تأثیر تزریق ١٠٠٠ میلیارد تومان به صندوق بورس بر شاخص چیست؟

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز یکشنبه نهم آذرماه، با رشد ۳۶ هزار و ۴۲۵ واحدی به یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۹۸ واحد رسید. 

تأثیر تزریق ١٠٠٠ میلیارد تومان به صندوق بورس بر شاخص چیست؟

در پایان معاملات امروز یکشنبه ۹ آذرماه ۹۹،شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۶ هزار و ۴۲۵ واحدی به یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۹۸ واحد رسید.همچنین شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۹۳۰۳ واحدی به ۴۱۰ هزار و ۸۳۴ واحد رسید.نمادهای فارس، شستا، تاپیکو، وغدیر، خودرو، پارس و پارسان بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشتند.

فردا چه خواهد شد؟

آرام بنیار، کارشناس بازار سرمایه،. در پاسخ به این سئوال که تاثیر تزریق پول به صندوق تثبیت بورس چیست؟ گفت: صندوق تثبیت بازار ابزاری است برای ثبات مالی و ثبات در وضعیت بورس. اولین اثری که این تزریق پول خواهد داشت این است که چون آن صندوق بر اساس سیاست های توسعه و حمایتی بازار سرمایه شروع به خرید عمدتا سهام های بزرگ بورس میکند هم حجم معاملات به شدت افزایش پیدا میکند و هم این که چون با عملیات بازارگردانی دامنه قیمت تصویب میشود، این تثبیت قیمت باعث میشود جلوی نوسان و یا کاهش‌های شدید گرفته شود. عملا این تزریق جدید هم باعث افزایش حجم معاملات در بورس میشود و هم یک حد یقینی از قیمت کف و سقف ایجاد میکند.

وی اضافه کرد: یکی از کارکردهای صندوق تثبیت این است که دامنه مثبت و منفی یک دوره زمانی بورس را محدودتر کند که در نهایت ریسک کاهش پیدا کند.
وی گفت:پس این تقویت صندوق تثبیت بورس دو پیامد اصلی دارد. اول افزایش حجم معاملات است. دوم کاهش ریسک نوسانات قیمت و کاهش ریسک نقدشوندگی سهام است.

وی در پیش بینی وضعیت شاخص در روزهای پیش رو گفت: روند بورس در چند روز آینده،روند مثبتی خواهد بود منتها این روند مثبت به این معنا نیست که ما انتظار رشد فزاینده داشته باشیم. رشد متعادلی اتفاق می افتد که این رشد متعادل طبیعی تر از رشدهای جهشی است.

این کارشناس ادامه داد: علت این است که بازار ثبات بیشتری دارد و نقد شوندگی بازار نیز افزایش خواهد داشت.

او گفت: بالاخره جماعتی از سرمایه گذاران که با هیجان ورود کردند متوجه شدند که ذات بورس صرفا افزایشی نیست و میتواند در مقاطعی هم کاهشی باشد.

وی به سیاست گذاران پیشنهاد داد: به عرضه‌های توجه کنند چرا که عرضه اولیه خون، در حکم تزریق تازه به بورس است و باید تداوم پیدا کند.

وی ادامه داد: عرضه اولیه اصلا به معنای خروج از بازار نیست و باعث جذب سرمایه گذاران خواهد شد.
در ضمن بهتر است هرچه زودتر وضعیت سودآوری شرکت‌ها و پوشش بودجه‌ایبه روال قبلی برگردد. این کار به سرمایه گذاران کمک میکند که وقتی یک شرکتی دائما دارد سودآوری بهتری میدهد حتی اگر روند آن هم نزولی باشد افراد نمیفروشند. این مسئله باعث رونق بورس خواهد داشت.
سوم حجم مبناها باید تغییر پیدا کند وبا حجم معاملات بیشتر قیمت باید تغییر کند.

وی به سهام داران نیز پیشنهاد داد: اگر نگاه میان مدت و بلندمدت به بورس داشته باشند و به سراغ سهام بنیادین بروند و 50 تا شرکت فعالتر و بزرگتر بورس را جزو پروسه خود قرار دهند در آینده هم ریسک کمتری خواهند داشت و بازده بهتری میگیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا زیانی که سهامداران در سه ماهه گذشته دیدند جبران خواهد شد و بورس سدهای قبلی را پس میگیرد یا خیر؟ توضیح داد: اگر کسی میخواهد در بورس فعال باشد با رصد سهام و خرید بیشتر سهام در قیمت های پایین تر و با نگاه میان مدت و فعال شدن در عرضههای اولیه قطعا در مجموع به سودآوری خواهد رسید.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها