبع گرم آن براي ويروس کرونا مفيد است؛ بنابراين دليلي براي بسته ماندن اين صنف وجود نداشت، لذا با بسته ماندن آجيل فروشان اصناف ديگر کالاي تخصصي مارا به فروش مي رسانند. خواسته مهم اتحاديه عدم تعطيلي مغازه هاي آجيل و خشکبار فروشي و تامين مواد غذايي و مايحتاج مردم مي باشد.

او تاکيد کرد: برخي از اين تعطيلي ها نه تنها نمي تواند مشکلات را حل کند بلکه از آنجا که بعضي از اصناف رمقي براي ادامه حيات ندارند. تقسيم بندي تعطيلي ها بين صنوف از سويي مي توانست اين فرصت را به آنها بدهد تا بتوانند هزينه هاي زندگي را تامين کنند، در شرايط شيوع ويروس کرونا، مراجعه و تقاضا براي خريد آجيل و مغزها به جهت طبع گرم، زياد شد، اما صنف آجيل که متولي اين کالا در کشور است، تعطيل و نيمه تعطيل بود، بنابراين تقاضا که در کشور پايين نيامد؛ بلکه مراجعه به ديگر صنوف از جمله سوپر مارکت، خواروبار فروش و بنکدار بيشتر و رفت و آمد و تجمع در اين صنوف رخ داد،

او تاکيد کرد: زماني که با متخصصان و مسئولان صنف مشورت نمي کنند و کارشناسي يک طرفه صورت مي گيرد در عمل موفقيت چنداني حاصل نخواهد نشد. کالاهاي آجيل فروشان در مغازه هايشان خراب شد و سودش را عده ديگري بردند.

احمدي تصريح کرد: صنف آجيل فروش از سال ۱۳۹۷ به دليل تهييج نابخردانه افرادي براي عدم خريد آجيل از سوي مردم با تحريم داخلي اسفباري روبه رو شد. در آن زمان با گران شدن پسته و افزايش قيمت آن به ۲۴۰ هزار تومان در کيلو، بعضي راه برون رفت را عدم خريد آجيل دانستند و مغازه دار بي گناه در اين ميان زيان ديد در حالي که منشا گراني جاي ديگري بود. طبق قانون نظام صنفي مغازه دار تنها با اضافه کردن مبلغي مي تواند جنس را بفروشد و در گراني و ارزاني کالا هيچ نقشي ندارد؛ اما تاوان تصميمات غلط را هميشه بايد بپردازد، اين کدام عدالت است؟

وي از فعاليت برخي از صادرکنندگان خارجي گلايه نموده و ادامه داد: متاسفانه برخي از صادرکنندگان عراقي و افغاني با اجاره دفتر و دستک در شهرهاي مهم توليد انواع خشکبار، ميوه را سر درخت از باغدار مي خرند و به خارج صادر مي کنند و فروشنده داخلي دستش از محصول خالي مي شود. از سوي ديگر به دليل افزايش نرخ ارز، باغدار صلاح مي داند تا کالاي خود را با قيمتي بسيار بالاتر بفروشد تا به مصرف کننده داخلي با قيمتي پايين تر؛ لذا دولتي ها بايد مديريت کنند و اجازه ندهند قبل از اينکه مصرف داخلي اشباع نشده، خارجيها اينقدر آسان بيايند و از باغدار بخرند، هزينه توليد محصول با آب، خاک و کارگر ارزان کشورمان تامين مي شود اما استفاده و نصيش مال خارجي هاست، نظارت بر اين کارها در سازمان هاي دولتي بسيار کم و گاهي نيست. بنابراين سال ۹۷ با بغض مردم و عدم خريد محصولات آجيل تمامي محصولات فرآوري شده در مغازها خراب و نابود شد، کاسبان ورشکسته تا آمدند به خود بيايند و مشکلات سال ۹۷ و ۹۸ را حل کنند، ويروس کرونا جانشان را دوباره نشانه گرفت، چه کنيم که دردمان را کسي نمي خواهد بفهمد.

او افزود: آجيل و خشکبار بعد از فرآوري نهايتاً دو الي سه ماه قابل نگهداري مي باشد و اجناس زمستان ۹۷ تا تابستان ۹۸ در سرد خانه بود؛ ولي متاسفانه اين اجناس بعد از گذشت چند ماه فاسد شده و بوي ناخوشايندي گرفته بود. صنف آجيل فروشان نيز آن اجناسي را که موجب بدنامي مغازه خود مي شدند را معدوم کردند که موجب ضرر اين صنف شد.

وي ادامه داد: با توجه به اعلام کرونا در زمستان سال گذشته و تدارک ديدن صنف آجيل فروشان از ماه هاي قبل از شيوع ويروس، بنابر اين در سال ۹۸ هم اين صنف متضرر شد و در تابستان سال ۹۹ نيز مقداري از آجيل و خشکبار معدوم شدند و متأسفانه خيلي از همکاران صنف ما به دليل ورشکستگي درگير بدهي هاي خود هستند .

رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار گفت: متأسفانه به دليل تحريم هاي ظالمانه امکان بازگشت ارز در کشور وجود ندارد و بانک مرکزي ضمانت بازگشت ارز را خواستار شده اشت . پيشنهاد اتحاديه به مسئولين مربوطه، مبادله ي کالا با کالا بوده است تا بتوانيم اجناس مورد نياز کشور را وارد کنيم ؛ که اين امر مهم نيز در حال پيگيري است .

احمدي با اشاره به تعليق ماده ۱۸۶ بيان داشت: اگر کسب و کار رونق خود را بگيرد و افرادي بخواهند پروانه کسب بگيرند، تعليق اين ماده بسيار خوب است، چرا که اين ماده موانع بسياري در صدور و تمديد پروانه کسب ايجاد نموده است که در صورت تعليق، اين موانع برداشته مي شود و براحتي مي توانيم به متقاضيان پروانه ، مجوز بدهيم. از مسئولين اين تلاش نهايت سپاس را داريم.

او با بيان اينکه از سارمان امور مالياتي مي خواهيم تا در محاسبات مالياتي صنوف آسيب ديده با اغماض برخورد نمايد افزود: بين صنوف آسيب ديده و تعطيل با ديگر صنوف بايد تفاوت قايل شود. نمي توانيم با شرايط بد فعلي ماليات بپردازيم. دولت با وعده پرداخت وام ۱۲ ميليون توماني تنها باعث آشفتگي حال برخي از افراد نيازمند شد و نه تنها آن را نداد بلکه با حال و روزي که اکنون دارند، بسياري متوجه شدند دولت به اصناف هيچ توجهي ندارد. آيا ۱۲ ميليون تومان براي اصنافي که سال را تعطيل بوده اند، مبلغي قابل توجهي است؟ اين مقدار براي پوشش چه ميزان از مشکلات مي تواند باشد؟با سود ۱۲ درصدي هيچ دردي را دوا نمي کند .

وي ضمن ابراز امادگي براي تأمين آجيل شب يلدا، گفت: به نظر مي رسد استقبال خوبي از آجيل وخشکبار براي شب يلدا شود . نا گفته نماند محصولات اين صنف به اندازه ي محصولات ديگر گران نشده است و توليد کافي را در اين عرصه داشته ايم، همچنين با مديريت صحيح مي توان نياز مردم را تأمين کرد .

احمدي در پايان گفت: با توجه به وضعيت نارنجي تهران در هفته ي پيش رو مغازه هاي آجيل فروشي باز خواهند بود؛ اما اين صنف توجه بيشتري را از مسئولان مربوطه مي طلبد. با قرار گرفتن اين صنف در گروه يک مي توان از ضرر هاي اآنها جلوگيري کرد، همچنين اين محصولات نبايد از سبد خانوار خارج شود. لازم به ذکر است با برداشته شدن تحريم ها مي توان از صادرات اين محصولات ارزشمند بهره کافي برد.

منبع: اتاق اصناف تهران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ایرانی
    0

    خوب ارزون میدادن ملت بد بخت بخورن

  • یکی از مردم
    0

    همون مثل معروفه که: نه خود خورَد نه کس دهد...گَنده کند به سگ دهد!...حاضرند دور بریزن ولی به مردم ارزان ندن بعد میگن چرا خدا تو این شرایط سخت کمکمون نمیکنه؟!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    قبلا میگرفتم تمامشوم مونده بودن وعیراستفاده و نطارتی نداشتن...

  • کاربر ناشناس
    0

    این درست خارجی ها ،هندی ، و غیره وارد بازار زعفران و آجیل شدن میخرنند از کشاورز و به کشور خود میبرنند و از آنجا با نام کشور خود در بسته بندی های خود صادر میکنند.

  • کاربر ناشناس
    0

    خارجی ها دارنند گل زعفران و گردو و بادام را برای حتی کاشت خارج میکنند .

  • خواننده مطلب
    0

    ایشون زرنگ و خود فریب تشریف دارن. از ضرر مغازه داران گلایه کرده که کابران جوابشو دادند. ولی نگفته بنکداران و توزیع کنندگان و دلالان این صنف چی؟ اونا هم قابل ترحم اند که اینهمه سالها شب عیدی چه بلایی سر مردم می اوردند و می اورند.

  • کاربر ناشناس
    0

    اگہ گرون نبود کہ میخریدیم

  • کاربر ناشناس
    0

    شب یلدا ھم آجیل نمیخریم یکم تخمہ بسہ برامون

  • محمد
    0

    خوب مرد حسابی چرا معدوم می کنید قیمت را کمتر کنید تا توان خرید باشد من و همسرم حقوق مکفی داریم اما آجیل در سفره ما نیست البته نه فقط آجیل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها