اخترشناسان:

جرم مرموز فضایی کشف شده در مدار زمین، «سیارک نیست» 

اخترشناسان اعلام کردند جرم مرموزی که اخیرا در حال چرخش موقت روی مدار زمین کشف شده و گمان می‌رفت سیارک باشد، در واقع نه سیارک، که یک موشک ۵۴ ساله است.

جرم مرموز فضایی کشف شده در مدار زمین، «سیارک نیست» 

این شیٔ در ماه سپتامبر کشف و در رده سیارک‌ها طبقه‌بندی شد. اما دانشمند سیارک‌شناس ارشد ناسا به نام پل چوداس خیلی زود به این موضوع مشکوک شد و دریافت که این جرم در واقع طبقه فوقانی حاوی موتور موشک «سروایور ۲» است که مأموریت آن برای فرود بر سطح ماه در سال ۱۹۶۶ میلادی شکست خورد. این قطعه حدود ۱۰ متر ارتفاع و ۳ متر پهنا دارد.

دانشمندان فعال در آزمایشگاه جت‌های پیش‌رانشی ناسا در پاسادنای ایالت کالیفرنیا توانستند ماهیت این شیٔ را از راه بررسی مشاهدات یک تلسکوپ در هاوایی تشخیص دهند. یک گروه از دانشمندان به سرپرستی ویشنو ردی، پژوهشگر دانشگاه آریزونا، با استفاده از تلسکوپ مادون قرمز در هاوایی روز موفق شده بودند این شیٔ مرموز به طور دقیق رصد کنند.

آنها همچنین روز سه شنبه توانستند طبقه فوقانی یک موشک دیگر را که از سال ۱۹۷۱ تا کنون در حال چرخش به دور زمین است، کشف کنند.

چوداس نشان داد که داده‌های به دست آمده از تصاویر این تلسکوپ با واقعیت مطابقت دارد.

جسم کشف شده که دانشمندان آن را با نام رسمی «اس‌او ۲۰۲۰» می شناسند، ماه گذشته وارد یکی از مدارهای پهناور و نامتقارن زمین شد و روز سه شنبه به نزدیک‌ترین فاصله خود با سیاره ما یعنی به ۵۰ هزار و ۴۷۶ کیلومتری آن رسید. این قطعه موشک کهنه در ماه مارس سال آینده میلادی از مدار کنونی خارج می‌شود و دوباره به مدار گردش خود به دور خورشید باز می‌گردد. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که این جسم بار دیگر در سال ۲۰۳۶ به مدار زمین باز خواهد گشت.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها