صفر و یک‌های نسخه‌ الکترونیکی بلای جان بیماران همدانی شد

از اول آذر ماه طرح نسخه نویسی الکترونیکی در همدان اجباری شده و پزشکان ملزم به رعایت آن هستند اما مشکلات موجود ظاهرا بلای جان بیماران سرگردان در مطلب‌ها آنهم در دوران همه‌گیری کرونا شده است.

صفر و یک‌های نسخه‌ الکترونیکی بلای جان بیماران همدانی شد

شروع نسخه‌نویسی الکترونیکی در مطب‌های پزشکی همدان مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده و سبب سر در رفت‌وآمد در راه مطب و داروخانه شده است.

یکی بیمار گلایه‌مند از طرح الکترونیکی شدن نسخ پزشکی گفت: این طرح 3 ساعت از وقت مرا گرفته است و در این مدت زمان بین مطب و داروخانه سرگردان بودم.

وی با بیان اینکه سیستم اینترنتی مطب پزشکان قطع و وصل می‌شود تصریح کرد: همین امر سبب افزایش معطلی بیماران در مطب‌ها شده و خطر انتقال کرونا را افزایش می‌دهد.

این بیمار با تأکید بر اینکه پس از معاینه پزشک 20 دقیقه در انتظار اتصال سیستم و ثبت دارو شدم گفت: اما مشکل زمانی تشدید شد که سیستم ثبت نسخه الکترونیکی در داروخانه وجود نداشت و مجبور شدم دوباره به مطب برگردم.

وی افزود: در شرایط خطرناک کرونایی که مسئولان مردم را تشویق به دوری ماندن می‌کنند، اعمال ناقص چنین طرحی که مدت زمان انتظار بیماران در بیرون از منزل را بیشتر می‌کند منطقی نیست.

یک بیمار دیگر نیز گفت: برخی پزشکان کد داروها را نمی‌دانند و یا با سیستم ثبت نسخه آشنایی چندانی ندارند، این موارد سبب ایجاد وقفه در خدمات‌رسانی به بیماران می‌شود.

وی افزود: هفته گذشته به یک پزشک متخصص مراجعه کردم این پزشک برایم 4 نوع دارو تجویز کرد اما به علت پیدا نکردن کد یک قلم از داروها مجبور شدم این نوع دارو را به صورت آزاد خریداری کنم.

این بیمار گفت: بیش از یک سال از عمر نسخه نویسی الکترونیکی در درمانگاه و بیمارستان تأمین اجتماعی می‌گذرد که تاکنون مشکلی نداشته و با سرعت حداکثری انجام می‌شود اما در مطب‌های خصوصی و داروخانه‌ها مشکل اینترنتی وجود دارد و کار بیماران به خوبی انجام نمی‌شود.

وی افزود: در اماکنی مانند مطب پزشکی و داروخانه‌ها به خاطر ازدحام جمعیت و تردد بیماران خطر ابتلا به کرونا زیاد است بنابراین حتی یک دقیقه بیشتر ماندن در این اماکن یک تهدید جدی برای مراجعه کنندگان است.

این بیمار تصریح کرد: برخی داروخانه فاقد سیستم نسخه نویسی الکترونیکی هستند و نسخه های الکترونیکی را دریافت نمی‌کنند.

یک پزشک نیز در همدان اظهار داشت: الزام نسخه‌نویسی الکترونیکی در شرایط بحران کرونا اقدام درستی نبود.

وی با بیان اینکه در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی و ثبت کد دارویی آموزش چندانی به ما ارائه نشده است تصریح کرد: در برخی ساعات اینترنت ما قطع می‌شود و سیستم قادر به ثبت داروها نیست.

این پزشک افزود: ملزم به استفاده از این طرح هستیم چرا که اگر انجام ندهیم بیمه‌ها هزینه ما را پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: قطع و وصل شدن سیستم سبب افزایش مدت زمان حضور بیماران در مطب می‌شود و این موضوع خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه ارائه خدمات الکترونیک توسط تمام دستگاه‌ها تأکید شده است گفت: در بخش نسخه نویسی الکترونیکی مشارکت داروخانه‌ها رضایت بخش نیست و لازم است گرایش بیشتری به این موضوع داشته باشند.

سعید فرجی با اشاره به اینکه مشکلاتی مانند تهیه کاغذ، نگهداری کاغذ، بایگانی، دریافت دفترچه و ازدحام در صدور دفترچه وجود دارد با نسخه نویسی الکترونیکی حل می‌شود تصریح کرد: برای خدمات‌رسانی بهتر نیازمند همکاری و صبوری مردم هستیم.

وی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیکی برای پزشکان هم فواید بسیاری دارد گفت: مطالبات پزشکان به طور مرتب و با تأخیری بسیار کوتاه پرداخت می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت استان همدان با تأکید بر اینکه انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی در پیشرفت این طرح ما را یاری کنند اظهار داشت: در این طرح نباید از استان‌های دیگر عقب بمانیم و باید هرچه زودتر به خدمات الکترونیکی بپیوندیم.

در شرایط بحران کرونا مهم‌ترین چیز توجه به سلامت مردم است و باید خدمات‌رسانی به گونه‌ای باشد که مدت زمان انتظار و معطلی بیماران در مراکز درمانی و داروخانه‌ها به حداقل برسد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها