شگفتی جهان از دستاوردهای معجزه آسای فقرزدایی در چین

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین پنجشنبه ۳ دسامبر (13 آذر) در پکن اعلام کرد که پس از 8 سال مبارزه مداوم، چین وظیفه فقرزدایی را در عصر جدید طبق زمان مقرر به اتمام رساند.

شگفتی جهان از دستاوردهای معجزه آسای فقرزدایی در چین

بر اساس استانداردهای فعلی، همه افراد فقیر روستایی و نیز همه شهرستان های فقیر از فقر رهایی یافته اند. فقر مطلق و فقر منطقه ای دیگر وجود ندارد. نزدیک به 100 میلیون فقیر از فقر نجات یافته و به یک پیروزی بزرگ رسیده اند که مورد توجه جهانیان نیز قرار گرفته است.

برنامه کاهش فقر در چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه، یکی از رئوس اصلی برنامه های عملیاتی حاکمیت در این کشور 1.4 میلیارد نفری بوده است. با گذشت 40 سال از اجرای سیاست اصلاحات و گشایش، چین بیش از 800 میلیون فقیر را از فقر خارج کرده است که بیش از 70 درصد از سهم کاهش فقر در جهان را تشکیل می دهد.پس از انجام هدف کاهش فقر در سال جاری، چین 10 سال زودتر از موعد مقرر به هدف کاهش فقر در برنامه 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار خواهد رسید.

این یک دستاورد شگفت انگیز است! به خصوص سال 2020 بسیار خاص است چرا که اپیدمی کروها اقتصاد جهانی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. چین نه تنها قبل از کشورهای دیگر از سایه شوم کرونا خارج شده، بلکه همچنین توانست پایان فقرزدایی را طبق زمان مقرر اعلام کند که نشان دهنده پر کاری و سخت کوشی مردم این کشور است.

بر اساس گزارشی که در ژوئیه سال جاری توسط بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل منتشر شد، اپیدمی کرونا دشواری رسیدن به اهداف توسعه پایدار را بیش از پیش افزایش داده است. در سال 2020 به دلیل کرونا ممکن است 71 میلیون نفر در سراسر جهان به فقر شدید برگردند.

اما اینکه تا پایان سال 2020، همه فقیران روستایی براساس استانداردهای فعلی از فقر و تهیدستی خارج شوند، نشان دهنده تعهد جدی حزب و دولت چین به مردم کل کشور است. حتی در مواجهه با چالش های جدی ناشی از اپیدمی کرونا، عزم راسخ چین

برای دستیابی به فقرزدایی طبق زمان مقرر متزلزل نشد. شی جین پینگ بارها درباره امور کاهش فقر دستورالعمل های مهمی را صادر و تصریح کرد که تا رسیدن به پیروزی کامل بر تمام این دستور العمل ها تاکید خواهد کرد!

اقدامات کاهش فقر در چین همگام با زمان به پیش رفته و ثمربخش بوده است به طوری که دستاوردهای چین در کاهش فقر و فقرزدایی مورد ارزیابی جامعه جهانی و تقدیر قرار گرفته است. اخیراً بسیاری از خبرنگاران رسانه های خارجی برای پوشش خبری به روستاهای چین سفر کرده و با حقایق عینی داستان کاهش فقر در چین را روایت کردند.

رویترز در گزارشی درباره مهاجرت به منظور کاهش فقر در ایالت خودمختار قوم «یی» لیانگشان استان شیچوان نوشت: در استان شیچوان 1.36 میلیون در نتیجه اقدامات دولت برای کاهش فقر تحت پوشش قرار گرفتند؛ دولت 77.5 میلیارد یوان را به این پروژه اختصاص داده است و پروژه هایی مانند این در مناطق مختلف چین در حال اجراست. طبق استانداردهای استان شیچوان، خانوارهای فقیر تنها با خرج 2500 یوان برای هر نفر، می توانند در خانه های جدید مجهز به اجاق گاز طبیعی و دستگاه آبگرم‌کن زندگی کنند و دولت بقیه هزینه های مسکن را پرداخت می کند.

"اشپیگل جهان" کانال یک تلویزیون آلمان در همین راستا به پدیده فروش کالای کشاورزان از طریق پخش زنده در چین توجه کرده است. در این برنامه تاکید شد که دیجیتالی شدن به آرامی فاصله بین مناطق شهری و روستایی چین را کاهش داده است و کشاورزان چینی با فروش محصولات تازه کشاورزی یا غذاهای لذیذ محلی از طریق پخش زنده به تدریج به زندگی مرفهی رسیده اند.

وب سایت روزنامه "زوریخ جدید" سوئیس با انتشار گزارشی مفصل تحت عنوان "چین از طریق پخش زنده از فقر خارج شده است" تاکید می کند که تغییر در عادات مصرفی ناشی از توسعه اینترنت فرصت های قابل توجهی را برای توسعه مناطق روستایی چین به ارمغان آورده است.

«خولیو ریوس» چین شناس اسپانیایی مقاله ای با عنوان "یک چین بدون فقر مطلق" منتشر کرد و گفت که باید مدل های کاهش فقر و توسعه چین را به طور عمیق مورد مطالعه قرار داد و گفتگو بین چین و غرب در این زمینه برقرار کرد تا به فقرزدایی در سطح بین المللی به کشورهای مختلف کمک شود.

روزنامه "استاندارد" چاپ کنیا با تحسین دستاوردهای مهم چین در دستیابی به کاهش فقر همه جانبه، تاکید کرد که آفریقا می تواند از تجربه چین درس بگیرد و "برنامه سال 2063" اتحادیه آفریقا را تحقق بخشد.

«مجید رضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در مصاحبه اوایل سال جاری میلادی با خبرنگار اعزامی رادیو و تلویزیونی مرکزی چین، تاکید کرد که چین توانسته است صرفا در طول چند دهه، به دستاورهای چشمگیری در زمینه فقرزدایی جهانی دست پیدا کند و اگر سطح زندگی مردم همه کشورها مانند چین به صورت پی در پی ارتقاء پیدا کند، وضعیت جهان بهتر خواهد شد.

در حال حاضر، مشکل توسعه ناموزون و ناکافی در چین همچنان برجسته است و وظیفه توسعه نتایج کاهش فقر در این کشور همچنان دشوار است. "فقرزدایی نقطه پایان نیست ، بلکه نقطه آغاز زندگی جدید و سختکوشی جدید است." رهبر چین در مواجهه با معجزه فقرزدایی، خونسردی و هوشیاری را حفظ کرده و عنوان کرد که سرعت ایجاد سازوکار نظارت و کمک برای جلوگیری از بازگشت به فقر باعث شد تا مردم چین کاملا با فقر خداحافظی کنند.

چین که ایجاد جامعه ای بشری با سرنوشت مشترک را مطرح کرده، در رویدادهای مختلف بین المللی طرح کاهش فقر خود را ارائه داده و برای از بین بردن فقر با جهان همکاری خواهد کرد.

بدیهی است پس از كاهش هدفمند فقر، چین به كشورهای در حال توسعه در اجرای اهداف توسعه هزاره كمك می كند و رفاه بیشتری را برای مردم جهان به ارمغان می آورد.

منبع: رادیو بین المللی چین

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها