استاندار خوزستان:

از دلایل مقاومت کمتر جامعه مقابل کرونا، کمتر پرداختن به ورزش است

شریعتی گفت: اگر جامعه ما در مقابل کرونا حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است، علت آن به سبک زندگی و کم‌تر پرداختن مان به امر به ورزش برمی‌گردد.

از دلایل مقاومت کمتر جامعه مقابل کرونا، کمتر پرداختن به ورزش است

استاندار خوزستان گفت: اگر جامعه ما در مقابل کرونا حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است، علت آن به سبک زندگی و کم‌تر پرداختن مان به امر به ورزش برمی‌گردد.

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای ورزش با موضوع «ورزش همگانی» که امروز، پنجم آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امر ورزش حرکتی پوشیده نیست و امر اساسی است و نیاز به اثبات ندارد. همچنین به اجبار زندگی ما به سمت ماشینی و آپارتمان‌نشینی رفته که تا حدودی سلامت و بهداشت را با تغییر و مشکل مواجه کرده است. ضمن این که کم‌تحرکی و چاقی به سمت سن پایین‌تر می‌آید و این ‌آمار در استان نسبتا بالا و کار را سخت می‌کند و وظیفه هیات همگانی را سنگین‌تر و واجب‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز باتوجه به این که مسائل و مشکلات زندگی امروزی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، نقش ورزش همگانی و باری که بر دوش آن قرار دارد، سنگین‌تر است. اگر ورزش همراه با خانواده باشد و در فضای شاد و بانشاط باشد، برای خانواده‌ها جذبه بیشتری برای پرداختن به آن دارد. به هر حال ورزش نباید در چارچوب اداری خاصی باشد و اگر به این مسائل توجه شود، می‌توانیم سلامت جامعه را که مهم‌ترین امر از نظر شرعی و دیگر مسائل است حفظ کنیم.

استاندار خوزستان با طرح این سوال که چرا در کشور ما در بحث کرونا به نسبت بیمار تعداد فوتی‌های مان بیشتر از کشورهای دیگر است؟ گفت: به این دلیل است که در کشور ما کم‌تحرکی و متوسط وزن چاقی و همچنین دیابت بیشتر است. البته من در این زمینه تحقیقات علمی و مطالعاتی نداشتم اما به صورت اولیه نشان می‌دهد که این موارد تاثیرگذار هستند. به هر حال در خانواده‌های ما راحت‌طلبی حاکم است و بچه‌ها چاق شده‌اند و متوسط وزن بالا رفته، کم‌تحرکی بسیار شده و فشارخون و خیلی مسائل دیگر هم بیشتر شده است. طبق آمار نیز ابتلای کرونا در چنین بیمارانی بیشتر است، در صورتی که در جوامع دیگر نقش تیم درمانی‌شان نیست که میزان مرگ و میرشان در بحث کرونا را کاهش یا افزایش می‌دهد، بلکه استایل زندگی است که مقاومت ما را کمتر و مقاومت آن جوامع را بیشتر کرده است. استایل زندگی و کمتر پرداختن ما به امر ورزش باعث شده که آسیب‌پذیرتر باشیم.

وی افزود: همچنین در جامعه ما استفاده از فست‌فود بیشتر است و از طرفی هم وقتی علت بیماری‌های فشارخون و دیابت را بررسی می‌کنیم، باز هم چاقی و کم‌تحرکی در این موضوع نقش دارد. به هر حال این موارد ما را بر آن می‌دارد که ورزش همگانی را در اولویت دستور کارمان قرار دهیم و شهرداری‌ها به عنوان متولیان فرهنگی، بهداشتی و سلامت جامعه باید بخشی از اعتبارات خود را به این امر اختصاص دهند و دستگاه‌ ورزش و ما نیز به عنوان متولیان استان، سهمی از ورزش را به ورزش همگانی اختصاص دهیم و این را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. پس باید در امر پرداختن به ورزش، فرهنگ‌سازی کنیم و آن را نیز تبلیغ کنیم و بگوییم اگر جامعه ما در مقابل کرونا حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است علت آن به استایل زندگی ما و کم‌تر پرداختن به ورزش برمی‌گردد.

شریعتی بیان کرد: دلیل این که مردم ایران سن ۷۰ سال به بالا را کمتر می‌بینند، این است که در زندگی شان کمتر ورزش را در دستور کار قرار داده‌اند و چاقی و کم‌تحرکی نیز نقش مهمی در این مقوله دارد. همچنین باید فضای سبز و ورزشی در سطح شهرها گسترش پیدا کند که شهرداری ها در این امر نقش حیاتی دارند و سهم بسیاری بر دوش آن ها است. ان شاءالله با کار زیرساختی که شروع خواهد شد و با استفاده از اساتید دانشگاه و پای کار آمدن مدیران و دستگاه ها، فرهنگ ورزش، ورزش همگانی و ورزش خانوادگی و جمعی در جامعه بسط و گسترش پیدا کند و همه نیز بیش از پیش به این امر اهتمام بورزیم و با تمام توان کار کنیم. ضمن این که هر چقدر در بخش اعتبار برای ورزش همگانی خرج کنیم، عدالت برقرار شده است.

منبع: ایسنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها