آیا ماسک افراد را در مقابل ابتلا به کرونا در فضاهای بسته مصون می‌کند؟

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: بررسی‌ها و تحقیقات علمی نشان می‌دهد، ماسک به تنهایی از افراد در مقابل ابتلا به بیماری کرونا محافظت نمی‌کند و به ویژه در فضاهای بسته، باز هم احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

آیا ماسک افراد را در مقابل ابتلا به کرونا در فضاهای بسته مصون می‌کند؟

سید محمد جزایری اظهار داشت: ماسک‌ها محافظت کامل برای افراد ایجاد نمی‌کنند و در کنار آن باید سایر توصیه‌های بهداشتی مانند فاصله گذاری، دوری از تجمعات، باز گذاشتن در و پنجره ها برای ایجاد تبادل هوا و شستن دست ها نیز رعایت شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: هرچند ماسک تا حد زیادی از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند و به خصوص در تجمعات تاکید بر استفاده آن شده است، اما به تنهایی محافظت کامل ایجاد نمی‌کند.

جزایری گفت: هرچند اطلاعات ما در موارد مختلف درمان، کنترل و مهار ویروس کرونا هنوز ناقص است اما با سعی و تلاش محققان و پژوهشگران اطلاعات بیشتری از این ویروس به دست آمده است که به همین دلیل برخی موارد اعلام شده طی زمان، تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر پروتکل بهداشتی مانند ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان از حضور در فضاهای محصور به خصوص برای طولانی مدت باید خودداری شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در صورت اجبار، حتماً شرایط برای گردش هوا در این محیط‌ها فراهم شود تا کمتر در معرض بیماری کرونا قرار گیرید.

ویروس کرونا چند ساعت در هوا معلق می‌ماند؟

جزایری گفت: بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که ویروس‌ها در اندازه کووید - ۱۹ چند ساعت، حتی تا ۱۶ ساعت در داخل ذرات می‌تواند در هوا معلق بماند که این موضوع به درجه حرارت و رطوبت محیط بستگی فراوانی دارد.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران اظهار داشت: ساعات معلق ماندن ویروس در هوا تقریبی است اما این موضوع تایید شده که ویروس در شرایط مناسب، چند ساعتی در هوا می‌تواند معلق بماند.

وی ادامه داد: بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که امکان معلق ماندن چند ساعته ویروس کرونا وجود دارد. این موضوع علاوه بر اندازه ذره پراکنده شده در هوا به درجه حرارت و رطوبت محیط بستگی دارد.

جزایری تاکید کرد: اخیراً متاآنالیزی در مورد امکان انتشار ویروس کرونا در هوا به خصوص در فضاهای بسته مانند اتوبوس، رستوران، کلاس‌های آموزشی و آرایشگاه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد که امکان انتقال ویروس در این مکان وجود دارد و ۲۰ تا ۸۶ درصد از افرادی که در این محیط ها حضور داشته اند، متعاقباً به کووید - ۱۹ مبتلا شدند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد: شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر رسیده و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

به گفته وی تا ظهر یازدهم آذر، ۱۳ هزار و ۸۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۲ هزار و ۲۳۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۷۵ هزار و ۹۵۱ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۶۷۷ هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵۸۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۶۳۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها