مطابق یکی از روایت‌ها

شهید فخری زاده با این سلاح نظامی ترور شد/ «تیربار اتوماتیک» چگونه کار می‌کند؟/ عکس

یکی از روایت‌های منتشرشده درباره نحوه به شهادت رسیدن شهید فخری‌زاده طی عملیات تروریستی، استفاده از تیربار اتوماتیکی است که بر روی خودروی وانت در محل حادثه نصب شده بود.

شهید فخری زاده با این سلاح نظامی ترور شد/ «تیربار اتوماتیک» چگونه کار می‌کند؟/ عکس

پس از شهادت دانشمند شهید محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی وزارت دفاع در روز جمعه طی یک عملیات تروریستی، روایت‌های مختلفی پیرامون چگونگی اجرای این عملیات تاکنون منتشر شده است.

با پیگیری ماجرا به اطلاعاتی دست یافتند که حکایت از استفاده از سلاح اتوماتیک (تیربار) دارد که بر روی یک خودروی وانت نصب شده بود و تیراندازی به سمت خودروی شهید فخری‌زاده به وسیله این تیربار صورت گرفته است.

موضوعی که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اینگونه آن را روایت می‌کند: دشمن از سبک و شیوه کاملا جدید و حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد و متاسفانه موفق شد که بعد از ۲۰ سال به هدف خودش برسد. متاسفانه عملیات بسیار پیچیده‌ای بود و با به کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد و هیچ فردی در صحنه حضور نداشت.

تیربار اتوماتیک چیست؟

تیربار اتوماتیک زیرمجموعه‌ای از تسلیحات کنترل از راه دور است که در علوم نظامی تحت عنوان (Weapon Remote Station) یا «جایگاه کنترل از راه دور سلاح» شناخته می‌شوند. طی سال‌های گذشته با پیشرفت تکنولوژی، موضوع کنترل از راه دور تسلیحات رزمی در دستور کار بسیاری از ارتش‌های جهان قرار گرفته و همین امر سبب شده تا تسلیحاتی که راه‌اندازی، روانه‌سازی و استفاده از آنها نیازمند حضور نفر یا نفراتی در کنار آنها داشت، امروز به صورت تماما خودکار و به صورت اتوماسیون شده، کار خود را انجام دهند.

این جایگاه‌های کنترل از راه دور غالبا برای کنترل آتش سلاح‌های کالیبر سبک و متوسط بر روی انواع خودروهای زرهی، سکوهای زمینی مانند برجک‌های مرزبانی، خودروهای رزمی سبک و حتی خودروهای غیرنظامی نیز قابلیت نصب دارد و در حقیقت یک پایه ثابت شده است که سامانه‌های اپتیکی شامل هدفگیری و مسافت‌یاب بر روی آن نصب شده تا پذیرای سلاح مورد نیاز یگان عمل کننده بر روی آن برای کنترل از راه دور باشد.

بعنوان مثال سامانه Arrow 12 یک جایگاه کنترل از راه دور سلاح سبک و جمع و جور است که برای انواع تیربارهای کالیبر مختلف ۱۴.۵، ۱۲.۷ و ۷.۶۲ کاربرد دارد و به راحتی بر روی انواع پلتفرم‌ها مانند خودروهای زرهی، قایق‌های کوچک و حتی وانت‌های تجاری نیز قابل نصب است.

شهید فخری زاده با این سلاح نظامی ترور شد/ «تیربار اتوماتیک» چگونه کار می‌کند؟/ عکس
نصب سامانه Arrow 12 بر روی وانت

از جمله ویژگی‌های تیربارهای اتوماتیک، مجهز بودن آنها به دوربین‌های هدفگیری در شب و روز است که در کنار کامپیوترهای محاسباتی مانند کامپیوتر محاسبه بالستیک گلوله، به افزایش دقت آنها کمک قابل توجهی می‌کند.

هدایت این تیربارها به صورت کنترل از راه دور و با استفاده از کنسول‌های مخصوص صورت می‌گیرد.

شهید فخری زاده با این سلاح نظامی ترور شد/ «تیربار اتوماتیک» چگونه کار می‌کند؟/ عکس
نمونه‌ای از کنسول هدایت یک سامانه تیربار اتوماتیک

در کشورمان نیز طی سال‌های گذشته توسعه سکوهای کنترل از راه دور سلاح مورد توجه صنعت دفاعی و نیروهای مسلح قرار گرفته است و امروزه شاهد بکارگیری گسترده آنها در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح خصوصا در مرزهای کشور هستیم.

معروف‌ترین آنها سکوی تاکتیکی کنترل از راه دور و هوشمند RU762HM است که در کشور با نام «حامی» نیز شناخته می‌شود. حامی یک سیستم اتوماسیون برای شلیک انواع تیربارهای موجود در کشور در کالیبرها و انواع مختلف است که توسط کاربر به صورت کنترل از راه دور هدایت می‌شود.

شهید فخری زاده با این سلاح نظامی ترور شد/ «تیربار اتوماتیک» چگونه کار می‌کند؟/ عکس
شلیک تیربار اتوماتیک در یک رزمایش

این سامانه در حقیقت ترکیبی از تیربار با سیستم‌های مراقبتی شامل دوربین‌های اپتیکی و حرارتی به منظور هدفگیری در شب و روز و مسافت‌یاب لیزری است که قابلیت عمل در تمام شرایط آب و هوایی را در بُرد مؤثر تیربار دارد.

شهید فخری زاده با این سلاح نظامی ترور شد/ «تیربار اتوماتیک» چگونه کار می‌کند؟/ عکس
تیربار اتوماتیک نصب شده روی خودروی سفیر

مهمترین مزیت استفاده از سامانه‌های کنترل سلاح از راه دور، کاهش تعداد نفرات درگیر و به دنبال آن کاهش تهدید جانی علیه آنها است؛ از سوی دیگر استفاده از این سامانه‌ها توان درگیری در برد بیشتر با دقت بالاتر و در عین حال غافلگیری را افزایش می‌دهد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • جواد
    0

    به جای این گمانه زنیها از حداقل 5 نفری که شاهد حادثه بودند و زنده و سالم هستند بپرسید. به همین راحتی

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      جوابتون خیلی ساده است.نمی خوان ملت از اصل ماجرا باخبر باشند. واسه همین بمباران خبری میکنند.انواع و اقسام حرف و گمان. گیج میکنند ملت رو. فقط فعلا میخوان بگن که کار اسراییل بوده. شاید فردا خبررابه سمتی ببرند که داخلیها بودند. اول گفتند همسرشون کنارش نشسته بود. بعد گفتند از بستگان همسرشون. فقط میخوان گیج بشیم.

    • A
      0

      صلوات بفرست حساس نشو حل میشه

    • کاربر ناشناس
      0

      صلوات بفرست حساس نشو حل میشه

    • علی
      0

      تقصیر نیسان آبی

  • قاسم
    0

    اگه ابنارو میدونستند چرا مثل یه بچه بی عقل ازش محافظت کردن که به همین راحتی ما از وجود ابن نخبه علمی محروم بشیم برید خودتونو اصلاح کنید ابروریزی کردید اقلا از تجربه کهنه سربازها ایتفاده کنید اینقدر به خودتون مغرور نشین که ابنجوری کار دستمون بدید حالا مقصر این فاجعه کیه دشمن یا خودی های نادان

  • بنده
    0

    روحش شاد . يك سرباز بود نه بمدت 2 سال انجام وظيفه نه 6ماه زير پرچم نه . از اول انقلاب سرباز بود و انجام وظيفه كرد با شهادت خود و يارانش حجت را تمام كرد . فلاني شش ماه رفته جبهه . ممنون كه رفتيد همه رفتن از روستاي بگير مسلمان ارمني زرطشت ووو هه رفتن جبهه . ولي ايران را ارث پدر خود نخواندن بهتره ياد بگيريم دانشمند بزرگوار هم عالم بود هم دانشمند هم وفا دار ولي نگفت ايران ارث پدري است گفت من سرباز كوچك ملت ميهن و رهبري و خدا هستم . جان داد جان داد كه بگه در هر كاري هستيم درست خدمت كنيم . يعني با شهادت خود گفت عزيزان هر چه درخت پر بار تر پر ميوه تر سرش پائين تر يعني فروتني بالا يعني علم بيشتر مسئوليت بيشتر يعني اي من كه ماندم اگر علم داري و دانايي داري و مسئوليتي . وظيفه تو سنگين تر و تو بايد سرباز نمونه باشي چون عالم جاي سوال برايش نمي ماند در رستاخيز ديگر بهانه اي نيست بگي نمي دونستم دنيا فقط يك ايستگاه است . تنها چيز كه مي ماند و زيباترين مرگ مرگ در راه كشور ناموس ملت و رهبري است كه شهادت بسيار زيباست . اي كاش ما هم فقط 10درصد خادم بوديم و مانند اين شهيد و شهيدان ديگر عمل مي كرديم يعني فقط هر روز يك كار براي رفع مشكل شخص يا يتيم يا.... آيا شده يكبار دست يتيمي را بگيريم مابقي پيش كش . من مطمئن هستم . گرفتن دست يتيم دست بچه معتاد يعني رفتن راه اين شهيد عالي قدر ممنونم كه با شهادت خود نشان دادي كمي فكر كنيم

    نظرات شما -
    • میپسندم
      0

      ۱

    • ناشناس
      0

      اولاً ریاست داشتن به همراه سه اکیپ محافظ فقط برای رفتن به ویلای شخصی بعد هم معلوم نیست به چه علت ترور شده را با رزمندگان جنگ مقایسه میکنید. پس بزار برای تان بگویم ما که که رفتیم آن هم با یک کلاش و چند تا آرپی‌جی در برابر لشکر زرهی با پشتیبانی ۵۰۰۰ توپ فرانسوی و دهها فروند هواپیمای جنگنده در شلمچه و بعد هم سخت مجروح شدیم سال گذشته هزینه پروتزم به اندازه دو تا پراید شد که از جیب مبارک پرداخت کردم و بنیاد گفت هزینه پروتستان زیاد است ما پرداخت نمیکنیم. گفتم پاهایش مصنوعی که شما درست میکنید اشغالی است و نمیشود با آن راه رفت من با هزینه خودم رفتم بخش خصوصی برآیم درست کرد. حالا ما مملکت را بالا کشیدم و یا این آقایان که در مسند هستند. من تمام افراد رزمنده ای که آن وقت جبهه رفتند را می شناسم هیچ کدامشان نه پست دارند نه ثروت آنچنانی.

  • پرویز علایی صومعه
    0

    برنده حاضرم خون خود را اهدا کنم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اهدا به سازمان انتقال خون یا اهدا به ملت ایران

    • آرش شجاعی
      0

      خون ایدزی نمیخاییم. خون سالم میخاییم

  • علی صفرنژاد
    0

    باسلام چطور چنین سلاح اتوماتیک در پایتخت وجود داشته وکسی متوجه نشده تا تروریست ها فرزندان مارا هدف قرار دهند مرگ بر تروریست

  • ایرانی
    0

    اتفاقاً دیشب با همسرم درمورداین موضوع صحبت می کردیم که چطور میشه حتی یک نفر از اون تروریست‌ها کشته یامجروح نشده باشن همسرم هم می گفت احتمالاً کنترل از راه دور بوده خدا لعنتشون کنه حالا بایدبگردین وبفهمین این سلاح ازکجاامده

    نظرات شما -
    • جالب
      0

      چه جالب اتفاقا منم دیشب با خانم داشتیم سر همین بحث میکردیم ، که غذامون سوخت ، دیگه مجبور شدیم ، ادامه بحث رو با املت انجام بدیم...

    • من و همسرم
      0

      چقدر جذابتر شد من وهمسرم هم دیشب راجب همین بحث میکردیم که چه جوری تا اخر ماه بدون پول سر کنیم ولی یاد یارانه افتادیم که دلمون گرم شد

  • یاور یاری
    0

    به همین راحتی پس دم از امنیت نزنید به نظر من کار خودتون بوده

  • ناشناس
    0

    حقیقت را پنهان کردند الکی داستان سرایی می کنند میگن محافظ خودش اون را به شهادت رسانده

  • ازادی وطن
    0

    این سلاح چطوری بدست تروریست هارسیده

    نظرات شما -
    • آدم
      0

      الان تو ناصر خسرو هر چی بخای هست .

  • محمدی
    0

    جناب بنده چطور به خود اجازه میدی به جای احترام به جبهه رفته ها بهشون میگی وارث مملکت ! میدونی چقدرجانباز و شیمیایی تواین کشور است که روزگارشون تلخ وجانکاه ودرعذاب اثرات گازهای شیمیایی می گذرد تو اتفاقا گفتارورفتار امثال تو دشمنان رو علیه ایران وایرانی گستاخ کرده ومیکنه نه رزمنده.آدم حسابی با متهم کردن عده ای خودش رو مبرا و درستکاروناصح مطرح نمیکنه.

  • حامی
    0

    فاتحه این امتیت و باید خوند که هم چین چیزی و به راحتی اوردن و به راحتی نصب کردن و کشتن این بود این همه ادعا

  • مفردی
    0

    یعنی اینقدر مملکت بی صاحب هست که همچین تجهیزاتی براحتی وارد میشه و در مسیر نفر اول هسته ای کاشته میشه و استفاده میشه؟ پس اگه اینجوریه که فاجعست ...

  • نگین
    0

    نشستن یه فیلم از ترور طراحی کردند در صنعت فیلمسازی کار می کنند دیگه بیشتر از این همش نزنید

  • بنده خدا
    0

    هیچی دیگه از این به بعد تا به یکی چپ نگاه کنیم یه وانت میاد و شروع میکنه به تیر بار بستن ما . دلمون خوش بود امنیت داریم . زهی خیال باطل . داداش چطور روت میشه بگی کشور امنیت داره ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • خبر فوری
    0

    ما کروناياب مستعان داريم. کرونا رو از 100 متري تشخيص ميده و در نطفه خفه ميکنه

  • وانت آبی چرا دیگه ؟!!!
    0

    اقا من احمق . من کودن . من نفهم . من بیشعور . من خنگ من ........... اما تو که دکترا داری و توی امنیت ملی مقام داری و کارهای اطلاعاتی کردی و این تیربار جدید را مقصر اعلام میکنی . نمیدونی ثانیه ای چند تا تیر میزنه و چقدر هدفش رو دقیق میزنه ؟!!!! میدونه درسته !!! پس فقط جواب اینو بده . چرا باید یک وانت بار پر از الوار چوب رو منفجر کنن !!!؟؟ چرا ؟ با همین که میشد یه گردان آدم رو از بین برد . دیگه وانت آبی چرا آآآآآخه ؟

  • وسط میدون آزادی - وسط دریاچه چیتگر
    0

    بیخیال بابا . هال نریم . دروغ بسه دسگه حالمون بهم خورد . اون از هواپیمای اوکراینی که ..... شد . اینم از این . اصلن بگو ببینم کی این تیربار رو دیده !!!؟؟ کس ازش د رمحل حادثه عکس گرفته . ما رو خر فرض کردین !؟ ما نمیتونیم یه کلت ساده بیاریم تهران . اون وقت این آقا اژدها براحی بیاد تهران و جلوی مقام امنیتی هسته ای و کار بکنه بزنه بکشه و بره و بره و کسی نبینه و کسی نفهمه و بگن رفته دیگه . !!!به همین سادگی . ما هم خر که باو رکنیم ح. خب اگر اینجوری که کل مملکت سوراخ داره پس فردا تانک اسراییلی وسط میدون آزادی ببینیم . خوبه ؟! ناو آمریکایی وسط دریاچه چیتگر ببینیم . خوبه ؟

    نظرات شما -
    • خرس مهربون
      0

      بی خیال شو خبر فوری. چه میگی هر روز به ملت. تا قدس رو پس نگیری آروم نمیگیگیری.

  • هوم
    0

    خدا رحمتش کنه روحش شاد ولی الان ما اریم روزانه 400 نفر بر ثر کرونا شهید میدیم کل ملت ول کردیم همه بمیرند چسبیدیم که چه جوری شهید شد بنظر من بچسبیم اول این مریضی و جمع کنیم بعد تفسیر و توضیح کنیم موقعیت ما واقعا در خطر

  • هدایتی
    0

    بنظرم مشکوک هست قضیه کار همون ماشین اسکورت هست که جلو رفته و شاید هم سر تیم خودش به همه شلیک کرده و به خودش نیسان هم رد گم کنی هست

  • جواد
    0

    وزیر اطلاعات رکب خورده از دشمن و احتمالا دشمن نفوذ کرده در امور حریم شخصی افراد و ترددها را از دوربین پلاکخوان و شنود مخابراتی و اطلاعات افراد بیمار و ... وزارت بهداشت جمع اوری یا توسط داماد امریکایی حداد و بقیه فراریها کسب کرده. کاملا حرفه ای کار کرده. وزیر به دلیل نقاش بودن و عدم تخصص امنیتی و علمی منجر به این واقعه شده

  • حسینی - د
    0

    دریک مقاله خواندم که در لندن در همه معابردوربین نصب کرده اند و تمام رفت و آمدها راکنترل میکنند. یعنی اگر شخصی یا گروهی جرمی انجام دهند.مثلاً بانکی را سرقت کنند ،پلیس از طریق همین دوربین ها رد مجرمین را می زنند. همین اقدام باعث کاهش بخشی ازجرائم شده است . چرا نبایدچنین ابزاری در کشور بکارگیری شود. در مقابل امنیتی که ایجاد می شودهزینه خیلی زیادی نیست. ضمن اینکه کار نیروی های امنیتی ،اطلاعاتی و پلیس راحت تر میشود. حتی میتوان جرائم دیگر رانیز کنترل کرد.سالانه میلیاردها از اموال مردم مانند خودرو و منازل مورد سرقت قرار میگیرد.جرائمی مانند زورگیری ،کیف قاپی و....درکشور به وقوع می پیونند.

    نظرات شما -
    • بهمن فلاحی
      0

      آفرین.حرفت کاملا درست و منطقی است.جز تایید کردن حرفاتون چیزی نمیشه گفت.

    • نقی معمولی
      0

      درماجرای آبان98همه رو بااین دوربین ها گرفتند!!!!ولی همچین موقعی حفره شون میزنه بیرون!!!!!!!!!!چه عرض کنم.........

    • باسط
      0

      سلام کا ملا صحیح میفرمایید .اما در صودتی که اقایان چنین رسالت ووظیفه ای را باور داشته باشند .اشکال کار همین جاست که کارگر تو اجتماع اعتراضات کارگری شعار داده -قوق ماهیانه همانی که پیغمبر اسلام فرموده قبل از خشک شدن عرق تن کارگر دستمزد ش را بدهید فریادزده شش ماهه دستمزد نگرفتم یک ماه خبری ازش نیست ،من دزد را گرفتم دادم دست قانون خودش اقرار کرده فردا سر چهارراه پاتوق زده .شما دنبال چی هستی حسینی گرامی.

  • رضا.
    0

    در اینکه اسرائیلی ها و آمریکا از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری با تکنولوژی برتر استفاده می‌کنند و در کنار آن ماهواره های جاسوسی و مخابراتی که با دقت و وضوح بالا در خدمت اهداف امنیتی آنها هست ولی قطعا اطلاعات دقیق در مورد زمان و مکان تردد دانشمندان شاخص ما از طریق جاسوسان و افراد نفوذی به آنها داده شده و منجر به این ترور شده.متقابلا هم به خاطر شزایطی که گفته شد اقدامی در این ابعاد بر علیه اسرائیلی ها آن هم در قلب اسرائیل بسیار دشوار است ولی قطعا در کشورهای ثالث امکان پذیر است.

  • سید
    0

    جهانگیری حتی از روی برگه فامیلی شهید فخری زاده رو فرخی زاده بیان کرده، چطور سایت افساد طلب این اشتباه رو پوشش خبری نمیده.

  • ناصر
    0

    همش حرف، انتقام سخت سردار سلامی بجای اینکه چندتا موشک به ۶ سوله بزنید ۲ موشک به ناو آمریکا میدید. الان هم هی این حرف رو تکرار میکنید عمل خوب و مناسب خودش تبلیغات رو انجام میده شعار بسته .

  • یه آبادانی
    0

    باباخسته شدیم هرروزیه حرفی میزنیدتمومش کنید

  • سردار اذربایجان
    0

    من دیروز واقعیت را نوشتم ولی ظاهر ا مصلحت ندانستند روی سایت بگذارند افسوس درباره نحوه شهادت فخری زاده

  • ناشناس
    0

    شما که روزهای اول میگفتید ۱۲ نفر مسلح حادثه رقم زده این تناقص گویی شما تا کی ادامه داره؟

  • ناشناس
    0

    اگه قرار باشه همه جا دوربین بزارن جرم و جنایت کم میشه و درامد برخی اشخاص و نهادها کم‌میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها