ترور شهید فخری‌زاده، ناقوس مرگ برجام/ هزارتوی سرگیجه آور رابطه ایران و بایدن/ آیا ایران با آمریکای جدید درگیر می‌شود؟

بایدن در شرایط پساترور، سیاست ترامپ را ادامه خواهد داد؛ سیاستی که البته با سبک و سیاق دموکرات‌ها پی گرفته خواهد شد. بسیار محتمل است که از ژانویه وارد عصر جدیدی از تقابل با آمریکا شویم.

ترور شهید فخری‌زاده، ناقوس مرگ برجام/ هزارتوی سرگیجه آور رابطه ایران و بایدن/ آیا ایران با آمریکای جدید درگیر می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، با شهادت دکتر محسن فخری‌زاده شرایط سیاسی و استراتژیک منطقه بیش از هر زمانی به هم ریخته است.

در حالیکه دولت بایدن تا دو ماه دیگر سر کار می‌آید، بسیاری از بدتر شدن اوضاع و روابط ایران و آمریکا سخن می‌گویند.
بسیاری از رسانه‌های خارجی در این دو روز از واکنش ایران به ترور شهید فخری‌زاده و واکنش دولت جو بایدن در ماه‌های آتی نوشته‌اند. غالب این رسانه‌ها معتقدند بایدن بیش از هر زمان دیگری در گره خاورمیانه گیر کرده و نمی‌تواند خود را رهایی بخشد.

اصلی‌ترین علت شکل‌گیری این گره اتحاد عربستان - رژیم صهیونیستی - دولت ترامپ است. این اتحاد سه‌گانه حالا به روزهای پایان عمر خود رسیده و ترامپ سعی دارد همچون ارتش روس‌ها در زمان ناپلئون، شهرهای فتح شده‌اش را ویران و سوخته به جو بایدن تحویل دهد.

در واقع، همین حالا نیز بسیاری مدعی‌اند ترور شهید فخری‌زاده با هماهنگی مقامات ارشد آمریکایی و شخص پمپئو صورت گرفته است. فارن پالیسی در گزارش اخیرش یه این مطلب اشاره دارد که ترور شهید فخری‌زاده در امتداد ترور شهید قاسم سلیمانی بوده و به هیچ وجه نمی‌توان این دو را از هم جدا کرده و گفت که در مورد اخیر اسرائیل خودسرانه عمل کرده است.

مشکل بایدن؛ به برجام بازنگرد!

اما به راستی جو بایدن با چه مشکلی مواجه خواهد بود؟ طبق گزارش الجزیره ترور شهید فخری‌زاده پیام روشنی از جانب ائتلاف سعودی - صهیونیستی به جو بایدن داده است: به برجام باز نگرد.

طبق گفته فارن پالیسی برای اسرائیل قدرت‌گیری موشکی ایران که کیلومترها از خاک فلسطین اشغالی فاصله دارد تهدید بزرگتری است تا قدرت‌گیری نیروهای جهادی فلسطینی یا حزب‌الله. از این جهت نتانیاهو تمام تلاشش را می‌کند تا مانع کاهش تنش با ایران شود.

براساس برخی گزارش‌ها در جلسه محرمانه اخیر بن‌سلمان، پومپئو و نتانیاهو نیز همین سر خط دنبال شد. برخی خبرگزاری‌ها به نقل از برخی ماموران مخفی اسرائیلی گزارش دادند که تاکید نتانیاهو در این جلسه فشار بیشتر بر ایران در این دو ماه آخر دولت ترامپ بوده است.

طبق گزارش فارن پالیسی هدف بایدن همچنان فشار بر ایران است اما بر خلاف ترامپ فشار حداکثری را با فشار نسبی جایگزین می‌کند. بایدن معتقد است باید سطح فشار بر ایران را کم کرد و کمی به اسرائیل و عربستان فشار آورد تا تعادل در منطقه حفظ شود. بایدن با همین هدف، وعده داد که به برجام بازخواهد گشت.

با این حال، دولت افراطی نتانیاهو بسیار نگران است که سیاست بایدن و همزمان کاهش تعهدات برجامی ایران باعث تکمیل فرآیند هسته‌ای این کشور شده و کار اسرائیل را تمام کند.

معمای بایدن؛ احیاء اوباما یا تداوم راه ترامپ

طبق گزارش الجزیره قطر، اسرائیل قصد دارد با افزایش اقدامات خرابکارانه علیه ایران، کشور ما را به واکنش وادارد تا امکان ورود به برجام به کل از بین برود.

فارن پالیسی به نقل از یک تحلیلگر اسرائیلی مدعی است که مقامات اسراییلی این سیاست را "برد - برد" می‌دانند چرا که یا باعث نابودی برجام می‌شود و یا منجر به شهادت دانشمندان ایرانی می‌گردد.

با این حال، به نظر می‌رسد اقدام اسرائیل برای دموکرات‌های آمریکایی یک بازی "باخت - باخت" باشد. این را از واکنش‌ رئیس سایق سازمان سیا و سناتور مورفی دموکرات نیز می‌تواند برداشت کرد.

در واقع، جو بایدن برای جلب رضایت نسبی عربستان و اسراییل احتمالا مساله موشکی ایران را وارد مذاکرات برجامی کند. از طرفی، ایران که حالا به علت اقدامات خرابکارانه صهیونیست‌ها و تعلل اروپا به شدت خشمگین است نه تنها وارد مذاکره موشکی نمی‌شود بلکه ممکن است مذاکرات هسته‌ای را نیز ترک کند.

این اقدام باعث نوعی دوگانگی در سیاست دولت دموکرات‌ها می‌شود‌. بازگشت به سیاست اوباما یا تداوم سیاست ترامپ؟ شرایط به نحوی پیش می‌رود که بازگشت به عصر اوباما ممکن نباشد اما بایدن به هیچ وجه علاقه ندارد که جا پای ترامپ بگذارد.


نابودی برجام در عصر بایدن رقم می‌خورد؟

کسی از آینده خبر ندارد. اگر اقدامات خرابکارانه صهیونیست‌ها ادامه پیدا کند، مشخص است که ایران باید با قدرت پاسخ دهد؛ اما این پاسخ‌گویی تا چه میزانی است؟ آیا کار برجام را برای همیشه تمام می‌کند؟ هم اکنون مردم و گروهی از مقامات نسبت به آژانس اتمی نیز بدبین شده اند و مسئولین ذی‌ربط نیز گفته‌اند که قصد دارند دیگر به نمایندگان آژانس اجازه ندهند که از سایت‌های هسته‌ای ایران دیدن کنند.

مشخص است که بایدن در این شرایط سیاست ترامپ را ادامه خواهد داد؛ سیاستی که البته با سبک و سیاق دموکرات‌ها پی گرفته خواهد شد. بسیار محتمل است که از ژانویه وارد عصر جدیدی از تقابل با آمریکا شویم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • محسن
    0

    اولا امریکا با ایران درگیره دوما امریکا هنوز جدید نشده همون خره سوما بعد از فروپاشی امریکا امریکای جدید دیگر ایالات متحده نیست

    نظرات شما -
    • قلی
      0

      آقایان چرا مثل تمام کشورها با دنیا صلح نکنیم مگه همین عربستان زمانی دشمن سرسخت اسرائیل نبود چرا ما با دنیا مصالحه نکنیم موشک چه بدرد ما می خورد بچه های ما نان و آسایش می خواهند

    • ساکن زمین
      0

      آقای قلی ! شاید شما ب تجهیزات نظامی نیازی حس نکنید اما ما با قدرت مند شدن و قوی شدن و هم پای دنیا پیشرفت ( نظامی) کردن میتوانیم اقتدارمان و تمامیت ارضی مان را حفظ کنیم . تا نوک بینی مونو نبینیم و افق دیدمونو گسترده کنیم

  • ازادی وطن
    0

    این مذاکره نیست ترامپ وبایدن هدف شون یکی ست ترامپ روبازی کرد چون تارجرست امابایدن سیاست مدارست هیچ وقت منافع ایران رادرقبال اسراییل وعربستان درنظرنمیگرد ویکی از شرایط کنارگذاشتن موشکهای نقطه زن است باورکنید موشکها ازنان شب واجب تره جنگ وترور درایران پایانی نداره تاوقتی ..........

  • ازادی وطن
    0

    نباید مذاکره شود بایدوترامپ کاره ای نیستن طراح ریاست جموریی وانتخابات امریکا همین ارسرائیل است شماها دراصل باید بانماینده اسرائیل مذاکره کنید موشک ها برای و صنایع هسته ای ازنان شب واجب تراست مذاکره نکنیدکه ایران پرپرمیشود

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      انتخابات آمریکا خط بطلانی بود بر توهم اداره آمریکا توسط اسرائیلی ها. هیچ رئیس جمهوری مانند ترامپ منافع اسرائیل را تامین نکرد ولی لابی اسرائیل یا یهودیان نتوانستند ایشان را حفظ کنند. دوران دایی جان ناپلئونی گذشته.

  • مریم
    0

    کدوم برجام ؟؟؟؟ اگر هم برجامی باشه و بازگشت به آن ، این ایرانه که شرط میذاره. نه شما کثافت ها. البته اگه آقا اجازه ی ورود به برجام رو بدن. بایدن و ترامپ نداره. سیاست کثیفتون یکیه. همه تون سر و ته یه کلباسید. یکی از یکی حروم لقمه تر.

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      1

      کلباس ن کرباس

  • پ
    0

    بایدن و ترامپ دو روی یگ سکه اند. دمکرات ها با مکر، شیطنت، پنهان کاری و با پنبه سر می برند و جمهوری خواه ها آشکارتر و با تهدید و نشان دادن زور و بازو اعمال سیاست می کنند. به قول چامسکی، امریکا به کشورهایی حمله می کند که مطمئن هستند بر آن پیروز شده و از آنها شکست نخواهند خورد و به کشوری که توان مقابله دارد حمله نخواهند کرد. دمکرات ها در گذشته نشان داده اند به دنبال تجزیه عراق و سوریه و ایجاد اختلاف قومیتی در سایر کشورهای اسلامی مستقل همچون ایران هستند. مذاکره با امریکا یعنی فرستادن پالس ترس و تسلیم به دشمن. شواهد نشان می دهد امریکا رو به افول است و آمریکای زمان ریگان با تز جنگ ستارگان او در سال 59 با آمریکای زمان ترامپ و بایدن خیلی فرق دارد و شیب افول امریکا در دهه اخیر تندتر شده است. در سال 59 و در اوج قدرت امریکا، مردم ایران با دستان خالی جلوی امریکا ایستادند و حالا که امریکا در شیب افول قرار گرفته و ایران راه صعود قدرت را می پیماید، سخن از مذاکره خیانت بزرگی به شهدا، مردم و آزادگان جهان است. تاثیر تحریم نیز به انتهای خود رسیده و با کمی تحمل و با قطع امید از بیگانگان، با هماهنگی و جهش تولید در داخل و قطع امید از دشمن به پیش رویم. با کمی مقاومت برگه تاریخ این روزها را برای آیندگان خواندنی و زرین کنیم. نباید ترسید، نباید ترسید و نباید ترسید.

    نظرات شما -
    • اسما عیل
      0

      ما پیروز میدلن سختیم نمی ترسیم

  • محمدی
    0

    چرا در مقابله با تروریستهای دولتی سازمان وجوخه ترور مثل خودشونتشکیل نمی دیم وپول ‌‌خرج نمی کنیم تا از ما بترسند؟مگه جامعه به اصطلاح جهانی تا حالا با آمریکا واسراییل تروریست که آشکارا میگن ترور می کنیم چیکار کرده تاباما بکنه؟ تازه اگه به مااعتراضی بکنن میگیم اول برید جلوی اونها بگیرید وخسارات مارو بدیدبعدا ما هم پس از قصاص دست می کشیم بخدا قسماین عین عدالت است هزار بار بهتر از جنگ رودررو! هزینه جنگ بیشتره یا مقابله به مثل این چنینی؟ چرا فوت وقت می کنیم همه دوستان و زیان دیدگان ترور در جهان رو فرا خوان بدیم با ما همکاری کنن تا یه پروژه درست و حسابی راه بندازیم. دراین صورت عدالت جایگاه خود رو پیدا می‌کنه.

  • ریز شو
    0

    چرا رسانه ها میگن ،ترامپ و نتانیاهو ،مگر اینها جدای از حکومتشون هستند

  • علیرضابرهانی
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم سوره مبارکه القصص آیه ۵ وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ﴿۵﴾ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰ وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ﴿۶۰﴾ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد! سوره مبارکه البقرة آیه ۱۵۳ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ﴿۱۵۳﴾ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است. انشاء ا.. فقط با چشم دوختن به دهان رهبر معظم و اطاعت محض و ولایتمداری مطلق ، از این گرداب به ظاهر ترسناک که دیری نخواهد پایید نیز عبور می کنیم.

  • مردم
    0

    خدالعنت کند برجام وباعث بانی ان در ایران وخارج

    نظرات شما -
    • عبدلی
      0

      خدا لعنت کنه هرکی مخالف صلح و دوستی

    • صابر
      0

      جناب عبدلی ! ایران مخالف صلح نیست ! ایرانی مخالف خفت و ذلت و حقارت است ... ایرانی عزیز و شرافتمند بوده و هست

  • علیرضا
    0

    بنظر می‌رسد انتقام خون شهیدفخری زاده از اهم امور باشد امابایددردناکتروکوبنده تراز انتقام خون شهدای قبلی وبا نهایت دقت و پرهیز از هرگونه عجله ای اماتادولت ترامپ سرکار است باید انجام شود که مصداق حنای بعدعروسی شود

    نظرات شما -
    • عبدلی
      0

      منظورتون اینه که دو تا هواپیما بزنن دیگه آره

  • کاربر ناشناس
    0

    نه مزاکره خارج شدن از انپیتی یادتان میاد که کارشناسان هشدار دادن در باره برجام وپروتکل بعدش یکی یکی دانشمندارو شهید کردن نتنز خراب کاری کردن و غیره فقط یه سری مثلا کارشناس برجامو تعید کردن اونم برا فرزندانشان که پول ایرانو ببرن اونور حال کنن

  • بصیرت عمار
    0

    کتاب ( بدون هراس ) رو خواهش میکنم مطالعه کنید ، خاطرات خانم « وندی شرمن » از زندگی شون و علل خصوص روند مذاکرات ... وقتی این کتاب رو خوندم متوجه شدم برجام چه سند ننگینیِ !! با علم این رو بیان میکنم ک از برجام و مذاکره بیزار شدم چرا که جز سرافکندگی و حقارت برای ایران نداشت ! کشورهایی مثل امریکا فقط در پی کسب منافع شونن ولاغیر ... نمیدونم دیگه رهبر معظم چطور باید روشنگری کنن ک بعضیا دست از خفت و خواری ایران و ایرانی بردارن و بی خیال مذاکره شوند .

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      از خواب بیدار شو

    • طاها
      0

      صحیح میفرمایید دوست عزیز و اما شما اقا حسین خودت رو از خواب غفلت بیدار کن ، کسی که خودش رو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد

    • مهدی
      0

      راهکارت چیه ، اینکه ما تو همین ‌وضعیت وشمنی و تنش اینده کشور رو بیشتر از این تباه کنبم که هنر نیست ، اگر راهکار و طرحی نو دارید بفدمایید

  • ناشناس
    0

    چقد همه جو گیر شدن بهتر نیس جای این همه سرو صدا و شعار و تهدید خالی مث خود اسراییل بی صدا و بی شعار کارتون بکنین ....

  • رز
    0

    یک دیوانه‌ یک سنگ میندازه تو چاه صد تا عاقل نمی تونن در بیارن این دیوانه ها رو از مملکتمون بندازین بیرون

  • کاربر ناشناس
    0

    مقصراصلی ترامپه چون قتل دوم هم انجام داد وکسی ککش نگزید وای ازدل خانوادهایشان به ظاهری دلسوزی کسی نروید اینهاپیراهنشان میسوزدنه دلشان

  • عبدلی
    0

    چرا همه چی رو میندازید گردن آمریکا پدر مردمو در آوردین با این هسته ای چرتتون هیچ کاری واسه این ملت بد بخت نکردین

  • هامون
    0

    داریم آروم آروم به خوردن جام زهر دوم نزدیک میشیم.سیر تحولات اینو میگه مگه اینکه خدا فرجی کنه و نظام به نظر و اراده مردم احترام بذاره

  • قانع
    0

    آمریکا شیطان بزرگ است امام ره فرمودند شیطان بزرگ نگفتند کارتر ،بوش،اوباما،ترامپ،جوبایدن ایشان گفتند امریکا یعنی باهمه ی تشکیلاتش حال هی دارید تحلیل می کنید حسن اینو گفته حسین اونو گفته اصل خود مذاکره است که باطل است نه چگونگی ان حال هر که می خواهد باشد سگ زرد برادر شغاله و هر کسی در داخل کشور به فکر مذاکره باشد خائن به ملت و خون شهدا از این همه رفت و آمد چه نتیجه ای تااکنون گرفته ایم جزء ازدست دادن جوانان و دانشمندان این کشور بسیار تاسف باراست و به حال این غربزده های دنیا پرست خون باید گریست

  • هومن
    0

    امریکا جرات حمله به ایران رونداره وگرنه تا حالا به ایران حمله کرده بودن فقط هارت وهورت میکنن هیچی نیستن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حمله نظامی اره میترسه ولی در بعد اقتصادی وسط جنگیم باهاشون

  • قاسم
    0

    برجام نوزاد نارسی بود که از همون روز اول کارش به بیمارستان کشید و همه طرفاش بجز ایران مرگشو قبول کردن اما هنوز ایران به دنبال معجزه هست !

  • حمید
    0

    تو این موقعیت نباید خودزنی کرد بدون سر صدا هم میشه زد و گردن نگرفت اونا از خدا میخوانم الان ایران دست به عمو بزنه احساساتی نباشیم

  • احمد
    0

    ترس برادر مرگه نمی خوام از زبان کسی بگم اگه به رفتار کسانی که با ما دشمنی میکنند دقت کنیم می بینیم که خیلی آهسته وبه صورت سینه خیز به سمت ما حمله میکنند به خاطر اینکه عکس العمل ما رو ببینند اگه ترسیدیم به یک نحو اگه شل اومدیم به نحو دیگه اگه با قدرت جواب دادیم می ایستند اگر آرام شدیم تکرار میکنند و منتظر واکنش ما خلاصه که دست بردار نیستند جواب باید طوری باشه که از آزمودن دوباره ما بترسند.ما یا نباید پا به این میدان میگذاشتیم یا الان وقت پا پس گذاشتن نیست که در این صورت به صغیر و کبیرمون رحم نخواهند کرد من هم تا زمانی که سردار سلیمانی عزیزمون نمی شناختم میترسیدم ، دست و دلم می لرزید ولی کافیه به خدا تکیه کنیم عزیزان تکیه آرام میشید خدا تو قرآنش خیلی با ما حرف زده نترسیم که وعده خدا خلف نمیشه وشهادت راهیست که حسین ، عزیز پیغمبر به ما نشان داده امیدوارم انتغام ما سخت باشه سخت

  • محمد
    0

    سلام به والله انقدر بی تدبیری و تعلل در تلافی و نابودی اسرائیل خواهیم کرد که نوامیس ایرانی را زیر چکمه های دشمنان خواهیم دید. تف به تعلل یک بار برای همیشه حمله و نابودی اسرائیل و همپیمانانش

  • حبیب
    0

    دوران بزن در رو تمام شده سریع با سیاست و ...........شبح وار اقدام شود

    نظرات شما -
    • ممد
      0

      اتفاقا تازه شروع شده

  • ناصر
    0

    بخداقسم اگه کسی دراين شرایط کنونی دم ازمذاکره بزنه والله به خون شهدا به خون حاج قاسم عزیز خیانت کرده مابه شدت مخالف مذاکره ايم نبایدازاین به بعد بامذاکره حرف بزنیم مذاکره ماباآمریکا تمام شده بايدانتقام حاج قاسم راازآنها بگیریم ووارد جنگ بشيم باآنها تاکی صبرکنیم آنهادرکشورمون هرغلطی میخواهندبکنند عملیات تروریستی تاکی...

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      دوستان پشناسید این ناصر خانو...اینهم یه دلال دیگه!

  • سید دانا
    0

    گاه باید ایستاد گاه باید لبخند زد و گاه باید همچون شیر غرید و دندان‌های تیز را نشان داد. و گاه برای بدست آوردن سکوت کرد امروز قدرت جمهوری اسلامی ایران بزرگ بر هیچ کشوری پوشیده نیست ‌واین قدرت تا اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام کشیده شده و فقط امر امر رهبری است اما جرقه ها بدون تفکر آتش بازی براه خواهد انداخت که ‌عواقب خوبی ندارد. ابتدا باید دشمن یا دوست بودن بایدن مشخص بشه بعد تصمیم گیری کنیم تند شدن مثل شعله آتشی می ماند که زبانه می کشه و زود خاکستر شود ما قدرت باز دارنگی داریم و همه کشور ها هنوز از آن خبر ندارن. قدرتی که توان کمتر کشوری در تصور دارد پس نیاز به آرامش و تحلیل وقایع هست

  • مهدی
    0

    آژانس اتمی دیگر نباید اجازه بازدید داشته باشه

  • امیر
    0

    عاقل آنست اول فکر میکند بعد تصمیم می گیرد که در چه شرایطی هست و چه اقدامی مقتضی بکند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها