اشتغال ۳ هزار زن روستایی/ الگوی موفق خوداشتغالی در آذربایجان‌غربی

جمعیتی مشتاق از زنان روستایی، با طرح‌ها و ایده‌هایی خلاقانه در حال تلاش برای راه‌اندازی کسب و کار هستند، در این میان با حمایت دولت سه هزار زن روستایی و عشایری آذربایجان غربی در مسیر درآمدزایی پایدار گام برداشته‌اند.

اشتغال ۳ هزار زن روستایی/ الگوی موفق خوداشتغالی در آذربایجان‌غربی

طبق اظهارات مسوولان آذربایجان غربی در ۳۰ تا ۵۰ درصد از طرح‌های اشتغال روستایی استان در سال‌های اخیر ردپا یا سهم زنان عشایری و روستایی به چشم می خورد که این موضوع لزوم توجه بیشتر مدیران را به اشتغال زنان روستایی و عشایری می طلبد.

مسوولان و صاحب نظران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که اجرای طرح‌های متعدد از جمله راه‌اندازی صندوق‌های خرد، باعث شده تا مهاجرت بسیاری از افراد از روستاها با این روند شکل معکوس به خود بگیرد و خود اشتغالی افزایش پیدا کند.

همچنین توسعه بیمه اجتماعی روستاییان نیز به عنوان رویکرد حمایتی دولت، علاوه بر ایجاد توجه بین زنان روستایی برای کسب درآمد پایدار و حضور در زیر چتر بیمه، توانسته در مهاجرت معکوس نقشی بهینه داشته باشد که به راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد.

اشتغال ۳ هزار زن روستایی/ الگوی موفق خوداشتغالی در آذربایجان‌غربی

راه‌اندازی صندوق‌های خرد محله زنان روستایی نیز در این راستا گام مثبتی بوده که در دولت تدبیر و امید توانسته با ارائه تسهیلات به بانوان هنرمند زمینه اشتغال آنان را در آذربایجان غربی هموار کند و طرح های آنان را از ایده به عمل برساند.

در این راستا سه هزار و ۶۰۰ زن روستایی آذربایجان غربی توانسته اند از خدمات صندوق های محلات بهره‌مند و به نوعی مشاغل خانگی را توسعه دهند.

۱۱۸ طرح روستایی و حمایت صندوق کارآفرینی امید در آذربایجان‌غربی

مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این صندوق در ۱۱۸ طرح اشتغال زنان روستایی مشارکت کرده است، گفت: تاکنون برای توانمندسازی بانوان عضو صندوق محلات زنان روستایی بیش از ۳۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده‌است.

علیرضا آخوندزاده اشاره به تعداد صندوق‌های محلات، افزود: سه هزار و ۶۰۰ زن روستایی این استان عضو ۱۲۰ صندوق محله زنان روستایی هستند.

وی اظهار داشت: هر صندوق حدود ۳۰ نفر عضو فعال دارد تا با بهره‌مندی از خدمات صندوق‌های خرد محلات زنان روستایی، معیشت خانواده‌ها و بانوان روستایی بهبود یابد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌غربی گفت: به هر نفر از اعضای درخواست کننده ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود و در مراحل بعدی نیز با توجه به اعتبار صندوق خرد، طی هر مرحله به اعضای آن تسهیلات اختصاص می‌یابد.

آخوندزاده ادامه داد: اعضای هر صندوق خرد محله زنان روستایی می‌توانند از تسهیلات صندوق خرد محلات بهره‌مند شوند.

وی گفت: بالابردن سطح معیشتی خانواده‌ها در روستاها و همچنین افزایش سطح درآمد خانوارهای روستایی از دیگر اهداف راه‌اندازی صندوق‌های خرد محله زنان روستایی است.

بیمه ۱۸ هزار زن روستایی در آذربایجان غربی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: حدود ١٨ هزار نفر از بانوان شاغل روستایی این استان تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند.

یونس معزز افزود: این زنان در مشاغل زیربخش قالی‌بافان، صنایع‌دستی، دامپزشکی، مکانیزاسیون، صنایع‌ تبدیلی و تکمیلی، امور دام، منابع طبیعی و تولیدات گیاهی فعال هستند و می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۱ نفر از زنان سرپرست خانوار نیز جزو مستمری بگیران هستند، ادامه داد: تمامی بانوان شاغل روستایی آذربایجان غربی می‌توانند با مراجعه به دفاتر و کارگزاری های این صندوق خود را بیمه کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ۱۰۲ کارگزاری فعال بیمه‌ای در سطح این استان فعال است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این دفاتر و پرداخت مبالغی بین سه میلیون و ۳۰۰ هزار ریال تا هشت میلیون و ۴۰۰ هزار ریال به صورت سالانه خود را بیمه کنند.

معزز تاکید کرد: روستاییانی که توانایی پرداخت حق بیمه خود را ندارند نیز می‌توانند به صورت اقساط در ۲ یا چهار نوبت اقدام به پرداخت کنند.

وی گفت: روستاییان و افراد ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در آذربایجان غربی با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه و پس از رسیدن به سن ۶۵ سالگی بازنشسته محسوب می‌شوند و هر ماه مستمری می‌گیرند.

معزز با بیان اینکه همه اقشار جامعه نیازمند بیمه اجتماعی هستند، اظهار داشت: اقشار آسیب‌پذیری چون روستاییان و کشاورزان از اولویت و ضرورت بیشتری برای زیرپوشش قرار گرفتن بیمه برخوردار هستند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی بیان کرد: بازنشستگی، ازکارافتادگی ناشی از کار، بیماری، حوادث و مزایای مستمری بازماندگان با امکان انتقال سوابق بیمه‌های اجتماعی از دیگر مزیت‌های این بیمه به شمار می‌رود.

معزز جلوگیری از مهاجرت روستاییان، کاهش اختلاف طبقاتی، تامین امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد را از مهمترین اهداف صندوق بیمه اجتماعی عنوان کرد و افزود: مشاغل ۲۳۰گانه بخش‌های مختلف کشاورزی با تایید سازمان جهاد کشاورزی یا نظام صنفی کشاورزی، محل سکونت به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان درمی‌آیند.

اعضای صندوق زنان عشایری؛ در اولویت پرداخت تسهیلات بانکی اشتغال زا

برای حمایت از اقشار مختلف همیشه تسهیلات بانکی ارائه می‌شود و در بخش بانوان نیز، صندوق‌های زنان عشایری آذربایجان‌غربی در اولویت این بخش قرار دارند.

اشتغال ۳ هزار زن روستایی/ الگوی موفق خوداشتغالی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی رد این زمینه گفت: با توجه به نقش مهم زنان در جامعه عشایری و برای حمایت از ۲۵ صندوق خرد در این بخش، سه میلیارد ریال تسهیلات به این قشر پرداخت می‌شود.

علی ناجی افزود: در حال حاضر، هشت صندوق برای دریافت تسهیلات در حال طی مراحل هستند و یک مورد نیز در مراحل آخر دریافت تسهیلات قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ صندوق خرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت بوده و حدود ۷۰۰ نفر از جامعه زنان عضو این صندوق‌ها هستند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: این زنان در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید بافتنی‌های مخصوص عشایری، تولید مواد لبنی و تولید صنایع دستی و قالی و قالیچه فعالیت می‌کنند.

ناجی تاکید کرد: توانمندسازی این بخش از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.

وی اظهار داشت: بهبود معیشت خانوارهای روستایی دارای جایگاه خاصی در بخش کشاورزی است و ظرفیت‌های مطلوبی در بخش کشاورزی استان برای بهبود معیشت خانواده‌های روستایی وجود دارد.

وی بیان کرد: لیست متقاضیان دریافت تسهیلات در حال تکمیل است و پس از اتمام این بخش پرونده‌ها برای پرداخت به بانک کشاورزی ارسال می‌شود.

توانمند سازی بانوان عشایر و روستایی برای توسعه اشتغال در نقاط مختلف کشور از برنامه‌های قابل تقدیر دولت تدبیر و امید است که به نحو شایسته ای در آذربایجان غربی وارد مرحله اجرا شده است.

آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۶ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها