جزییات خودکشی روژین خدری و اوضاع بحرانی آذربایجان شرقی

روژین خدری فرزند رحیم دختر ۱۷ ساله اهل روستای کوزه رش سلماس استان آذربایجان غربی در شرق کردستان پس از ضرب و شتم توسط پدرش، با طناب خودکشی کرد و جان باخت.

جزییات خودکشی روژین خدری و اوضاع بحرانی آذربایجان شرقی

روژین خدری متولد سال ۱۳۸۲ بود و در آذر ۹۹ به زندگی خود پایان داد. این چندمین خودکشی نوجوانان ایران در سال کرونایی ۹۹ بود که رسانه ای می شود. استان آذربایجان شرقی یکی از کانون های اصلی خودکشی در ایران است.

با توجه به وضعیت بحرانی استان آذربایجان شرقی در آمارهای کشوری خودکشی، کمیته پیشگیری از خودکشی در شهرستان های آذربایجان شرقی در تابستان امسال تشکیل شد. مدیریت این مراکز را نیز دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مرکز استان بر عهده دارد. سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان شرقی تیر ۹۹ اعلام کرد که در ۳ ماهه نخست سال ۹۹، شاهد افزایش خودکشی در این استان بودیم.

طبق اطلاعاتی که در رسانه ها منتشر شده، روژین خدری چند روز پیش از طرف پدرش مورد ضرب و شتم قرار میگیرد و بدنش کبود شده و حتی درخواست کمک از همسایگانش نیز مورد بی مهری قرار میگیرد.

روژین خدری پس از بازگشت به خانه، خود را حلقه آویز می کند و به زندگیش پایان می دهد. جسد روژین خدری در بیمارستانی در شهر سلماس بوده تا پس از طی مراحل قانونی و اخد نامه پزشکی قانونی، خاکسپاری شود. فشارهای روحی و مسائل اقتصادی، از جمله دلایل مربوط به انگیزه خودکشی نوجوانان ایران در یک دهه اخیر بوده است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در خرداد ماه امسال اعلام کرد که در سال ۹۸، ببش از ۵۰۰۰ هموطن در کشور، خودکشی کرده اند و نسبت به سال ۹۷، حدود ۱ درصد افزایش یافته است. ماده ۲۵اعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران نیز یکی از متعهدان به این اعلامیه بوده است، بر حق افراد در تامین اجتماعی مناسب، تاکید کرده است.

دکتر علی صفایی فرد رئیس پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی در سال ۹۶ گفته بود که این استان چند بار رتبه اول را در میزان ارتکاب به خودکشی در کشور دارد. در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۵۰ درصد آمار خودکشی آذربایجان شرقی به نسبت سال ۲۰۱۶ میلادی، افزایش یافته بود.

روژین خدری

روژین خدری متولد شهر سلماس استان آذربایجان غربی بود

تحقیقات نشان داده است که در تمام جوامع، چه در ایران و چه در سایر کشورهای دیگر، خودکشی منجر به فوت در مردان از زنان بیشتر است، اما اقدام به خودکشی در جمعیت زنان بالاتر است که ممکن است زنان برای جلب توجه یا ترساندن، تعداد اندکی قرص بخورند و حالشان هم خوب شود، اما باید این را هم در نظر گرفت که برخی سموم مهلک‌ هستند و مرگ‌آوری زیادی دارند و نباید به راحتی در دسترس مردم قرار گیرند.

خودکشی، فریادی برای کمک خواهی است و شخص بدون مداخله دیگران، رفتاری غیر عادی انجام می دهد که گاها منتهی به مرگ می شود. عوامل و راهکارهای پیشگیری از خودکشی در ایران عصر ۱۴۰۰ باید در دستور کار جدی مسئولان قرار بگیرد. خودکشی، نوعی آسیب چند بعدی رفتاری است که از عوامل متعددی سرچشمه میگیرد. ایران در میان کشورهای جهان اسلام، رتبه ۳ خودکشی را در اختیار دارد. تاب آوری، از عوامل مهم و موثر در پیشگیری از خودکشی است.

منبع: روزیاتو

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • کاربر ناشناس
    0

    ننوشتید چرا ازپدرش کتک خورده؟

  • کاربر ناشناس
    0

    سادگی از روستایی ها هم گرفته شده

  • کاربر ناشناس
    0

    سلماس جز استان آذربایجان غربی است اما شما خودکشی در استان آذربایجان شرقی را تحلیل کرده اید.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      این متن توسط یک کرد متعصب نوشته شده که علاقه زیادی هم به جدائی و استقلال داره گویا ، دلیلم اینکه گفته این روستا در سلماس و در شرق کردستان قرار دارد ، کدام کردستان ؟ کردها کی صاحب کشور شدن ؟ از کی بخشی از ترکیه رو کردستان میگن ؟ خوابای خوب ، تعبیرشون همیشه برعکسه

    • کاربر ناشناس
      0

      از محمد فقط اسم شوداری منافق

  • بنده خدا
    0

    جهان اسلام؟!!

  • حرف حق
    0

    بیشتر شبیه ریحانه پارسا ست به روستای جماعت نمی خوره نه اینکه روستایی ها عقب مونده یا زشت ........باشه نه یه جوریه خدا به ما ایمان وعقل بدهد

  • چی بگم والا
    0

    ریشه اصلی به فقر برمی گردد

  • کاربر ناشناس
    0

    انسان تافشارخونش بالا نرود بیهوده قرص فشار نمیخورد روحششاد

  • ن. و
    0

    این خدا بیامرز کجاش به دختر روستایی میخوره؟ بعضی از دخترها با رفتارشون و کارهاشون آبرو حیثیت پدر مادرشون رو میبرن، پدر مادر هم که نمیتونه دخترشو ول کنه به امان خدا که هر کاری دلش بخواد بکنه

  • ن. و
    0

    والا اصلا بهش نمیخوره دختر روستایی باشه. توی روستا جلف بازی درآورده باباش هم از ترس بی آبرویی کتکش زده حتما

  • کاربر ناشناس
    0

    مسعولین کشور مردم را رها کردن وبه فکر غارت بیت المال هستن. وهمه به فکر کاخ نشینن مردم در فقر بدبختی زند ی میکنن. به امید خدا دامن گیر خودشون می شود.

  • کاربر ناشناس
    0

    بیایید همدیگر را درک کنیم...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها