واکسن کرونا تولید فایزر و بایون‌تک در انگلیس مجوز گرفت

انگلیس به عنوان اولین کشور جهان، واکسن کووید ۱۹ تولیدشده در شرکت‌های داروسازی فایزر و بایون‌تک را تایید کرد.

واکسن کرونا تولید فایزر و بایون‌تک در انگلیس مجوز گرفت

وزیر بهداشت این کشور امروز اعلام کرد؛ آژانس نظارت بر داروی انگلیس مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرده است و خدمات سلامت همگانی این کشور از ابتدای هفته آینده آمادگی آغاز واکسیناسیون را دارد.

پیشگامان تولید واکسن کووید۱۹ تاکنون عملکردی بسیار بهتر از آنچه تصور می‌شد، داشته‌اند. هفته گذشته، دو شرکت فایزر و بایون‌تک میزان کارآیی واکسن مشترک خود را ۹۵ درصد اعلام کردند. این میزان برای واکسن اسپوتنیک که در روسیه تولید شده، بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است.

هفته گذشته شرکت سینوفارم، یکی بزرگترین شرکت‌های داروسازی چین اعلام کرد به دنبال اخذ مجوزهای قانونی از مقامات دولتی این کشور برای عرضه واکسن کووید۱۹ ساخت این شرکت به بازار است.

شرکت مدرنا روز دوشنبه گذشته اعلام کرد به زودی درخواست تایید اضطراری واکسن خود را به دولت آمریکا و کشورهای اروپایی ارائه خواهد کرد.

پیش از این شرکت مدرنا کارآیی واکسن mRNA-۱۲۷۳ را بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج فاز سوم آزمایشات بالینی، ۹۴.۱ درصد اعلام کرده بود. اما بنابر اعلام این شرکت، کارآیی این واکسن در مورد عوارض شدید بیماری ۱۰۰ درصد است. به همین علت مقامات این شرکت معتقدند واکسن جدید مدرنا الگوی شیوع بیماری کووید را تغییر خواهد داد.
مدرنا انتظار دارد حمل واکسن به نقاط توزیع در کشور آمریکا ظرف مدت کوتاهی پس از صدور مجوز اضطراری انجام پذیرد.

یونیسف روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد؛ به محض اینکه واکسن جدید کووید در دسترس قرار گیرد، این سازمان با همکاری بیش از ۳۵۰ شرکت و سازمان مختلف فعال در حوزه حمل و نقل هوایی، زمینی، کشتیرانی و ارایه کنندگان خدمات بسته بندی و لجستیک در سراسر جهان، عملیات توزیع واکسن در بیش از ۹۲ کشور را هدایت خواهد کرد.

قرار است در طول هفته جاری، یونیسف به بررسی ظرفیت‌های موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم حمل و نقل بین‌المللی و همچنین نیازمندی‌های آن در آینده نزدیک، بپردازد. یونیسف عملیات تامین واکسن از تولیدکنندگانی که با COVAX قرارداد دارند و توزیع آن در بیش از ۹۲ کشور فقیر یا دارای درآمد متوسط برعهده گرفته است.

کوواکس (COVAX) یا تسهیلات دسترسی جهانی به واکسن (Vaccine Global Access Facility) ابتکاری برای سرعت بخشیدن به توسعه، تولید و دسترسی عادلانه کشورهای جهان به واکسن از طریق تسهیل مراحل آزمایش، درمان و تولید واکسن کووید ۱۹ است.

امیدواری‌های فراوانی وجود دارد که استفاده از واکسن بیماری کرونا تا پایان سال میلادی جاری آغاز شود. به همین منظور سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ریزی کرده است تا با راه اندازی و تشویق پروژه کوواکس تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا را در کشورهای عضو که بیشتر آن‌ها از کشورهای درحال توسعه و فقیر هستند، توزیع کند.

بیش از ۱۸۰ کشور به «کوواکس» یا برنامه جهانی تامین واکسن کووید ۱۹ برای همه کشورها پیوسته اند تا از طریق یک ساختار جمعی و مشترک با آپارتاید و احتکار واکسن از سوی برخی کشورها مقابله کنند.

کوواکس برنامه‌ای با مدیریت مشترک گروه واکسن GAVI، سازمان جهانی بهداشت و ائتلاف ابتکارات آمادگی برای همه‌گیری (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) است که هدف خود را جلوگیری از احتکار واکسن احتمالی کووید ۱۹ از سوی دولت‌ها عنوان می‌کند تا استفاده از آن برای افراد هدف در همه کشورها به صورت عادلانه صورت گیرد.

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها