خبرفوری اتهامات مطرح شده درباره 3 ایرانی آزاد شده از زندان تایلند را بررسی می کند

رمزگشایی از پشت پرده اتهامات هالیوودی به ایران / تبادل زندانیان سیگنال بهبود رابطه است یا آغاز سناریوهای امنیتی علیه ایران؟

مبادله زندانیان ایرانی با یک جاسوس سه تابعیتی، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت. آیا این مبادله، نوعی سیگنال بهبود روابط ایران و غرب بود یا آغازی برای پرونده سازی های جدید علیه ایران؟

رمزگشایی از پشت پرده اتهامات هالیوودی به ایران / تبادل زندانیان سیگنال بهبود رابطه است یا آغاز سناریوهای امنیتی علیه ایران؟

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، محمدجواد ظریف اعلام کرد که تهران آماده است برای مبادله میان زندانیانی که ایران و آمریکا از یکدیگر در اختیار دارند همکاری کند. این اظهارات با هدف نشان دادن حُسن نیت ایران در برابر استراتژی فشار حداکثری واشنگتن بود که البته پاسخ مثبتی از سوی کاخ سفید به دنبال نداشت. ( اظهارات ظریف درباره تبادل زندانیان )

با این حال تنها دو هفته پس از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و پیروزی جو بایدن، ایران با یک مبادله، نشان داد آماده است تعامل با جهان را آغاز کند.

خبر مبادله زندانیان اما کوتاه و مبهم منتشر شد. یک استاد دانشگاه سه تابعیتی که متهم به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بود و بعد از دعوت به یک کنفرانس دانشگاه در تهران بازداشت شده بود، در قبال سه ایرانی در زندان تایلند آزاد شد. ( جزئیات مبادله زندانیان )

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه درباره روند طی شده برای این مبادله توضیح داد: «روز چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ در نتیجه ی یک کار فشرده دیپلماتیک با دو کشور تایلند و استرالیا که بیش از یک سال به طول انجامید، سه زندانی ایرانی در تایلند با یک زندانی استرالیایی در تهران تبادل شدند. این تبادل در نوع خود منحصر به فرد می باشد چرا که: سه کشور در این تبادل دخیل بودند و یک تعامل سه جانبه صورت گرفت. سه ایرانی در برابر تنها یک خارجی آزاد شدند. تبادل در فرودگاه تهران صورت گرفت. یعنی اول سه ایرانی آزاد و به تهران وارد شدند، بعدا زندانی استرالیایی از کشور خارج شد. تبادل با یک هواپیمای اختصاصی استرالیایی انجام شد که ابتدا زندانیان ایرانی را به تهران منتقل کرد.»

او اضافه کرد: در طول تقریبا یک سال گذشته وزارت امور خارجه حداقل پنج مورد تبادل زندانیان را با کشورهای آمریکا (دو نوبت)، فرانسه، تایلند و استرالیا (دو نوبت) انجام داده و طی آن ۸ نفر از هموطنان (شامل اساتید دانشگاه و فعالین مقابله با تحریم‌ها) در مقابل ۶ زندانی خارجی در ایران آزاد شده‌اند.

کمی بعد از این مبادله، رسانه های داخلی اطلاعات بیشتری درباره کایلی گیلبرت منتشر کردند ( جاسوس بریتانیایی - استرالیایی - اسرائیلی را بیشتر بشناسید ). همزمان رسانه های غربی سعی کردند درباره ماهیت سه ایرانی آزاد شده از زندان تایلند اطلاعاتی ارائه دهند. ایرانیانی که در اخبار اولیه، تاجر نامیده شدند اما رسانه های غربی درباره آنها اطلاعات دیگری ارائه دادند.

در گزارش رسانه های غربی از جمله بی بی سی، چنین آماده که سه ایرانی آزاد شده که یکی از آنها دو پای خود را از دست داده و در تصاویر مرتبط با آزادی آنها مشخص است روی ویلچر نشسته است، چند سال قبل با اتهام ترور دیپلماتهای اسرائیلی بازداشت شده اند و یکی از آنها وقتی نارنجکی را به سمت پلیس پرتاب می کرده، پس از برخورد نارنجک با درخت و کمانه کردن آن به سمت خود، دو پایش را از دست داده است.

اتهامی که البته هیچگاه روشن نشد چطور مطرح شده و هیچ خبری درباره ترور دیپلماتهای اسرائیلی نیز منتشر نشده و منابع رسمی در ایران نیز درقبال آن سکوت کرده اند.

برخی جزئیات درباره پرونده ایرانیان در بند در اروپا و آمریکا آنقدر هالیوودی است که بعید است حتی برای سیاستمداران غربی هم چندان مورد قبول باشد

به نظر می رسد سناریوی مطرح شده درباره ایرانیانی که از زندان تایلند آزاد شده اند، بیشتر با هدف اثرگذاری بر پرونده یک دیپلمات ایرانی در بلژیک صورت گرفته که قرار است به بهانه اقدام برای بمب گذاری در میتینگ منافقین در فرانسه محاکمه شود. ادعایی عجیب درباره اتفاقی که بازهم هیچگاه رخ نداده است.

روشن است که پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020 آمریکا، محافل جنگ طلب در اروپا سعی دارند با طرح موضوعات حقوق بشری و پرونده های تروریستی، کار دولت بایدن برای نزدیک شدن به تهران را سخت کرده و از طریق طرح پرونده های قدیمی و اتهاماتی که ایران هیچ گاه صحت آن را تایید نکرده است، بر دولت انتقالی بایدن تاثیر بگذارند.

با پایان کار دولت ترامپ، باید منتظر چرخش سناریوهای اتهامی علیه ایران از موضوعات هسته ای به مسائل حقوق بشری بود. موضوعاتی که بیشتر در کانون توجه دموکراتها قرار خواهد داشت

برخی جزئیات درباره پرونده ایرانیان در بند در اروپا و آمریکا آنقدر هالیوودی است که بعید است حتی برای سیاستمداران غربی هم چندان مورد قبول باشد.

در مستند اخیری که شبکه بی بی سی فارسی درباره ترورهایی در خاک اروپا پخش کرده، مصاحبه شوندگان ایرانی و غربی به صراحت تاکید می کنند که هیچ سندی درباره نقش ایران در این پرونده ها در دست نیست و هیچ کشوری برای اجرای اینگونه عملیات، از دیپلماتهای خود به طور مستقیم استفاده نمی کند.

به هر ترتیب به نظر می رسد با پایان کار دولت ترامپ، باید منتظر چرخش سناریوهای اتهامی علیه ایران از موضوعات هسته ای به مسائل حقوق بشری بود. موضوعاتی که بیشتر در کانون توجه دموکراتها قرار خواهد داشت.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • رضا.
    0

    خیلی عجیبه. از اول تا کنون هر وقت تبادل انجام شده اون خارجی ها همه جاسوس ولی از ما همه اتهام واهی و بهتان. این یک اصل است که همانطور که اونها در ایران جاسوس دارند قطعا ما هم در کشورهای غربی به خصوص متخاصم جاسوسانی داریم و گاهی هم گیر می‌افتند تازه عده ایی هم حین ترور اپوزیسیون در غرب دستگیر شدند که با وجود تشکیل دادگاه و اثبات آن همیشه از جانب ایران رد شده است.

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      این یعنی جنگ رسانه و جنگ روایت ها تا شما باور کنید ایرانی ها هم مقصر یا جاسوس بوده اند

    • کاربر ناشناس
      0

      نه خیر ما خوبیم . . . ما ok . . همشون دروغ میگن به ما اتهام میزنند این بدبختها تاجرند وتجارت نارنجک میکردن تازه ارز دولتی هم اونموقع بهشون دادن

  • کاربر ناشناس
    0

    اصلا همه دروغ میگن فقط ما راستشو گفتیم چون ما خوبیم ما راستگو . . . ما لارژ چطور اون موقع که اینا دستگیر شده بودن تاجر نبودن و روزنامه ها تیتر زده بودن که چند نفر برای بدنام کردن جمهوری اسلامی اقدام به چند انفجار در تایلند زدن خدا میدونه چقدر از جیب مردم بدبخت به تایلند باج دادن که همچین خبری چاپ کرده چرا به فهم و شعور ودرک مردم توهین میکنید و مردمو مثل خودتان که نفهمید فرض کردین

  • کاربر ناشناس
    0

    خبر فوری این پرونده هشت سال پیش رو دایره بود الان لازم نیست رمزگشائی بشه خبر سوخته ست به شعور مردم با خبر دروغ ودونگ توهین نکنید

  • کاربر ناشناس
    0

    این یارو که پاهاش قطع شده تجارت نارنجک میکرده که اتفاقی ضامنش در رفته ومنفجرررررر شده آخه اینا تاجرررررن

  • ایران
    0

    خوب می خوای آقا رضا شما برین اسرائیل شهادت بدین بگین ایران دروغ میگه والابرین هرجا که ایرانی هارادست گیرمی کنند بگین تااونارا تحویل ندندبکشنش« وطن فروشششش»

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      یعنی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه واحد برون مرزی ندارند؟ امکان ندارد ماموران ما گیر بیفتند؟ خیلی ناآگاهی و از همین رو دیگران را وطن فروش میدانی.فکر میکنم جواب توهین خود را هم گرفتی

  • رضا.
    0

    خیلی عجیبه. از اول تا کنون هر وقت تبادل انجام شده اون خارجی ها همه جاسوس ولی از ما همه اتهام واهی و بهتان. این یک اصل است که همانطور که اونها در ایران جاسوس دارند قطعا ما هم در کشورهای غربی به خصوص متخاصم جاسوسانی داریم و گاهی هم گیر می‌افتند تازه عده ایی هم حین کشتن اپوزیسیون در غرب دستگیر شدند که با وجود تشکیل دادگاه و اثبات آن همیشه از جانب ایران رد شده است.

  • .
    0

    ما پاک پاک هستیم.دیگران سراپا جاسوس تروریست و جیره خوار اجانب هستند.ابن قضیه گروگانگیری و مبادله از سال ۵۸ شروع شده و کماکان نیز ادامه دارد.به شعور ملت بیش از این توهین نکنید.مردم دیگه بیدار شده اند و گول تبلیغات عوامانه را نمی خورند

    نظرات شما -
    • ابوذر
      0

      برو به جهنم منافق اسراییلی

  • کاربر ناشناس
    0

    این بیچاره ها 8 سال پیش تاجر نارنجک بوده اند و اتفاقی از تایلند سردرآورده اند دشمنان فقط بلدن به ما تهمت بزنن همون موقع هم روزینامه ها نوشتن که برای بدنام کردن ما عملیاتی انجام دادن که باعث قطع پاهاش هم شده بود فقط ما راست میگیم و همه دروغ ودونگ میبافند و تهمت میزنن توهین به شعور مردم. . . . .

  • بصیرت
    0

    پر واضحه این خبر و تحلیل شفاف نیس و کار رسانه این نیست لطفا شفاف سازی بشه حقایق کلی عنوان بشه تا ابهامی نباشه با این مدل خبری که زدین واقعا تاجر یا جاسوس یا هر چیزی امکانش قابل عنوان هست و در نتیجه هر کسی بهره برداری خودش و استنباط خودش رو از خبر خواهد داشت که راه درستی برای خبر رسانی و تنویر افکار عنومی جامعه نیس اگر اعتماد سازی نشه پس باید خوراک خبری خارج یا دشمن ملت به خورد مردم خواهد رفت . دقت و روشنگری تبیینی کنین لطفا ... این مدل خبر رسانی شما فقط بی اعتمادی حاصلشه والسلام

  • ناصر
    0

    میشه از این مزخرف گویی ها و فحش دادن به هم دست برداریدیک کم ادب داشته باشید به هم احترام بگذارید

  • زند
    1

    تایلند.دیگه.چه.خریه

  • ایرانی
    0

    ما هم در این جهان بلبشوی زندگی می کنیم باید تیم اطلاعاتی داشته باشیم گاهی وقت آنها هم گیر می افتند طبیعی است پس برای نجات آنها کاری کرد از این دست مقابله به مثل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها