واکنش عباس عبدی به خواستِ کیهان برای حمله به حیفا

مسأله مهم‌تر از اصل ترور در ماجرای اخیر، نفوذ است. این را که نمی‌توان با حمله به حیفا یا هر جای دیگر حل کرد. این از اصل ترور مهم‌تر است و هر گونه تأکیدی بر این ترور بدون توجه به مسأله نفوذ گسترده اطلاعاتی، خودزنی است.

واکنش عباس عبدی به خواستِ کیهان برای حمله به حیفا

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی، در یادداشتی با عنوان «مقدم بر انتقام» در کانال تلگرامی خود نوشت: «پس از ترور اخیر اولین سوالی که به ذهن خیلی‌ها در داخل و خارج از کشور خطور کرد این بود که واکنش ایران چه خواهد بود؟ عده‌ای تظاهرات کردند و خواهان انتقام شدند، گروهی عکس بایدن را آتش زدند! از همه جالب‌تر درخواست یک روزنامه بود که به بندر حیفا حمله کنید! هر چند نویسنده با فرض اثبات نقش اسراییل در این اقدام دستور چنین حمله‌ای را داد، فرضی که معلوم نیست اگر تا کنون ثابت نشده، کی و چگونه ثابت خواهد شد؟ احتمالاً نتانیاهو باید نامه رسمی بدهد که ما ترور کردیم!

بیشتر بخوانید : روزنامه کیهان: وقت آن رسیده که به بندر حیفا حمله کنیم/ این حمله باید با تلفات سنگین انسانی همراه باشد

نکته جالب این است که همین روزنامه همزمان واکنش ایران نسبت به ترور سردار سلیمانی را کافی نمی‌داند و معتقد است که اگر به آن ترور پاسخ مناسب داده می‌شد، امروز شاهد این ترور نبودیم. هر چند معلوم نیست خطابش و نقدش متوجه کیست؟ ولی فراموش کرده که در همان زمان در 2 بهمن سال 1398 با تیتر بزرگ نوشته بود که: «هلاکت 134 تروریست آمریکایی، تازه‌ترین خبر از عین‌الاسد».

واکنش عبدی به خواستِ کیهان برای حمله به حیفا

خوب هنگامی که 134 نفر هلاک شوند، حتماً تعداد بسیاری نیز مجروح و مصدوم شده و مقادیر فراوانی خسارت مادی وارد شده است و اگر این حد از پاسخ را کافی نمی‌دانند، حتماً باید اعلام جنگ می‌شد. شاید هم خودشان به آماری که نوشته‌اند، اعتقادی نداشته‌اند و آن را خالی بندی می‌دانند.

ترور شهید فخری زاده با اقدام ایالات متحده در سال گذشته متفاوت است

موضوع این ترور با اقدام ایالات متحده در سال گذشته متفاوت است. اخیراً در مصاحبه‌ای در باره اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران تا زمان تحویل کاخ سفید به بایدن ضمن طبیعی و حتی ضروری بودن پاسخ به هر گونه حمله رسمی نظامی، گفته بودم که: "شاید اقدام آمریکا آشکار نباشد. در این صورت راه برای پاسخ ندادن به این اقدام باز خواهد بود. یعنی در این صورت ایران می‌تواند صبر کند تا ببیند در آینده چه خواهد شد. جزئیات اقدام احتمالی آمریکا روشن نیست؛ بنابراین نمی‌توان به روشنی گفت که ایران چه پاسخی باید یا می‌تواند به اقدام محتمل آمریکا بدهد."

در حقیقت حمله به سردار سلیمانی اقدام نظامی روشن و آشکار با پذیرش مسئولیت از سوی رییس جمهور ایالات متحده بود. ایران هم به طور طبیعی به آن پاسخ داد. کم یا زیاد آن بحث دیگری است. طرف هم پذیرفت. ولی اگر همان زمان سردار سلیمانی را به صورت مخفی و بدون پذیرش رسمی در خارج یا داخل کشور ترور می‌کردند، آیا ایران می‌توانست به عین‌الاسد حمله کند؟ قطعاً خیر.

پاسخ اینگونه ترورها را نمی‌توان به صورت حمله رسمی داد

حتی اگر یقین داشتند که سیا پشت ماجرا باشد. حتی اگر همه جهان هم می‌فهمید که آمریکا پشت ماجرا بوده، باز هم کفایت نمی‌کرد. مگر سعودی‌ها در مقابل حمله به آرامکو توانستند کاری کنند؟ آیا ایران پذیرفت که حمله کرده است؟ قطعاً خیر. ولی اگر می‌پذیرفت به منزله آغاز جنگ بود و عربستان برای خودش حق پاسخ و حتی شکایت را منظور می‌داشت. آنان می‌توانستند از طریقی یا با حمایت مستقیم آمریکا عمل کنند.

بنابراین پاسخ اینگونه ترورها و اقدامات غیر رسمی را نمی‌توان به صورت حمله رسمی داد، حتی اگر به صورت غیر رسمی از متوجه بودن مسیولیت اقدام به طرف مقابل اطمینان پیدا شود.

در مورد اخیر برحسب قراین و شواهد، می‌توان با قاطعیت گفت که اسراییل اقدام کرده است، ولی مگر اقدامات مشابه علیه اسراییل وجود نداشته است؟ چرا اسراییل پاسخ رسمی و آشکار به آنها نمی‌دهد؟ چون از نظر عرف سیاسی پذیرفتنی نیست. بنابراین پاسخ مناسب به این اقدام، حمله به حیفا نیست که پیشنهاد خالی بندانه!! و حتی احمقانه‌ای است. اگر می‌توان پاسخ داد باید از نوع خودش، یعنی عملیات مخفی باشد.

مسأله مهم‌تر از اصل ترور در ماجرای اخیر، نفوذ است

مثلا یک تیم ترور اسراییلی اجیر کنید تا رییس عملیات مخفی یا نیروگاه اتمی آنان را در تل‌آویو بکشند. البته باید صریح گفت و پذیرفت که همه کشورها باید دست از این اقدامات بردارند چرا که ته ندارد و به زیان مردم است.

پس آنان که درخواست انتقام رسمی در قالب عملیات نظامی می‌کنند، به صورت ضمنی اذعان به شکست در مواجهه اطلاعاتی و عملیات مخفی کرده‌اند. این همه اقدامات مخفی علیه کشورها از جمله ایران، اسراییل و آمریکا و... انجام شده است، آیا در مورد هیچ‌کدام آنها پاسخ رسمی و آشکار داده شده است؟ طبعاً چنین نیست، مگر کشوری که بخواهد وارد جنگ شود.

مسأله مهم‌تر از اصل ترور در ماجرای اخیر، نفوذ است. این را که نمی‌توان با حمله به حیفا یا هر جای دیگر حل کرد. این از اصل ترور مهم‌تر است و هر گونه تأکیدی بر این ترور بدون توجه به مسأله نفوذ گسترده اطلاعاتی، نوعی خودزنی و راه گم کردن است. در حالی که این مسأله برای ترور سردار سلیمانی اصلاً وجود نداشت.

به نظر می‌رسد که دوستان به جای سر دادن شعار انتقام، انتقام، قدری تأمل کنند، شاید موضوعات و پرسش‌های مهم‌تری برای فکر کردن درباره آنها وجود دارد. از جمله این که چه شد به اینجا رسیدیم!؟»

منبع: جماران

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • کاربر ناشناس
    0

    همین عبدی خودش نفوذی است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تهمت زدن کار درستی نیست !!!! لطفا فه هیچکس تهمت نزنید

    • ناشناس
      0

      تهمت کدومه مزخرف نگو عبدی با دوستان اصلاح طلبش جاده صاف کن نفوذ امریکا تو ایرانن؟توقبول نداری دلیل بر رد مطلب نیست

  • ایرانی
    0

    حتی در ترور شهید سلیمانی هم اتفاقا مساله نفوذ وجود داشت و فردی را هم به عنوان خائن شناسایی و اعدام کردند چرا که گویا ثابت شده بود او همان کسی بوده که مسیر ماموریتهای سردار را به دشمن گزارش کرده.پس به جای اینکه کشورهای دیگر را به حالت آماده باش در برابر خودمان در بیاوریم تلاش کنیم آنهایی که از میان خودمان گزارش ماموریتها و مسیرهای مقامهای کلیدی را به دشمن گزارش می کنند را هر چه زودتر شناسایی کنیم. همزمان بیشتر و بهتر هم از سرمایه های ارزشمندمان حفاظت کنیم.

    نظرات شما -
    • ۰۰۰۰۰۰۰
      0

      امثال همین عبدیها جاسوسن

  • داروغه
    0

    من به عبدی مشکوکم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر شک داری چرا با دلیل ومدرک به مقامات ذیصلاح گزارش نمیکنید؟؟؟

    • محمد
      0

      منهم به همه دارغه هادرطول زمان مشکوک وسوءظن دارم این به اون در.

    • نهال
      0

      من به همه مسئولین از بالا تا پایین مشکوکم

  • مریم
    0

    جناب عبدی، اصلاح طلب متفکر نما (الکی. خخخخخ) اتفاقا حالا که به اینجا رسیده و دارن تهدید به ترورهای دیگه میکنن. جاشه که یک اقدام جدی و ویرانگری انجام بشه. ترسو بودن هم اندازه ای داره. شما وامثال شمامملکت رو با دروغ پردازی ها و شوآف های مسخره و تو خالیتون به اینجا رسوندید که مردم آرزوی مرگ می کنن. پس چه بهتر که مرگ با عزت داشته باشن. به نظر منم باید کارو یکسره کرد. باید ایران کل اسرائیل رو نه فقط حیفا رو در ظرف چند ساعت با خاک یکسان کنه. والسلام

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      مریم رجوی دیده بودیم خشن بشه ولی ازمریم های دیگراین حجم ازخشونت بعید است.

  • فاطمه
    0

    مگر نود درست مردم حیفا مسلمان نیستند؟؟؟

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      0

      وای واقعا منظورتون ۹۰ درصد ؟

    • ناشناس
      0

      خوارجم بشدت مسلمانتر از مسلمانان بودن اما ب جنگ مولا علی رفتن

    • عزیز
      0

      %90=نوددرصد

  • رزمنده جنگ تحمیلی صدام
    0

    مسعولیت حفاظت از شخصیت ها و دانشمندان تیم حفاظت و حفاظت اطلاعات سپاه میباشد.و اونها رو باید باز خواست کرد که چرا اینقدر راحت پردتکل ها مبنی بر عدم خروج شخص مورد حفاطت از ماشین رو رعایت نکردن.باید پاسخگو باشن

  • رز
    0

    عبدی درست میگه عقلم برای آدم خوب چیزیه اگه منافقین و دشمنان تا این اندازه به اطلاعات کشور و اشخاص مهم دسترسی پیدا کردن اول باید آنها شناسایی بشوند بعد اصل ماجرا روشن میشه بعد در مورد انتقام تصمیم گیری بشه کرم درخت از خود درخته در بیشتر موارد

    نظرات شما -
    • مرگ بر آمریکا و و انگلیس و آل صهیونیسم و آل سعود
      0

      به نام خدا اقای عبدی چرا گارد گرفته و در مقام تضعیف نظام اطلاعاتی ایران دهان گشوده؟ باید گفت: در موارد مشابه همیشه هر کشوری اقدام به شناسایی عاملین و آمرین و دلایل و ریشه یابی جنایت می کنند و سپس تصمیم به نوع و نحوه پاسخگویی و مقابله می گیرند. البته باتوجه به قراینی که از قبل وجود دارد نخست وزیر وحشی رژیم غاصب و تروریستی صهیونیستی قبلا خود ادعای ضرورت ترور این سردار را نموده و در صورت قطعی شدن وابستگی عاملین جنایت به آن رژیم ضرورت دارد پاسخ آشکار و بدون ملاحظه ؛که خواسته همه مردم آزادی خواه ایران است ؛ داده شود. مرگ بر منافق و مرگ بر آل صهیون و آل سعود و آل النهیان و آل خلیفه

  • حسین
    0

    اینا یه عده بی غیرت به وطنشون هستند و فقط نجات کشور رو تو امریکا میبینن!!! تا دیروز برنامه هسته ای ایران بود برجام!! امروز میگن به برجام برمیگردیم ولی برای موشک هایشان باید مذاوره شود!!! فردا هم آقای عبدی ناامنی بوجود آمد شما و اطرافیانتون بعنوان روشنفکر میرید امریکا وانگلیس و واز بی بی سی مسایل داخلی رو تحلیل میکنید که چطور شد ایران مورد حمله گروهای تروریستی قرار گرفت!!! آقای عبدی به گور خواهی برد این آرزوهایت را.

  • پنجلی
    0

    بو میاد

  • اینجا شیعه خانه ی علی ع است
    0

    ایران اعلام جنگ نکرده و نمیکند ! ایران خواستار صلح بوده و هست اما .... اما وقتی دشمن پا را از گلیم فراتر میگذارد و دست روی امنیت میگذارد دیگر چاره ای نمی ماند جز دفاع از تمامیت ارضی !! ما با مفهوم سفسطه و مغلطه آشناییم برادر !! خوب میدانیم ک جریان بحث نباید ب نفع دشمن تغییر کند ( پس تغییرش ندهید لطفا ) . هم منافق و هم دشمن و ب قول رهبر معظم ( هم عامل و هم آمر ) باید مجازات شوند !!! از هیچ کدام هم کوتاه نمی آییم ... نه برای کشور گشایی و برتری جویی بلکه برای سربلندی و حراست از اسلام و شیعه و خون شهدا

  • حسین
    0

    این اقای شریعتمداری انکار لب جوی اب با مش حسنعلی نشستن دارن در مورد حمله به یک کشور و بندر با هم مذاکره مکنند. تو ادارت نشستی هی از دور برا خودش تز در مکنه

  • حسین
    0

    همه اینای که به ریاست موسوی خوینها سرشون عین گاو انداختن از دیوار سفارت رفتن بالا همشون نفوذی عوامل خود امریکا بودنند کشور وارد جنگ و تحریم باعث ریختن و اورگی هزاران نفر شدن.

    نظرات شما -
    • بی سواد
      0

      امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۵۸پیرامون فتح لانه جاسوسی می فرمایند : « سفارتخانه ها حق ندارند که جاسوسی کنند، توطئه بکنند و اینها جاسوسی می کردند. ملتی که برای خدا قیام کرده و شهادت طلب می کند از هیچ نمی ترسد. ما مدعی هستیم که اینجا سفارتخانه نیست، اصلش قضیه سفارت در کار نبوده و ما مدعی هستیم که این آدم هایی که در اینجا بودند، اینها اجزاء سفارتخانه نبودند، به اسم سفارتخانه شما یک چیزی درست کردید که لانه جاسوسی است و بیایند ببینند که آیا این چیزهایی که در این سفارتخانه هست، اینها اسباب دست جاسوس هاست یا وسایلی است که سفارتخانه لازم دارد؟ ما که مرکز جاسوسی را گرفتیم نه سفارتخانه را، اینها اگر هم یک وقت بی عقلی کنند و فرض کنید بریزند به ایران، این جوانهای ما آنها را با چنگ و دندان از بین می برند، نمی گذارند اینها یکیشان هم بروند. اگر هم این کاری که کرده بود رسیده بود به آنجایی که بیایند در تهران و بیایند در این لانه جاسوسی آن وقت می فهمیدند که با چه اشخاصی طرف هستند. در هر صورت من از شماها تشکر می کنم که خودتان بدون اینکه غیر از خدا یک کسی وادارتان بکند (این چیزی است که از مبدأ الهی جوشش پیدا کرده) خودتان وارد این میدان شدید. دانشجویان مسلمان و مبارزی که لانه جاسوسی را اشغال کرده اند با عمل انقلابی خودشان ضربه ای بزرگ بر پیکر امریکای جهانخوار وارد نمودند و ملت را سرافراز کردند.»

  • محمد
    0

    اقای عبدی راهکار شما چیست.. به هرحال هر انسان باخردی که کمی مطالعه دارد جراید را ورق میزند گاهی شماهارا هم زیر نطر دارد.. شما ان چه که دوست دارید میگوید.اماروزنامه کیهان خیلی از واقعیت ها را باصراحت وبدون ترس عنوان میکندوهیچ گاه ندیدم که این روزنامه اب دراسیاب دشمن بریزد هر انسان با خردی میداند حادثه اخیر ساخته و پرداخته دست امریکاست واسراییل خبیس به ان دامن زده است توخود نیک میدانی پس چرا حاشیه سازی میکنی از چه میترسی کمی انصاف داشته باشیدواتشی را که نااهلان می افروزند روزی دامن خود انها را خواهد گرفت..

  • آرش
    0

    این کاربری که نوشته نودرست

    نظرات شما -
    • محمود
      0

      دمت گرم این کسی که نوشته نود درست مزدوری هست که هنوز فارسی خوب یاد نگرفته احتمالا از ترس تو پناهگاه هست این عادت یگان سایبری صهیونیست هاست که خودشون پشت اسامی مذهبی و مقدس پنهان می کنن

  • کاربر ناشناس
    0

    توهین ممنوع، چون سوادتحلیل حرفها ی امثال عبدی راندارین، اگر افرادی مثل شریعتمداری میگه حمله کنید خودش وبچه هاش بیان خط مقدم، مردم هم پشتشون محکم وایمستن، نه این‌که کنارگود بشینی بگید لنگش کن، ونجومی هم درآمد داشته باشید بیایید مردم را ول نزنیم روموج سواری نکنید، باقدرت تمام ترور دانشمندان عزیزمان رامحکوم میکنم

  • .
    0

    درود بر استاد و فرزند رشید ایران که مغز حقایق را همیشه می گوید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پس نتیجه میگیریم اشغال سفارت امریکا هم صددرصد درسته؟؟؟؟؟!!!!!

  • رضا
    0

    اقای عبدی اولا کسی از شما نظر نخواست همه جا اظهار نظر می کنی تو خودت از طیف کد خدا پرستانی به خودت هم اعتماد نیست دوم باید جواب مشت را با مشت داد توی دنیای فعلی که قانون جنگل حاکمه ضعف داشته باشی می خورنت من پیشنهاد کیهان را قبول دارم چون صهیو نیستها وغربیها قانون گلوله را بهتر می فهمند در نتیجه کمی زبان در کام بگیر تخلیلهایت بدرد خودت وهم حزبیهایت می خورد

    نظرات شما -
    • خودت فهمیدی به چی اعتراض میکنی؟
      0

      آره خوب! کسی از اون نظر نخواست ولی از تو چرا!!!!!

  • مجید فرخی
    0

    قطعا گفته ایشان در مورد نفوذ اطلاعاتی درست است واقدام قبل از رفع این نفوذ ها ضرری دیگر است زیرا این نفوذی ها یا حفره های اطلاعاتی باعث شکست اقدامات بعدی میشوند لذا باید با صبر و تامل عمل کرد

  • آزاد
    0

    با شهامت ترین آدما کسیه که ضعفش رو قبول کنه هنوز تو اداره مملکت خودمون موندیم با این همه منابع و موقعیت استراتژیک و منابع انسانی ...یه جای کار میلنگه سیستم مشکل داره خودتون برید کنار بدترین دوره تاریخ ایران از لحاظ علمی نظامی سیاسی و معیشت حتی از قاجار هم بدتره

  • نامی
    0

    یه جوری مگین جنگ انگار الان درصلحیم هیچ جنگی بدتر ازفشار اقتصادی وشرمنده شدن جلوی زن وبچه نیست آقای شریعتمداری تابه حال چند بار جنگیدی اینقدر عاشق جنگی شما نبودید که میگفتید خلخالی مردی بود که شریعت محمد رااجرا میکرد شما که امثال خلخالی که این همه آدم بیگناه رو اعدام کرد طرفداری میکنید آیا ازکج فهمی شما نیست بس کنید این مسخره بازی رو

  • ایرانی
    0

    آقای عبدی خود شما از نظر ما یک نفوذی هستی.

  • یکی از مردم
    0

    آقای شریعتمداری میخواد بجنگه؟ قبول!...ولی اول خودش و بچه هاش بیان جلو و کنار نکشن ما هم میجنگیم!!! نه اینکه برن پشت جبهه خدمت کنن ما فیض ببریم!!!!!

  • که دون همتانند بی مغز و پوست
    0

    از ترست انقد آسمون ریسمون بافتی که فلک بهم گره خورد بابا همه میدونن ذاتت چیه راحت حرفتو بزن . این مملکت واسه یکی دونفر نیست عمو . واسه یه ملته از ازل تا ابد پس آدمای کوچیکی مثل شما نمیتونین به حراجش بذارین . حالا دیگه جوونای مملکت حتی فرق سگ زرد و شغالم میدونن چه برسه ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها