نخست وزیر ارمنستان:

 راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است

نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که با تکمیل مسیر راه آهن ارمنستان- ایران و ارمنستان-روسیه، تغییر اساسی در اقتصاد ایروان ایجاد می شود.

 راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است

نیکول پاشینیان در گفت و گوی تلویزیونی مستقیم با مردم این کشور با بیان اینکه ما باید به آینده و فرصت های جدید در زندگی اقتصادی خود فکر کنیم، افزود: با تکمیل مسیر راه آهن ارمنستان-روسیه و ارمنستان-ایران، تغییر اساسی در اقتصاد ما ایجاد می شود.

وی پیشتر گفته بود: توافق صلح قره‌باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باعث می‌شود خط آهن ارمنستان به ایران از طریق نخجوان فعالیت کند.

وزیر راه و شهرسازی ایران پارسال در ملاقات با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان با اشاره به توافق برای اتصال راه‌آهن دو کشور تاکید کرده بود که در صورت ۳۰ درصد پیشرفت در ساخت مسیر داخل ارمنستان، قطعه داخل ایران اجرایی خواهد شد.

پاشینیان در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خود همچنین گفت: برای از سرگیری روند مذاکرات در مورد حل و فصل مناقشه قره باغ پیشرفت هایی حاصل شده است.

پیش از این، کشورهای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستند تا از آتش بس جدید برای انعقاد یک توافق نامه صلح بلندمدت و پایدار استفاده کنند.

پاشینیان در بخشی دیگری از سخنانش گفت: مرز این کشور و جمهوری آذربایجان، که پس از درگیری نظامی در قره باغ و انتقال تعدادی از مناطق به جمهوری آذربایجان اصلاح خواهد شد، نباید به یک خط مقدم تبدیل شود.

پاشینیان تصریح کرد: نیروهای مسلح ارمنستان در امتداد مرز مستقر شده اند و این روند مشکلاتی را در ذهن مردم ایجاد می کند.

پاشینیان تأکید کرد: "اقدامات بعدی ما باید در راستای تبدیل آن به یک مرز و نه یک خط مقدم باشد و ما باید این مسیر را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از مشکلات عملی وجود دارد که مقامات کشور در حال حاضر برای حل آنها تلاش می کنند.

سران روسیه، ارمنستان و حمهوری آذربایجان در ۹ نوامبر ( ۱۹ آبان) بیانیه مشترکی درباره آتش بس در قره باغ کوهستانی از ۱۰ نوامبر ( ۲۰ آبان) امضا کردند. نیروهای حافظ صلح روسی برایی تحقق آتش بس به منطقه قره باغ اعزام شدند.

شهروندان ارمنستان امضای توافق نامه را تسلیم ایروان به طرف درگیری دانستند و در پی آن اعتراضاتی در ایروان برگزار شد. معترضان خواستار استعفای پاشینیان شدند.

مطابق توافق، منطقه کلبجر در ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان)، منطقه آغدام در تاریخ ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان) و منطقه لاچین از اول دسامبر ( ۱۱ آذر) تحت کنترل جمهوری آذربایجان قرار گرفتند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها