روش‌های ترور موساد؛ از شلیک موتور سوار تا فعالیت گروه کیدون/ دو شهری که حیاط خلوت جاسوس‌های اسرائیل شده است

تا سال 2000، یعنی آغاز انتفاضه دوم، کیدون بیش از 500 عملیات تروریستی در منطقه داشت که در مجموع منجر به شهادت و مرگ هزاران نفر در سراسر خاورمیانه و دنیا شد.

روش‌های ترور موساد؛ از شلیک موتور سوار تا فعالیت گروه کیدون/ دو شهری که حیاط خلوت جاسوس‌های اسرائیل شده است

به گزارش خبر فوری ، با افزایش ترورهای رژیم صهیونیستی در ایران و منطقه بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که روش خرابکاری رژیم صهیونیستی و اقدامات تروریستی این رژیم چگونه است؟ الجزیره قطر مدتی پیش و بعد از ترور "فادی محمد البطش" دانشمند فلسطینی توسط ماموران موساد، مقاله‌ای نوشت و سعی کرد به این موضوع بپردازد.

در این مقاله نکاتی در مورد فرآیند و روش تروریست‌های صهیونیست ذکر شده که بد نیست به آنها اشاره کنیم.

استفاده از ضاربین موتورسوار؛ روش اصلی ترورهای موساد

نویسنده مقاله الجزیره معتقد است که شهادت البطش طبق گفته خود کارشناسان اسرائیلی بسیار شبیه متد و روش ترور به کارگرفته شده توسط ماموران موساد بوده است. البطش به دست یک تروریست موتورسوار مورد ضرب گلوله قرار گرفت و کشته شد. این روشی است که معمولا تروریست‌های موساد از آن استفاده می‌کنند. رونن برگمن، استاد دانشگاه که کتابی درباره سیستم اطلاعاتی و تروریستی موساد نوشته تاکید دارد که استفاده از ضاربین موتورسوار یکی از روش‌های نام آشنای موساد در به قتل رساندن هدفشان است و آنها در بسیاری از عملیات‌های تروریستی از این روش استفاده کرده‌اند.

فرآیند اطلاعاتی ترور؛ چه کسی تصمیم نهایی را می‎گیرد؟

اما پرسش این است که موساد چگونه تصمیم به ترور یک شخص می‌گیرد؟ طبق گزارش الجزیره، این اتفاق یک پروسه طولانی مدت و پیچیده است. در واقع، تصمیم برای ترور یک شخص یا گروه توسط سه سازمان موساد، سازمان‌های امنیتی ارشد و دولت گرفته می‌شود. در واقع، نباید پنداشت که تنها موساد است که تصمیم به ترور یک شخص یا گروه می‌گیرد. گاه یک نهاد امنیتی دیگر و یا حتی ارتش اسرائیل وارد یک قضیه شده و تصمیم به ترور مخالفشان می‌گیرند.

طبق گفته الجزیره، رژیم صهیونیستی یک شبکه گسترده اطلاعاتی و لایه لایه دارد که هر یک در بخشی از دنیا فعالیت می‌کند. به طور مثال، سازمان اطلاعاتی "فلسطین - غزه - استانبول" مامور تشخیص و ردیابی اطلاعات "محمد البطش" بود. این سازمان اطلاعاتی بعد از تشخیص فعالیت البطش و ارتباطش با گروه‌های مقاومت، پرونده او را به همراه طرح ترورش به سازمان امنیتی و اطلاعاتی بالاتر داد. با تشخیص سازمان‌های بالاتر، سرانجام مقامات موساد وارد قضیه شده و طرح ترور او را بررسی کردند. موساد بعد از بررسی‌های لازم، طرح خود و اطلاعات لازم را به سازمان اطلاعاتی بالاتر یعنی ISC (Intelligences Services Committee) یا به زبان عبری (VARASH) داد. این سازمان بررسی نهایی طرح ترور را برعهده دارد؛ اما باز از قدرت لازم برای صدور فرمان برخوردار نیست. تنها نخست وزیر اسرائیل است که قدرت لازم برای تایید عملیات و آغاز فرآیند اجرایی آن را برعهده دارد.

با این حال، طبق گفته برگمن، گاهی نخست وزیر اسرائیل این تصمیم را به نهادهای امنیتی واگذار کرده و از دخالت مستقیم در این گونه موارد خودداری می‌کند. در بسیاری از موارد نیز تصمیم را بر عهده وزیر دفاع گذاشته و او را مسئول مستقیم یک عملیات تروریستی می‌کند.

با تایید نهادهای بالاتر، فرآیند ترور آغاز شده و بعد از یک هفته، یک ماه یا حتی چند سال اجرایی می‌شود.

قیساریه و کیدون؛ لانه تروریست‌های صهیونیستی

در سازمان جاسوسی و تروریستی موساد، یک زیرشاخه بسیار مهم وجود دارد به نام "قیساریه" (Caesarea). این زیرشاخه مسئول مستقیم عملیات جاسوسی و تروریستی در کشورهای عربی و خاورمیانه است. این سازمان در دهه 70 و توسط "مایک هراری" (جاسوس معروف صهیونیست) تشکیل شد.

در زیرشاخه قیساریه یک گروه مهلک و خطرناک دیگر وجود دارد به نام "کیدون" (Kidon). این واژه یک نام عبری است به معنای "سرنیزه". اعضای این گروه را تروریست‌های خطرناک، آموزش دیده و حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که مامور مستقیم اجرای ترور در کشورهای خاورمیانه هستند. اگرچه بیشتر این تروریست‌ها از گارد ویژه ارتش اسرائیل انتخاب می‌شوند اما قبل از عضویت در کیدون چند سال آموزش مخصوص می‌بینند.

الجزیره معتقد است اعضای همین گروه بودند که البطش و بسیاری از اعضاء حماس را در این سال‌ها ترور کرده اند.

بسیاری گروه کیدون و نقش آن را در موساد با نقش و جایگاه SAC در سازمان سیا آمریکا مقایسه می‌کنند که هر دو فعالیت‌های اجرایی ترورها را بر عهده دارند.

تعداد ترورهای رژیم صهیونیستی در 20 سال اخیر

طبق گفته برگمن تا سال 2000، یعنی آغاز انتفاضه دوم، کیدون بیش از 500 عملیات تروریستی در منطقه داشت که در مجموع منجر به شهادت و مرگ هزاران نفر در سراسر خاورمیانه و دنیا شد. این محقق همچنین تاکید دارد که در طول انتفاضه دوم هم موساد بیش از 1000 عملیات تروریستی دیگر اجرا کرد که از این تعداد 168 عملیات موفقیت آمیز بود.

برگمن همچنین از وقوع 800 عملیات تروریستی بعد از پایان انتفاضه دوم توسط نیروهای موساد خبر می‌دهد؛ 800 عملیاتی که هدف بیشترشان ترور اعضای ارشد گروه های مقاومت بوده است.

همکاری کشورهای عربی با موساد؛ کدام کشور حیاط خلوت کیدون است؟

نکته تاسف بار این است که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی بیشتر کشورهای عربی بالاخص مصر و عربستان سعودی با موساد همکاری کرده و به آنها سلاح یا اطلاعات می‌دهند. طبق گزارش الجزیره، عمان، پایتخت اردن، قطب ترورهای اسرائیل است و سازمان اطلاعاتی این کشور هماهنگی کاملی با اعضای موساد دارد. طبق نوشته برگمن، در بسیاری از موارد اعضای موساد حتی مقامات اطلاعاتی اردنی را از فعالیت یا عملیات خود مطلع نمی‌کنند و بی‌توجه به آنها دست به یک عملیات در داخل خاک اردن می‌زنند.

کشور دیگری که روابط بسیار خوبی با موساد دارد مراکش است. این کشور به علت داشتن اقلیت یهودیان در دل خود، توانسته به حیاط خلوت جاسوسان و تروریست‌های موساد تبدیل شود. طبق اطلاعات از سال 1960 تا کنون رباط (پایتخت مراکش) محل تربیت تروریست‌های عرب موساد شده است. بسیاری از عملیات‌های تروریستی در کشورهای عربی توسط همین افراد صورت می‌گیرد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • رضا.
    0

    بدون شک موساد قدرتمند ترین سازمان اطلاعات و جاسوسی دنیاست و قطعا دفع اقدامات آنها بسیار پیچیده و مشکل است.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      سازمان اطلاعات ایران هم بسیار قوی ولایه لایست وباگه از زمان ترور اولین دانشمند هستهای دولت مردان با ملاحظات بی مورد که به ترس بیشتر شبیه است همزمان با ترور یه دانشمند با مفابله به مثل برخورد میکردند انها قبیحتر نمیشدن تا ترور های خودشونه بیشتر کنند

    • کاربر ناشناس
      0

      چی؟! خخخخخخ اره قوی ترینه

  • حسن غریب مدینه
    0

    لطفا بیاید نوشابه های صهیونیستی آمریکایی کوکا وپپسی رو جمع کنیم که از کبد جنین سقط شده تشکیل وبه خورد مسلمانان میدم وما هم باید سر این برندها به آمریکا کلی پول بدیم توفروشگاه به جای روغن مرغ ایرانی پرشده از نوشابه

    نظرات شما -
    • m.rp
      0

      خود کرده را هیچ تدبیر نیست

  • ایران
    0

    ماچرا این کار را نمی کنیم نسبت به دشمن ؟ مگر نه این که «مکروا مکرالله والله خیرالماکرین» اتفاقا این آیه درجواب مکر یهود آمده است

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      دوست عزیز موساد قطعا ابزار مورد نیاز برای عملیات های ترور در عمق دیگر کشورها را دارد. از استفاده از سیستم ماهواره های جاسوسی آمریکا یا احیانا دیگر کشورها یا افراد حرفه ایی و همچنین تکنولوژی برتر در ادوات جاسوسی و مخابراتی و پهباد های فوق پیشرفته و احیانا کمک کشورهای اطراف ما که بعضا روابط دوستانه با ما ندارند همه و همه باعث موفق بودن تیم های ترور اسرائیل می‌شود.قطعا در کشورها نفوذ دارند و جاسوسانی هم به آنها کمک خواهند کرد.

    • کاربر ناشناس
      0

      والا

  • ایرانی
    0

    درجواب آقا رضا: موساد به خودی خود قدرتمند نیست کمک نوکران اروپای وخیانت کاران اسلام نمای منطقه ومنافقان داخلی

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      خیر دوست عزیز اسرائیل به خاطر شرایط ویژه که داشته و دارد و نحوه ایجاد این کشور نامشروع که به نوعی همیشه موجودیت خود را در خطر میدید از سال 1951 که موساد تشکیل سعی کرده با بهره گیری از بهترین نفزات و بهره برداری از تکنولوژی برتر در زمینه مخابراتی و ماهواره و پهباد.... بازداشت نازی ها بعد از سالها در کشورهای آمریکای جنوبی نشان از قدرت آنها دارد و ده ها عملیات اطلاعاتی و جاسوسی و ترور در کشورهای دیگر و همین نمونه اخیر که به قول آقای شمخانی جزو عملیات پیچیده بوده و با استفاده از تکنولوژی ماهواره ایی یا احیانا پهبادی دانشمند ما را در قلب ایران بدون گذاشتن سر نخ نشان‌دهنده قدرت این سازمان است و این واقعیتی است که قابل انکار نیست. به نظرم بزرگترین تو دهنی به اسرائیل از جانب ما یک عملیات مشابه از نهاد های اطلاعاتی ما در اسرائیل و زدن مقامی ارشد هم رده دانشمند هسته ایی ما است تا آنوقت بشود ادعا کرد اشراف اطلاعاتی بر نهاد اطلاعاتی آنها داریم.

    • کاربر ناشناس
      0

      دقیقا

  • رحیم
    0

    باید به حال این مملکت تاسف خورد که چهارتا صهیونیست از کیلومترها انورتر نقشه ترور دانشمند مارا می کشند و براحتی اجرا می کنند آنوقت ما به خودمان می بالبیم اشراف اطلاعاتی داریم گرفتن روح الله زم و شارمند جای تقدیر داره ولی واقعا ترور دانشمند هسته ای آنهم تو کشور خودمون واقعا قابل قبول نیست امیدوارم نهادهای اطلاعاتی هوشیار تر باشند

    نظرات شما -
    • حقگو
      0

      ترور دانشمند درحقیقت کارخودیها ودست اندر کاران بود .البته نه مستقیما .بطور کمک اطلاعاتی وغیر مستقیم. همواره اسرائیل ازخودمون برای ضربه زدن استفاده کرده.

  • کاربر ناشناس
    0

    ایرانیا زمان دفا مقدس واحد بودن که آمریکا نمیتونست به ایران حمله کند والان باید همه پشت نظام باشیم جداه از هر عقیده ای وطن همه یکیه اگه نظام بدونه که مردم آماده اسلهه بدست گرفتن برا جنگ با آمریکا واسراعیله راحت تر وسریتر انتقام از دشمنا میگیره وکلام بعدی به اونایکه کشور ومردمشو به دشمن میفروشه فقط بخاطر دشمنیش با نظام جزو پسترین ونطفش حرامه وهیچی نداره منم شاید از خیلی از کارای دولت و نارازی باشم ودر فقر زندگی میکنم ولی جاسوسی برا دشمن نمی کنم

    نظرات شما -
    • آزاد
      0

      فقط وقت جنگ یاد ما میوفتین یه خانواده شش نفره ایم هر چهار بچه لیسانس داریم دانشگاه دولتی پدرمان کارگره روزمزده یه مشکل کوچیک جسمی و سابقه هم نداریم همه بیکار کارگری میکنیم سرمایه جور کنیم یه کاری شروع کنیم لعنت به همتون

    • رضا
      0

      شما اسلهه رو بگیر به دستت و با وجود نارازی بودنت برو به قلب دشمن تا انشاعلله به آرضوی دیرنت برصی

    • کاظم
      0

      موقع جنگ نمیدونستیم قراره بعدا چه بلاهایی سرمون بیاد،قرار نبود فقیر و تو سری خور باشیم،نه دیگه تموم شد

    • کاربر ناشناس
      0

      احسن الله

    • بیکار
      0

      با چی میخای با امریکا بجنگی !

    • شهروند
      0

      مگه الآن مثل دهه 60 است ؟ تجهیزات و علوم امروز قابل مقایسه با زمان جنگ ایران و عراق نیست . مردم ایران در این زمان مثل مردم دهه 60 ناآگاه نیستند . شعار بسه . شعار ندهیم . دهه 60 جنگیدیم نتیجه اش شد این .

  • خبر۲۰:۳۰جعلی
    0

    از قاضی منصوری چه خبر:)

    نظرات شما -
    • برجعلی بی ادعا
      0

      چرا ما هم مقابله به مثل نمی کنبم مثل اسرائیل دشمنی که گلایه نداره

  • ناشناس
    0

    امیدوارم نا کارآمدی خودتون راتوجیه نکرده باشین

  • علیرضا
    0

    هواپیمای بی 52 امریکا سال 1953 و ناوهای زیر دریایی رادار گریز المان سال 1941 ساخته شده اند باید بغیر از حرف زدن و بلوف قبول کنیم ما جهان سوم هستیم انها برعکس ما کمتر شعار میدن وبیشتر از ما عمل میکنن سعی کنیم قبول نماییم برنده کسی هست که قویتره

  • کاربر ناشناس
    0

    چرا ایران همیشه در مواجه با حملات اسراییل سکوت کرده؟

  • ص _ ن
    0

    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل موساد که چنین جنایت‌هایی مرتکب شده اند

  • احمدفسا
    0

    به زودی کره زمین راازلوث صهیونیس وتفکروهابی پاک خواهیم کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟