اختصاصی خبر فوری:

فرجام هواپیمایی برجام / با دخالت‌های ترامپ هواپیماهای برجامی به ایران می‌رسند؟

بلومبرگ در گزارشی از اقدامات ترامپ برای برهم زدن قراردادهای فروش بوئینگ به ایران نوشت.

فرجام هواپیمایی برجام / با دخالت‌های ترامپ هواپیماهای برجامی به ایران می‌رسند؟

مترجم: فائزه کیایی

شرکت بوئینگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت های صادرکننده آمریکا قرارداد 20 میلیارد دلاری برای فروش هواپیما به ایران را امضا کرده است که در صورت اجرایی شدن، این قرارداد نخستین مبادله مالی میان این شرکت آمریکایی و ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران خواهد بود.

اما از سوی دیگر ترامپ توافق هسته ای ایران و آمریکا که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به امضا رسیده است را بدلیل اینکه این توافق منافع امنیتی و ملی آمریکا را تهدید می‌کند به رسمیت نمی شناسد و از این موضوع انتقاد کرده است در این راستا ترامپ کنگره را تحت فشار قرار داده است تا تحریم های جدیدی را علیه ایران تدوین و اجرایی کند و برجام را نقض کند. با این وجود و با توجه به نظر ترامپ کنگره هنوز به خواسته وی عمل نکرده است و آمریکا از توافقی که با ایران به امضا رسانه است هنوز به طور رسمی خارج نشده است.

در این راستا دولت ترامپ نیز ساکت ننشسته و روز جمعه اعلام کردند که قصد دارند مانع فروش هواپیما به ایران شود چرا که از نظر دولت ترامپ ایران با خرید هواپیما از شرکت بوئینک قصد انتقال تجهیزات نظامی به کشور سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه را دارد.

یک مقام وزارت امور خارجه امریکا نیز که نخواست نامش فاش شود در این زمینه افزود: بعید می دانم دولت ترامپ مجوز صدور هواپیما به ایران را صادر کند مگر اینکه مطمئن شود که هواپیماهای خریداری شده فقط برای جابه‌جایی مسافر استفاده شود و کاربرد غیرنظامی برای ایران داشته باشد.

با توجه به اینکه شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس مجوز صادرات هواپیما را از وزارت خزانه داری و بازرگانی آمریکا گرفته اند بنابراین فعلا فروش هواپیما را به ایران ایر هواپیمای جمهوری اسلامی ایران را مجاز می دانند .

برنامه‌ریزی شده است که نخستین زمان تحویل بوئینگ در اواخر سال 2018 میلادی باشد و دست اندرکاران این شرکت در مورد فروش هواپیما به ایران با دولت ترامپ همچنان در حال مذاکره هستند و قرار شد اگر فروش هواپیما به ایران با سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در تضاد باشد مجوز فروش باطل شود.

با این وجود یک منبع آگاه اعلام کرده است دولت ترامپ در نظر دارد برنامه ریزی های شرکت بوئینگ برای فروش ایرباس به ایران را برهم زند. چراکه ترامپ برجام را که در سال 2015 میلادی بسته شده است را به رسمیت نمی شناسد و نیازمند بازنگری می داند.

از سوی دیگر برخی از مشاوران امنیت ملی ترامپ به رییس جمهور هشدار دادند که منع فروش هواپیما به ایران عامل خروج ایران از برجام و نقض توافقات برجام از سوی ایران خواهد شد همچنین این تصمیم دو اولویت اصلی ترامپ را نیز در تضاد قرار می‌دهد، مقابله با ایران که او آن را یک تهدید در خاورمیانه می‌داند و تقویت صنعت آمریکا.

منبع: بلومبرگ

41

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها