مدیرکل تامین اجتماعی لرستان:

۲۰ درصد کارفرمایان لرستان دستمزد واقعی را اعلام نمی‌کنند

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان گفت: فرار بیمه‌ای یکی از چالش‌های حوزه کارفرمایی است که طبق برآوردها حدود ۲۰ درصد کارفرمایان استان دستمزدهای واقعی بیمه‌شدگان را به این سازمان اعلام نمی‌کنند.

۲۰ درصد کارفرمایان لرستان دستمزد واقعی را اعلام نمی‌کنند

علی جهانی روز سه‌شنبه افزود: بازنشستگی بیمه شدگان تحت تاثیر دستمزد اعلامی از سوی کارفرما است که با فرار بیمه ای و اعلام نشدن آن، روند و دریافتی بازنشستگی نیز با مشکل مواجه می شود.

وی تصریح کرد: همچنین بسیاری از کارگرانی که اشتغال بکار دارند به دلیل همکاری نکردن کارفرما از بیمه تامین اجتماعی محروم هستند.

وی با اشاره به یکی دیگر از چالش های حوزه کارآفرینی اظهار داشت: کارفرمایان اطلاعات هویتی خود را به‌روزرسانی نمی کنند که این موضوع، تامین اجتماعی را در بحث ابلاغ مطالبات و بدهی ها با مشکل مواجه می کند.

جهانی توضیح داد: با توجه به ابلاغ های غیرحضوری و مکانیزه تامین اجتماعی، انتظار می رود کارفرمایان اطلاعات هویتی خود و کارگاه ها را به‌روز کنند که این مهم در شرایط شیوع کرونا تنها از طریق روش های الکترونیکی ممکن است.

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان بدهی کارفرمایان را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: کارفرمایان استان در مجموع بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق دارند که حدود یک چهارم این مبلغ با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به شهرداری ها است.

جهانی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی لرستان مشمول بخشودگی خواهد شد ادامه داد: نیمه نخست امسال ۱۴ گروه کارگاهی متاثر از کرونا با بیکاری کارگران و بیمه شدگان مواجه و ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.

وی ادامه داد: در این مدت حدود ۳۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری ماهانه از طرف تامین اجتماعی استان پرداخت شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی گفت: حدود ۹۵ درصد کارفرمایان استان فهرست و حق بیمه خود را به تامین اجتماعی ارایه می دهند و در مجموع حدود ۷۰ هزار نفر از ۲۲۱ هزار نفر بیمه شده اصلی مشمول کمک دولت هستند که هفت درصد حق بیمه خود را پرداخت می کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان تصریح کرد: این سازمان شامل چهار کارکرد بیمه ای، درمانی، بانکی و اقتصادی است و واحدهایی چون داروسازی اکسیر بروجرد، دامداران بروجرد و سیمان دورود کارکرد اقتصادی آن را برعهده دارند.

جهانی اظهار داشت: اکنون حدود ۲۲ هزار کارگاه شامل واحدهای صنفی، صنعتی، تولیدی، دولتی و غیردولتی تحت پوشش تامین اجتماعی لرستان فعالیت دارند و حدود ۸۶ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده اند.

وی اضافه کرد: جمعیت بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی در لرستان ۲۲۱ هزار نفر و با احتساب اعضای خانواده ۶۵۰ هزار نفر هستند و ۸۰ هزار مستمری بگیر با حدود ۲۵۰ هزار نفر تحت پوشش نیز از خدمات این سازمان بهره مند می‌شوند.

در مجموع بیش از ۹۰۰ هزار نفر در در قالب اصلی و تبعی تحت پوشش تامین اجتماعی لرستان قرار دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها