فعال سیاسی:

مصوبه‌ مجلس رونمایی از چهره‌ کاسبان‌ تحریم بود/ مشخص نیست چه نفعی از ادامه تحریم می‌برند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: مصوبه اقدام راهبردی ایران برای لغو تحریم‌ها رونمایی از کاسبان تحریم است. مشخص نیست چه نفعی از ادامه تحریم می‌برند باید به‌سمت لغو تحریم‌ها با اقدامات عملی در این مصوبه برویم.

مصوبه‌ مجلس رونمایی از چهره‌ کاسبان‌ تحریم بود/ مشخص نیست چه نفعی از ادامه تحریم می‌برند

کاظم انبارلویی در گفت‌وگویی به تحلیل اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی‌بر مضر بودن مصوبه مجلس پیرامون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پرداخت و در این زمینه از رویکرد دولت انتقاد کرد و گفت که ایشان توضیح دهند چرا با اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مخالفت می‌کند، مگر ایشان مخالف لغو تحریم‌هاست؟

مشروح گفت‌وگو با انبارلویی در ادامه از نگاه‌تان می‌گذرد.

باتوجه به مخالفت علنی و رسانه‌ای روحانی با مصوبه مجلس ارزیابی شما چیست؟ چرا به‌رغم اینکه این مصوبه دست مذاکره‌کنندگان و دیپلمات‌ها را پر می‌کند با آن مخالف هستند و این تضادها را به رسانه‌ها آورده‌اند؟

نام این مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و صیانت از حقوق ملت ایران است. مفاد آن با شورای امنیت ملی هماهنگ و بر اساس دیدگاه‌های آنها تصویب شده است.

چرا دولت با اقدام انقلابی مجلس برای صیانت از حقوق ملت ایران مخالف است؟

رئیس‌جمهور می‌گوید این مصوبه را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌دانم، باید او توضیح دهد چرا با اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مخالفت می‌کند، مگر او مخالف لغو تحریم‌هاست؟ اگر چنین نیست، چرا با اقدام انقلابی مجلس برای صیانت از حقوق ملت ایران مخالف است؟

ما شاهد بودیم فعالیت‌های دیپلماتیک دولت فعلی طی هفت‌سال گذشته منجر به برجام، بدعهدی آمریکا و انجام یک‌سویه تعهدات ازسوی ایران شد و براساس آخرین برآورد کارشناسان بیش از 150 میلیارد دلار خسارت از بدعهدی آمریکا به ایران وارد شده است. باوجود این، چرا دولت با لغو تحریم‌ها مخالف است، درحالی‌که این اقدام مجلس برای لغو تحریم‌ها بوده است.

مخالفت دولت با مصوبه مجلس علامت دادن به دشمن برای انجام مذاکرات مجدد است

دولت توضیح دهد فعالیت‌های دیپلماتیک در 5-4 ماهه آخر کار دولت چیست که می‌تواند برای مردم مفید باشد؟ اگر این اقدامات مفید بود، باید در هفت سال گذشته جواب می‌داد. اگر مفید نیست که واقعا هم نیست، این نوع مخالفت علامت دادن به دشمن برای انجام مذاکرات مجدد است که یک بلاهت دیپلماتیک است. رئیس‌جمهور نباید حرفی بزند که نشان دهد به مذاکره اشتیاق دارد، چراکه ما مذاکره کردیم و توافق هم شده است و همین تیمی که قرار است مذاکره را با آنها انجام دهند، در گذشته با آنها مذاکره را پیش برده بودیم.

مصوبه مجلس دست دولت را برای مذاکره احتمالی پر می‌کند

آنها نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه به حجم تحریم‌ها نیز افزودند و درحال حاضر دست دولت برای مذاکره خالی است، اما این اقدام مجلس دست دولت را برای مذاکره احتمالی پر می‌کند. البته تا زمانی که دشمن به تعهدات خود عمل نکرده، صحبت از هرگونه مذاکره‌ای به قول رئیس‌جمهور همان‌طور که درباره کره شمالی گفتند، دیوانگی است.

دولت نتوانست از حقوق ملت صیانت کند، پس اجازه بدهند مجلس دست دولت را پر کند

درحالی‌که اقدام مجلس یک کار انقلابی برای لغو تحریم‌ها است، دولت نتوانسته تحریم‌ها را لغو کند و از این‌رو حداقل باید اجازه دهد نمایندگان ملت در خانه ملت این کار را انجام دهند؛ دولت نتوانست از حقوق ملت صیانت کند، لذا اجازه دهند مجلس با اقدامات انقلابی هم دست دولت را پر کند و هم مسیر لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت را باز کند.

اگر قرار بود دموکرات‌ها تحریم‌ها را بردارند در زمان اوباما این کار را می‌کردند

به‌نظر می‌رسد دولت نگران روابط خود با دولت آینده بایدن است.

هیچ علامتی از دولت جدید آمریکا که هنوز در کاخ‌سفید مستقر نشده، مبنی‌بر پایبندی به برجام و برداشتن تحریم‌ها نشان داده نشده است و اینها معلوم نیست دل به چه کسی بسته‌اند. اگر قرار بود دموکرات‌ها تحریم‌ها را بردارند، در زمان اوباما این کار را می‌کردند. در دولت اوباما فقط برجام را پاره نکردند، آنها هیچ‌یک از تعهدات خود را انجام ندادند و حتی اجازه ندادند اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام دهند.

دموکرات‌ها حتی اجازه ندادند یک حساب بانکی در لندن برای حقوق کارمندان سفارت باز شود

بالاتر از این مساله آنها تمام شرکت‌ها و بنگاه‌هایی را که با ایران معاملات داشتند، تهدید و حتی مجازات کردند و جلوی فروش نفت ما را گرفتند و به قول آقای ظریف اجازه نمی‌دهند یک حساب بانکی در لندن باز کنیم که حقوق کارمندان سفارت خود را پرداخت کنیم، بنابراین این امر در دوره اوباما صورت گرفت. آن زمان بایدن نیز معاون رئیس‌جمهور بود که مقام دوم کاخ‌سفید محسوب می‌شد.

بنابراین اکنون نیز که بایدن رای آورده، هیچ علامتی برای رفع تحریم‌ها وجود ندارد. آقای رئیس‌جمهور پاسخ دهد از چه فعالیت‌های دیپلماتیکی صحبت می‌کند که که این اقدام مجلس را مضر می‌داند؟ این فعالیت‌های دیپلماتیک اگر فایده داشت در زمان اوباما جواب می‌داد.

دولت اگر هنری در فعالیت دیپلماسی دارد به‌دنبال رابطه راهبردی با چین و روسیه باشد

بنابراین اگر هنری در فعالیت دیپلماسی دولت فعلی دارند، به‌دنبال رابطه راهبردی با چین، روسیه، هند، کشورهای آمریکای لاتین و همسایگان کشور باشند. اکنون حجم مبادلات اقتصادی ما با افغانستان سه‌برابر حجم مبادلات ما با اروپا است. با عراق بیش از این است، لذا باید قدر همسایگان خود را بدانیم و توجه کنیم آبی از برجام برای ما گرم نشده و هیچ سیب و گلابی‌ای از برجام به بار نیامده است، از این‌رو مشخص نیست رئیس‌جمهور به‌دنبال چیست.

خیلی از کارشناسان معتقدند سیاست خارجی عرصه اجماع است. باتوجه به اینکه روسای قوا درمورد برجام یا بنزین علیه دولت صحبت نکردند و سعی کردند با اجماع کار را پیش ببرند، تحلیل شما از رفتار دولت چیست؟

اجماع ما در سیاست خارجی در شورای‌عالی امنیت ملی صورت می‌گیرد که رئیس آن رئیس‌جمهور است و متشکل از عناصری است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است. مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی بعد از تصویب و تایید رهبری جنبه اجرایی پیدا می‌کند.

شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفته و گفته بود یکی از بندهای مصوبه با توصیه شورای‌امنیت ملی ابهام دارد که مجلس این ابهام را هم رفع کرد و شورای نگهبان آن مصوبه را تایید کرد، بنابراین مجلس در حرکت احترام به اجماع چنین مصوبه‌ای دارد.

مصوبه مجلس رونمایی از کاسبان تحریم است

مصوبه مجلس هم تحت‌عنوان لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت است. تدبیری که داشتند این بود که به‌سمت لغو تحریم‌ها رفتند، چرا رئیس‌جمهور با لغو تحریم‌ها مخالف است؟ ازسوی دیگر سوال اینجاست که چرا برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب با لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت مخالف هستند؟

این مصوبه مجلس رونمایی از کاسبان تحریم است. مشخص نیست چه نفعی از ادامه تحریم می‌برند که باید به‌سمت لغو تحریم‌ها با اقدامات عملی در این مصوبه برویم.

منبع: فرهیختگان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • احمدی
    0

    یک خبرنگارهمفکر خود را در مقابل می گذارید که هرگز شما را به چالش نمی کشد ، همه می دانیم که دولت ترامپ در مقابل برجام ایستاد وتا دو ماه دیگر هم سر کار است وهمه خوب می دانیم که ترامپ هرگزتحریم ها را لغو نمی کند ، مجلس اگر واقعا مصوبه اش سیاسی نبود چرا مهلت برگشت به مفاد برجام را دو یا سه ماهه ودر زمان دولت بعدی امریکا نگذاشت ؟ پاسخ روشنه مجلس عامدانه فرصت را در زمان ترامپ گذاشت که پس ازیک ماه عملا برجام را ملغی نماید ودر این صورت مکانیزم سیستم ماشه فعال وبرگرداندن تحریم ها وفلاکت بیشتر ملت را به دنبال خواهد داشت ، کاری که امریکای ترامپ واسرائیل وبن سلمان موفق به انجامش نشدند . ولی مسببان این طرح بدانند که ملت الان خوب متوجه شده اند که دشمنان واقعی شان چه کسانی هستند افراطیونی جنگ طلب وعصر حجری که روی طالبان را هم سفید کرده اند چراکه طالبان با ان همه خشونت ورزی به اهمیت مذاکره پی بردند وبا امریکا مستقیما مذاکره کردند .

    نظرات شما -
    • حسام
      0

      دشمنان واقعی رو میدونی کیه ان؟؟؟؟؟ اونا که قول 100 روزه دادن اونا که دیپلماسی خنده دارن اونا که تو یه کشوری دیگه زندگی میکنن و از حال و روز این کشور خبر ندارن اونا که هم چی رو حباب می دونن اونا که مسکن مهر رو تعطیل کردن اونا که کارت سود رو حذف کردن اونا که ملت رو یارانه بگیر نگه داشتن اونا که تمام شرکت های ایرانی رو تعطیل کردن اونا که به ملت هر روز وعده میدن ولی تو عمل هیچ غلطی نمیکنن اونا که برادرانشان اختلاس کردن اونا که تمام تعهدات برجامی رو بطور 100 درصد انجام دادن ولی یه تضمین از طرف مقابل نگرفتن اونا که دلار در راه کشور را ناپدید کردن اونا که حقوق کارگرااااااااااااااااان را کم کردن اونا که خام فروشی رو افتخار میدونن و یه پتروشیمی و پالایشگاه احداث نکردن اونا که خاک سرخ ایران را قاچاق کردن و پولشو گرفتن اونا که وزراشون قاچاق میکنن تا تولید کننده ایرانی بدبخت بشه اونا که از جاسوسان کشور قدردانی میکنند اونا که خائنین به ملت رو سرمایه کشور میدونن اونا که به منتقدین فحش میدن و تعهدیدشون میکنن و بودجه شونو کسر میکنن اونا که از ترس جانشان به خاطر کرونا کار نمیکنن و رعایت پروتکل رو بهانه میکنن اونا که دم از حمایت تولید ملی میزنن ولی کلاه و تیشرت و کفش مارک میپوشن اونا که در اوج گرونی و بدبختی مردم میرن توچال اونا که وزیر واستاندار هم حزبی رو به شایسته سالاری ترجیح میدن اونا که فرزندان و دامادهایشان میلیاردر شدن اونا که ....

    • رضا
      0

      عجله نکن آقا حسام همه اینا که گفتی کاملا درسته. اما بدون با مصوبه مجلس و اجرایی شدن آن بهانه ای میشه برای اروپا و سازمان ملل و شورای امنیت که همگی علیه ما اجماع کنند و فشار روی ایران بیشتر بشه. سرمایه گذاری در ایران به صفر برسه و دلالی دلار دوباره اوج بگیره و ارزش پول ایران بکلی نابود بشه. یعنی وضع از اینی که هست و شما درست هم گفتی بدتر میشه

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی کاسب تحریم ذلیلانه ومذاکره خجالت آور است،

  • کاپتان قلیباف و رفقا
    0

    تا برجاما پس نگیریم..‌‌ اروم نمیگگیریم

  • مجتبی
    0

    جناب انبارلویی خدایی همین که زاویه دوربین را طوری تنطیم کردی که عکسهای پشت سرت واضح و داخل کادر بیفته نشون میده ادم خالصی هستی!

  • حسام
    0

    آخه آدم پررو ... شماها از تحریم چه نفعی بردین ؟؟؟؟؟؟؟ مگه تو این هفت سال کشور تو تحریم نبود ؟؟؟؟ مگه تحریم ها با دیپلماسی خنده شما بیشتر نشده ؟؟؟؟؟ شما دارین از آب گل آلود ماهی میگیرین بعد مجلس رو متهم میکنید ؟؟؟؟؟ عجب رویی دارررررررررین......

  • ناشناس
    0

    آخه این اسم با مفاد و پیامدهای آن همخوانی ندارد چرا مردم را همانطور که خودتون هستید تصور میکنید و سعی میکنید دو دستگی که آفتی برای مردم ایران سرافراز است ایجاد میکنید

  • کاربر ناشناس
    0

    درود درست گفته

  • هه
    0

    کارشناس‌لپ‌لپی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها