یک کارشناس اقتصادی:

طرح هسته ای مجلس، سرمایه‌گذاران را از فعالیت در ایران می ترساند/ خودمان باعث تحریم نشویم

یک کارشناس اقتصادی گفت: آمریکا تقریبا 3 سال است که از برجام خارج شده و حالا دوستان یادشان افتاده که باید اقدام متقابل انجام بدهند. آن هم در شرایطی که زمینه‌های برای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام فراهم شده است.

طرح هسته ای مجلس، سرمایه‌گذاران را از فعالیت در ایران می ترساند/ خودمان باعث تحریم نشویم

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از تصمیمات اخیر مجلس، اظهار کرد: آمریکا تقریبا 3 سال است که از برجام خارج شده و حالا دوستان یادشان افتاده که باید اقدام متقابل انجام بدهند. آن هم در شرایطی که زمینه‌های برای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام فراهم شده و حتی اروپاییان طی نامه‌ای خواستار بازگشت آمریکا به برجام شدند. متاسفانه به نظر می‌رسد که یک جریان تندرو در مجلس چنین رویکردی را دنبال می‌کند که این مساله شرایط اقتصادی ایران را بدتر خواهد کرد. به ویژه آنکه سرمایه‌گذاران را از فعالیت در ایران می‌ترساند و این مساله عملا وضعیت معیشتی مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حمید میرمعینی در گفت‌وگویی ضمن اشاره به تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و تاثیر سریع آن در نرخ ارز و بازارهای داخلی کشور، گفت: واقعیت این است که متاسفانه مصوباتی که ما بعضا در مجلس دنبال می‌کنیم «همه جانبه نگر» نیست. البته شاید یک سری ملاحظات سیاسی و امنیتی در این نوع طرح‌ها و مصوبات وجود داشته باشد ولی تا امروز ما هیچگاه شاهد رویکردهای سیاسی مبتنی بر مسائل اقتصادی در کشور نبودیم. این مساله یک سابقه تاریخی بلند در کشور دارد و در این رویکردها منافع اقتصادی و در ادامه منافع معیشتی مردم در اولویت‌ها قرار نداشته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شاید هدف طراحان طرح اخیر مجلس تسریع بازگشت اروپاییان و حتی آمریکا به برجام و در ادامه رفع تحریم‌های ایران باشد، گفت: این در حالی است که تا زمانی که آقای بایدن در کاخ سفید مستقر نشده و همچنان آقای ترامپ ریاست جمهوری آمریکا را عهده‌دار است، طرح چنین مسائلی خیلی عقلانی و منطقی نیست. لذا چنین اقداماتی از جانب ایران بیشتر از آنکه بتواند ضامن منافع ملی ایران باشد، زمینه آسیب و لطمه را به کشور فراهم می‌کند.

وی افزود: البته درباره التهابات بازارهای داخلی و افزایش نرخ ارز بعد از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در صحن علنی مجلس، این امیدواری وجود دارد که بعد از گذشت چند روز این التهاب زودهنگام، خیلی سریع برطرف و جبران شود ولی در مجموع من ذهنیت مثبتی نسبت به اقدامات اقتصادی مجلس برای حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم ندارم.

میرمعینی با اشاره به سوابق بایدن در سیاست خارجه در مقایسه با دونالد ترامپ، تصریح کرد: این اصلا منطقی نیست که ما در آستانه شروع یک دوران جدید و نسبتا مثبت در قیاس با دوران ترامپ، بخواهیم یکباره زیر همه چیز بزنیم و خودمان را درگیر تحریم‌های بیشتر کنیم. به ویژه آنکه قدرت لابی‌گری آقای بایدن به مراتب از آقای ترامپ در عرصه جهانی بیشتر است و اگر ایران خودش را کانون توجهات قرار دهد، قطعا شرایط سخت و پیچیده اقتصادی در انتظار کشور و مردم خواهد بود و چه بسا زمینه سقوط اقتصادی برای کشور ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از تصمیمات عجولانه مجلس، اظهار کرد: آمریکا تقریبا 3 سال است که از برجام خارج شده و حالا دوستان یادشان افتاده که باید اقدام متقابل انجام بدهند. آن هم در شرایطی که زمینه‌های برای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام فراهم شده و حتی اروپاییان طی نامه‌ای خواستار بازگشت آمریکا به برجام شدند. متاسفانه به نظر می‌رسد که یک جریان تندرو در مجلس چنین رویکردی را دنبال می‌کند که این مساله شرایط اقتصادی ایران را بدتر خواهد کرد. به ویژه آنکه سرمایه‌گذاران را از فعالیت در ایران ترسانده و فراری می‌دهد و این مساله عملا وضعیت معیشتی مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: شاید برخی در مجلس با دلسوزی این طرح را دنبال می‌کنند و امید دارند که به زعم خودشان بتوانند اثرات تحریم را خنثی کنند ولی از طرف دیگر هم این احتمال وجود دارد که شاید برخی جریان‌های داخلی دانسته یا ندانسته به دنبال ضربه زدن به منافع ملی و اقتصادی کشور هستند که این مصداق همان مساله جریان‌های نفوذی در کشور است.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    تو یا نفهمی یا خودت را به نفهمی میزنی که اتفاقا خودت را به نفهمی میزنی

  • ناشناس
    0

    چه سرمایه گذاری میشه بفرمایید هیچ گونه تراکنش مالی با دنیا نداریم شما خوابی یا بیدار

    نظرات شما -
    • صادق
      0

      خب برای اینکه ما تحریم هستیم سرمایه گذاری نمیشه وقتی هم از پروتکل هسته ای خارج بشیم تحریم ها ی بیشتری علیه ما میشه با اجماع جهانی و و ضع از اینی که هست بدتر میشه

  • کاربر ناشناس
    0

    استاد اقتصاد .چقدر گرفتی مزخرف بگی .

  • تنگستانی
    0

    با سلام. اقای اقتصادان شما تا حالا کجا بودی. دیر از خواب بیدار شدی بیچاره برو پی کارت با دوستانت...

  • بیکار
    0

    یعنی خاک بر سر این کارشناس اقتصادی بهش بگین اخه الاغ کدوم اقتصاد همچی دادیم ولی هر روز بدتر از دیروز ....تو اون مدرکت

  • کاربر ناشناس
    0

    این کاسبان تحریم تا احساس کردند ممکن است امریکا به برجام برگردد و کشور و ملت آرامش پیدا کنند دوباره دست بکار شدند

  • فقرمطلق
    0

    شک نکنید اینها انقلابی نماها

  • علی
    0

    سلام اتفاقا خائنینی چون شما و دولت جاسوس پرور و مجلس بی خاصیت قبل نگذاشتند که اقدامی صورت بگیرد وای به حال ملت که پست فطرتی چون تو کارشناس اقتصادیش باشد راستی مگر دولتت چیزی هم از اقتصاد که هیچ از زندگی باقی گذاشته واقعا که خیلی پررو هستید

  • ایرانی
    0

    بز دل ترسو خائن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها