روش‌های تغذیه صحیح کودکان در دوران پاندمی کرونا

با توجه به شیوع کووید ۱۹ و تبعات آن بر تهیه مواد غذایی سالم و تازه، پایگاه خبری یونیسف پنج روش ساده و کاربردی برای تامین غذای کودکان را مورد بررسی قرار داده است.

روش‌های تغذیه صحیح کودکان در دوران پاندمی کرونا

پاندمی کووید ۱۹ زندگی خانواده‌ها را در سراسر جهان با چالش‌های جدیدی مواجه کرده است. با تعطیلی مدارس و مراکز نگهداری کودکان، بسیاری از والدین به ناچار بخش عمده‌ای از ساعات روز را صرف نگهداری فرزندان، حفظ یک شغل تمام وقت (اغلب به صورت دورکاری) و انجام سایر مسئولیت‌های دشوار می‌کنند. یکی از این مسئولیت‌ها، آماده کردن وعده‌های غذایی مناسب برای اعضای خانواده است.

ترس از خرید در اماکن عمومی و اختلال در زنجیره‌های تامین مواد غذایی در این دوران به معنای نبود دسترسی به برخی از مواد غذایی طبیعی است و مصرف غذاهای فراوری شده به عنوان یک گزینه سریع و کم‌هزینه برای تامین خوراک خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما روش‌های مقرون به صرفه و سالم‌تری نیز وجود دارد که امکان بهره‌مندی کودکان از یک رژیم غذایی متنوع و مغذی را ضمن فراگیری عادات غذایی سالم، فراهم می‌کند. در این گزارش ۵ روش تغذیه سالم کودکان را به اختصار بررسی می‌کنیم.

۱- مقادیر زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید
با وجود این که خرید و نگهداری سبزیجات تازه در دوران قرنطینه امر دشواری است، هر زمان که امکان دارد باید میوه و سبزیجات تازه را در دسترس و رژیم غذایی کودکان قرار دهید. میوه و سبزیجات فریز شده نیز بخش قابل توجهی از مواد مغذی و طعم خود را حفظ می‌کنند و می‌توان از این روش برای نگهداری میوه و سبزیجات برای مدت طولانی استفاده کرد.

استفاده از این مواد برای پخت انواع سوپ‌ و خورش‌ یک روش دیگر است که امکان نگهداری آن‌ها را برای چند روز فراهم کرده و می‌تواند تنوع بیشتری را در رژیم غذایی خانواده ایجاد کند. علاوه بر این، نگهداری خورش‌ها به صورت فریز شده نیز امکان‌پذیر است.

۲- استفاده از مواد غذایی خشک و کنسرو شده در صورت دسترسی نداشتن به مواد غذایی تازه
نخود و لوبیای کنسرو شده که حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی هستند، برای مدتی طولانی قابل نگهداری هستند و می‌توان از آن‌ها برای طبخ بسیاری از غذاها استفاده کرد.

ماهی‌های چرب کنسرو شده مانند ساردین، سالمون و تن نیز غنی از پروتئین، امگا ۳، اسیدهای چرب و مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این ماهی‌ها را می‌توان در انواع ساندویچ، سالاد و پاستا مورد استفاده قرار داد یا به عنوان یک وعده غذایی گرم مصرف کرد.

دانه‌های خشک شده مانند لوبیا، حبوبات و غلاتی مانند عدس، نخود، برنج یا کینوا نیز گزینه‌های مغذی با ماندگاری بالا هستند که علاوه بر طعم خوب، مقرون به صرفه نیز هستند. جو دوسر پخته شده با آب یا شیر می‌تواند یک گزینه مناسب برای صبحانه باشد. این ماده غذایی را می‌توان با استفاده از ماست، میوه‌های خرد شده یا کشمش نیز طعم‌دار کرد.

۳- مصرف میان‌وعده‌های سالم
معمولا کودکان در طول روز به یک یا دو میان وعده نیاز دارند. به جای مصرف شیرینی و اسنک‌های نمکی می‌توان گزینه‌های سالم مانند آجیل، پنیر، ماست، میوه‌های خرد یا خشک شده، تخم مرغ آب‌پر یا سایر مواد غذایی محلی را در دسترس کودکان قرار داد.

این مواد مغذی علاوه بر سیر کردن کودکان، بسیار مفید هستند و عادات غذایی سالم را ایجاد می‌کنند.

۴- محدود کردن مصرف موادغذایی فرآوری شده
گوشت‌های فرآوری شده، دسرها و میان‌وعده‌های بسته‌بندی شده، معمولا حاوی مقادیر زیادی از قند، نمک و چربی‌های اشباع شده هستند. به منظور کاهش مصرف این نوع مواد در رژیم غذایی بهتر است خرید مواد غذایی فرآوری شده را محدود کنید. در صورت خرید این مواد نیز با توجه به جدول حقایق تغذیه‌ای مندرج روی بسته بندی، موادی را خریداری کنید که سالم‌تر بوده و قند، نمک و چربی کمتری دارند.

از نوشیدن آب‌های شیرین شده اجتناب کنید و مقادیر زیادی آب بنوشید. برای طعم‌دار کردن آب می‌توانید از میوه‌ها، سبزیجاتی مانند لیمو، خیار یا توت استفاده کنید.

۵- آشپزی و صرف غذا را به یک تفریح تبدیل کنید
آشپزی و صرف غذا به همراه اعضای خانواده یک روش عالی برای ایجاد عادات سالم، تحکیم پیوندهای خانوادگی و خوش‌گذرانی است. در صورت امکان از کودکان برای پختن و سرو غذا کمک بگیرید.

تاحد امکان وعده‌های غذایی را در ساعات مشخص و به صورت خانوادگی صرف کنید. این رویه موجب کاهش اضطراب کودکان می‌شود.

منبع: یونیسف

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها