پاریس فردا میزبان نشستی درباره لبنان است

درحالی که لبنان همچنان با بحران سیاسی و مالی روبروست، رئیس‌جمهور فرانسه فردا (چهارشنبه) میزبان دومین نشست گروه

پاریس فردا میزبان نشستی درباره لبنان است

به رغم شکست‌های پی در پی طرح فرانسه برای نجات لبنان از وخامت اوضاع مالی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و سیاسی و کاهش پویایی آن بعد از انفجار بندر بیروت، پاریس فردا هارشنبه میزبان دومین کنفرانس گروه حامیان لبنان است.

این نشست با نظارت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای فراهم کردن کمک‌های انسانی بیشتر برای لبنان برگزار می‌شود.

قرار است دستکم ۳۰ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و تعدادی از وزرا و نهادهای اقتصادی و مالی بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول شرکت کنند.

این نشست از طریق ویدئوکنفرانس برگزار و از کاخ الیزه اداره خواهد شد.

نشست فردا درحالی برگزار می‌شود که وضعیت لبنان همچنان وخیم است. نه سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان توانسته دولت تشکیل دهد و نه دولت مستعفی توانسته توانایی خود را برای تعامل با وضعیت پیچیده ثابت کند.

در نبود دولت جدید، هیچ امیدی به تحقق اصلاحات و مذاکرات مجدد با صندوق بین المللی پول و رسیدن کمک‌ها و حتی اجرایی شدن وعده‌های اهداکنندگان در نشست سیدر که سال ۲۰۱۸ با نظارت ماکرون در پاریس برگزار شد، وجود ندارد. برای همین نشست فردا تنها به کمک‌های انسانی متمرکز است و یک فرصت برای بررسی نتایج و وعده‌های داده شده در نشست اول حامیان لبنان است که ۹ اوت برگزار شد. در هر صورت کمک‌ها از طریق نهادهای دولتی ارائه نخواهد شد و همین مسئله بی اعتمادی به آن را منعکس می‌کند.

در نشست اول وعده‌هایی برای کمک به لبنان به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار داده شد و این مبلغ در برابر خسارت‌هایی که به دلیل انفجار بیروت به لبنان وارد شده، ناچیز است.

منابع فرانسوی اعلام کردند، ماکرون که در کنفرانسی "خیانت" طبقه سیاسی حاکم لبنان را محکوم کرد و از وعده‌هایش برای کمک به تسریع در تشکیل دولت لبنان عقب‌نشینی کرد، اکنون تصمیم گرفته به وعده‌هایش عمل کند و تأکید کرده که هرگز لبنانی‌ها را رها نخواهد کرد.

ماکرون شش اوت و اول سپتامبر به لبنان سفر کرد و مشاورش پاتریک دورل را اخیرا به بیروت فرستاد و خود نیز با مسئولان و سیاستمداران لبنانی در ارتباط است اما تا به امروز اوضاع لبنان همچنان پیچیده است و نقش فرانسه نیز به ابعاد انسانی محدود شده است.

ماکرون همچنین قصد دارد اواخر سال میلادی کنونی مجددا به لبنان سفر کند. پاریس همچنان تأکید دارد که طرح این کشور تنها راه برای نجات لبنان است.

درحالی که منابع بعید می‌دانند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست فردا شرکت کند، پیش‌بینی می‌شود، در این نشست بیانیه‌ای شبیه بیانیه ۹ اوت صادر شود که مهم‌ترین محتوای آن تأکید بر اهمیت تسریع در تشکیل دولت جدید و لزوم انجام اصلاحات و توجه دائم گروه حامی لبنان به کمک به این کشور خواهد بود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها