هشدار نسبت به عوارض تاخیر درمان بیماری‌های کلیوی در دوران کرونا

یک متخصص ارولوژی گفت: مبتلایان به نارسایی‌های کلیوی، بیماری‌های مجاری ادرار، فشارخون مزمن و دیابت باید ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت دوره‌ای تحت نظر پزشک باشند.

هشدار نسبت به عوارض تاخیر درمان بیماری‌های کلیوی در دوران کرونا

دکتر فرزاد علامه با اشاره به اهمیت درمان‌های اورژانسی بیماری‌های مجاری ادرار اظهار کرد: انسداد شدید و خونریزی در مجاری ادرار نیازمند مداخلات جدی و درمان به موقع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزایش ناگهانی کراتین خون را یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های مجاری ادرار ذکر کرد و افزود: ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌تواند یکی از دلایل افزایش کراتین خون باشد.

ضرورت رفع انسداد در مسیر مجاری ادرار

علامه با بیان اینکه انسداد مجاری ادرار کارکرد کلیه‌ها را کاهش می‌دهد، گفت: سنگ‌های سیستم ادراری یکی از دلایل ایجاد تورم و مسدود شدن حالب کلیه‌هاست. بنابراین نارسایی در عملکرد کلیه کراتین خون را بالا برده و در ادامه عملکرد کلیه ها نیز دچار اختلال خواهد شد.

وی ضرورت رفع انسداد در مسیر مجاری ادرار را یادآور شد و افزود: درد در ناحیه پهلوها، تهوع و استفراغ از جمله علائم کلیه‌های سنگ ساز است و باید به محض مشاهده این علائم با پزشک مشورت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که دفع سنگ از کلیه‌ها معمولا با درد همراه است تاکید کرد: ممکن است این سنگ در مدت زمان طولانی ایجاد شده باشد و به مرور زمان علامت‌های آن تشدید شود.

نحوه درمان سنگ‌های کلیوی

وی درباره نحوه درمان سنگ‌های کلیوی توضیح داد: روش‌های غیرتهاجمی و یا تهاجم بسیار کم برای درمان سنگ‌های کلیوی وجود دارد به این شکل که با برش‌های خیلی کم می‌توان سنگ‌های خیلی بزرگ را از بدن خارج کنیم، درمان‌هایی آندوسکوپی نیز در برخی موارد پاسخ مناسبی برای درمان است، در این روش بدون هیچ برشی سنگ از بدن خارج می‌شود.

این متخصص اورولوژی ضرورت انجام سونوگرافی‌های دوره ای را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از مزایای سونوگرافی‌های دوره‌ای این است که اگر چنانچه کلیه‌ای سنگ ساز و یا سنگی در حال بزرگ شدن باشد به موقع تشخیص و درمان خواهد شد.

علامه با بیان اینکه بیماری‌های مربوط به کلیه‌های سنگ ساز قابل پیشگیری است، گفت: مسایل ژنتیکی نیز در این بیماری دخیل هستند و می‌توان با مصرف دارو و رژیم‌های غذایی خاص این بیماری‌ها را کنترل و یا از بزرگ شدن سنگ کلیه پیشگیری کرد.

به گفته این متخصص اورولوژی در برخی موارد ممکن است پشت مجاری ادراری انسداد ایجاد شود که خود این عامل می تواند منجر به بروز عفونت شده و در ادامه علائمی همانند تب، لرز و بی‌حالی را در پی داشته باشد.

وی درباره درمان‌های مداخله‌ای برای رفع انسداد در مجاری ادرار، گفت: این بیماری طیف گسترده‌ای دارد و باید به طور کلی برای درمان، مرحله پیشرفت بیماری، شرایط بیمار و علائم در نظر گرفته شود.

ضرورت بررسی دوره‌ای وضعیت کلیه‌ در مبتلایان دیابت و فشار خون

متخصص ارولوژی دانشگاه بررسی دوره‌ای وضعیت کلیه‌ها را خصوصا در مبتلایان به دیابت و فشار خون مزمن را ضروری دانست و گفت: نارسایی کلیه در بسیاری از موارد بی علامت و یا کم علامت است، این بیماری در مواردی علائم اصلی خود را در دراز مدت نمایان می‌کند.

علایم نارسایی کلیه‌ها

وی علائمی همانند سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و خارش بدن را از دیگر علل نارسایی کلیه‌ها دانست و تاکید کرد: کم شدن حجم ادرار و ورم پا نیز می‌تواند از علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماری باشد. بنابراین لازم است افراد به محض مشاهده این نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنند.

علامه در بخش دیگری با بیان این که ممکن است برخی بیماران به دلیل ایجاد پروستات دچار مشکلاتی و یا اختلالاتی در ناحیه مجاری ادراری شوند نیز توضیح داد: علائمی همانند سخت آمدن، قطع و وصل شدن ادرار می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری باشد، این علائم نیازمند پیگیری و درمان است؛ چرا که مزمن شدن بیماری و افزایش انسداد در مجاری ادرار به کلیه‌ها فشار وارد کرده و می‌تواند فرد را دچار نارسایی کلیوی کند.

علامه ادامه داد: هر علامت، مشکل، تغییر حالت در دفع، قطع و وصل شدن و سوزش ادرار باید هرچه سریع‌تر بررسی و درمان شود؛ چرا که نادیده گرفتن و تعویق این نشانه‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به مبتلایان دیابتیک نیز توصیه کرد: افرادی که دچار بیماری دیابت هستند از چکاپ‌های دوره‌ای غافل نشوند؛ چرا که هر گونه علائمی خصوصا در خون و یا ادرار و یا درد در ناحیه پهلو به ویژه در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند می‌تواند نگران کننده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه سن ابتلا به بیماری پروستات را در آقایان بالای ۴۵ تا ۵۰ سال عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این عارضه ممکن است حتی در سن بلوغ و یا زیر ۲۰ سال نیز ایجاد شود.

علامه درباره روش‌های درمانی پروستات نیز گفت: با توجه به شرایط، اندازه و وضعیت بیمار این که اعمال جراحی باز، آندوسکوپی، تراشیدن بخشی از پروستات و یا دارو درمانی انجام شود متفاوت است.

متخصص ارولوژی بیمارستان شهدای تجریش در پایان با اشاره به این که عوارض بیماری کرونا در مبتلایان به نارسایی‌های کلیوی به دلیل حساسیت به بیماری‌های ویروسی و باکتریال و سایر بیماری‌ها بیش از سایرین است، رعایت جدی توصیه‌های بهداشتی، ماسک زدن و فاصله اجتماعی را از سوی این افراد مورد تاکید قرار داد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها