تداوم رابطه جنسی بعد از میانسالی چگونه سلامتی را تضمین می‌کند؟

در این درس برخی از مزایای مستند شده در تحقیقات علمی برای رابطه جنسی زوجین بالای 50 سال ارائه می شود که طیف گسترده ای از بهبود شرایط جسمی و روحی و نیز پیشگیری از برخی بیماری ها چون سرطان، دیابت و افسردگی را در بر دارد.

تداوم رابطه جنسی بعد از میانسالی چگونه سلامتی را تضمین می‌کند؟

نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک در بسیاری از کشورها با فرهنگ های مختلف حاکی از این است که روابط جنسی مردان و زنان در سنین مختلف به راحتی با تغییرات مرتبط با پیری سازگار می‌شود و از این رو فعالیت جنسی در مردان و زنان بالای 50 سال به عنوان دارو برای بهبود سلامت عمومی و جنسی افراد و زوجین تجویز می شود.

در این درس برخی از مزایای مستند شده در تحقیقات علمی برای رابطه جنسی زوجین بالای 50 سال ارائه می شود که طیف گسترده ای از بهبود شرایط جسمی و روحی و نیز پیشگیری از برخی بیماری ها چون سرطان، دیابت، افسردگی و اضطراب را در بر دارد.

تداوم رابطه جنسی بعد از میانسالی چگونه سلامت جسمی و روحی را تضمین می کند؟

مزایای فعالیت جنسی زوجین پس از 50 سالگی

در سطح شیمیایی بدن
رابطه جنسی لذت به همراه دارد. دوپامین که در زمان ارگاسم ترشح می شود، با سیستم پاداش اساسی ما مرتبط است.

رابطه جنسی اکسی توسین را افزایش می دهد، هورمون "نوازش"، و بنابراین در زوجین باعث ایجاد پیوند، احساس مثبت دلبستگی و اعتماد می شود.

رابطه جنسی، تستوسترون را در مردان و زنان افزایش می دهد. تکرار رابطه جنسی در مردان جوان از آنها در برابر سرطان پروستات در اواخر زندگی محافظت می کند. و با کاستن از حملات قلبی موجب افزایش بقا همراه است.

در زنان نیز هورمون تستوسترون با افزایش فیزیولوژی عملکرد جنسی ، موجب جلوگیری از التهاب مثانه و بی اختیاری ادرار می شود

در سطح رفتاری
فعالیت جنسی مبتنی بر حرکت است و جنبش، خلق و خو را شادتر می کند، صرف نظر از اینکه در چه ساعتی از روز باشد.
محققان دانشگاه کمبریج ، انگلیس در یک مطالعه نمونه گیری تصادفی 10000 نفر را تحت برنامه تلفن هوشمند برای ردیابی حرکت و جمع آوری داده هایشان قرار داشتند. در این مطالعه مشخص شد افرادی که حرکت می کردند - صرف نظر از اینکه این حرکت "ورزشی" باشد یا خیر - حالات شادتری را ثبت می کردند و رضایت بیشتری از زندگی داشتند.

برای زوجین خصوصا در 50 سالگی به بعد رابطه جنسی می تواند ورزش باشد. به هر حال ورزش از بسیاری جهات و در هر سنی برای سلامتی ما مفید است.

رابطه جنسی سرگرم کننده است. یک مطالعه در سال 2004 رابطه جنسی را به عنوان فعالیت شماره 1 مرتبط با خوشبختی گزارش داد.

در سطح احساسات
به دلیل لذت، رابطه جنسی با افزایش احساسات مثبت همراه است.

رفتار جنسی در زنان و در مردان همچنین با موارد کمتری از علائم افسردگی همراه است.

فعالیت بدنی به رضایت بیشتر از زندگی منجر می شود.

در سطح شناختی
رابطه جنسی اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. طبق تئوری‌های بهداشت روانشناختی ناشی از اصول آدلری وقتی افراد شریکی برای روابط جنسی در زندگی دارند، احساس بهتری پیدا می‌کنند و این احساس اعتماد به نفس را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

رابطه جنسی به زوجین اجازه می‌دهد باور کنند که چیزی ارزشمند برای ارائه دادن به شریک خود دارند. شادی و کیفیت بالای زندگی از مزایای پاسخگو بودن به شریک جنسی به عنوان عملی سخاوتمندانه است.

در سطح بین فردی
رابطه جنسی با افزایش احساس دلبستگی در زوجین، می تواند احساس تنهایی و انزوا را که در افراد مسن به عنوان یک خطر عمده سلامتی شناخته می شود، در افراد کاهش دهد.

صمیمیت فردی ناشی از یک رابطه عاشقانه در زوجین میانسال، مزایای یک ارتباط اجتماعی نزدیک را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

صمیمیت و رابطه جنسی با یکدیگر ارتباطی هم‌افزا دارند و هر یک دیگری را تشدید می‌کنند.

در ازدواج های طولانی مدت، تماس جنسی به تداوم ازدواج کمک می کند. خصوصاً وقتی که استرس‌های مرتبط با پیری زابطه زوجین را تهدید می‌کند یا به چالش می‌کشند.
به عنوان مثال، در یک مطالعه روی زوج‌های بالای 50 سال که حداقل 20 سال از ازدواجشان می‌گذشت، مشخص شد، مادامیکه صمیمیت جسمی ادامه داشته باشد، موانع رفتارهای جنسی از حداقل اهمیت برخوردار هستند.

در سطح فرهنگی
نگرش نسبت به رفتار جنسی در میان افراد با پیشینه‌های فرهنگی متفاوت به طور چشمگیری متفاوت است. با این حال در اغلب فرهنگ‌ها تداوم رابطه جنسی در میانسالی منجر به وابستگی متقابل زوجین و احساس تعهد به یکدیگر می‌شود.

وجود رابطه جنسی درزوجین میانسال به هویت افراد انسجام می‌بخشد. احساس انسجام با سلامتی و طول عمر مرتبط است و پیامدهای منفی ناشی از احساس پیرشدن و طرد از جامعه را بهبود می‌بخشد.
چالش‌های زندگی جنسی در میانسالی

با افزایش سن ، بدن ما تغییر می کند ، از جمله وزن ، پوست و تن عضله ، و برخی از افراد مسن در بدن پیر خود احساس راحتی نمی کنند. مردان و زنان سالمند ممکن است نگران باشند که دیگر برای شریک زندگی خود جذاب نیستند. همچنین برخی مشکلات جنسی مربوط به پیری مانند موارد ناشی از مصرف دارو، اعمال جراحی و ... می تواند باعث ایجاد استرس و نگرانی شود. این نگرانی می تواند مانع لذت بردن از زندگی جنسی کامل شود.

زوج های سالمند با استرس های روزانه یکسانی روبرو می شوند که افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار می دهد. آنها همچنین ممکن است نگرانی های بیشتری در مورد بیماری ، بازنشستگی و تغییر سبک زندگی داشته باشند ، همه اینها ممکن است منجر به مشکلات جنسی شود.

برخی از راه حل های چنین مشکلاتی به این شرح است:

با شریک زندگی خود صریح صحبت کنید.

خود یا شریک زندگی خود را سرزنش نکنید.

گفتگو با یک درمانگر، چه به تنهایی و چه با شریک زندگی خود، ممکن است مفید باشد. برخی از درمانگران آموزش های ویژه ای برای کمک به مشکلات جنسی دارند.

اگر تغییراتی را در نگرش شریک زندگی خود نسبت به رابطه جنسی احساس کردید ، تصور نکنید که دیگر به شما یا زندگی جنسی علاقه ندارند.با صحبت در مورد آن. می‌توان به بسیاری از مشکلات جنسی کمک کرد.
رابطه جنسی غالباً یک تعادل ظریف از مسائل عاطفی و جسمی است. احساس شما ممکن است بر آنچه قادر به انجام آن هستید و آنچه می خواهید انجام دهید تأثیر بگذارد. بسیاری از زوج های مسن رضایت بیشتری نسبت به جوان ترها در زندگی جنسی خود پیدا می کنند. در بسیاری از موارد ، حواس پرتی کمتری دارند ، وقت و خلوت بیشتری دارند، هیچ نگرانی برای باردار شدن ندارند و صمیمیت بیشتری با یک شریک زندگی مادام العمر دارند. این همه به شما کمک می کند که با داشتن رابطه جنسی در میانسالی زندگی سالمتر و شادتری را تجربه کنید.

منبع: سواد زندگی

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بینام
    0

    دولت باید در جهت سلامت نسل های پیشین فعالیت بیشتری انجام دهد و با تشویق آنان به همبستری بیشتر در جهت سلامتی این عزیزان اقدامات بیشتری انجام دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها