استاندار زنجان:

بانک اطلاعاتی سالمندان در زنجان راه‌اندازی می‌شود

استاندار زنجان گفت: با تشکیل بانک اطلاعات سالمندان استان طی مدت ۴۸ ساعت خدمات حمایتی مورد نیاز آنها از طریق دستگاه‌های متولی در ایام کرونایی انجام می‌شود تا از حضور آنان برای تامین مایحتاج خود در سطح شهر جلوگیری شود.

بانک اطلاعاتی سالمندان در زنجان راه‌اندازی می‌شود

فتح الله حقیقی روز دوشنبه در جلسه سالمندان با رویکرد بیماری کرونا در استان افزود: با توجه به اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان ۷۰ درصد سالمندان زنجانی دارای پی سی آر مثبت کرونایی در بیمارستان های استان بستری شده اند که این عدد تفاسیر بسیار مهمی دارد.

وی اضافه کرذ: این موضوع به معنای آن است که مدیران دستگاه‌های متولی امر باید بیش از گذشته به موضوع سالمندان در شرایط کرونایی وارد شوند و در راستای خدمت رسانی به آنان تلاش بیشتری انجام دهند.

استاندار زنجان ادامه داد: بر مبنای گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان شمار بیماران سرپایی سالمند نیز روند افزایشی دارد هر چند در این بخش اقدامات درمانی لازم به بهبود وضعیت منتهی می شود اما در بخش بستری محک بسیار بزرگی است که چرا که گروه عمده هدف را این قشر تشکیل می دهد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم، مدیریت و متولی ساماندهی سالمندان در شرایط کرونایی برعهده مدیران دستگاههای متولی بوده و در این مسیر دستگاه‌های بین بخشی کمک حال خواهند بود.

حقیقی با بیان اینکه ساماندهی سالمندان استان اقدامی ارزشمند در شرایط کرونایی محسوب می شود، افزود: طبق گزارش ها بیشترین آمار دیابتی های استان به نسبت جمعیت در سلطانیه و ماهنشان، هستند و طارم، ایجرود و خدابنده نیز بیشترین مبتلایان فشارخون را دارند که باید نکات لازم را مورد آنها مورد توجه قرار داد.

استاندار زنجان با اشاره به تقسیم بندی سه گروه سنی سالمندان ۶۰ تا ۷۰ سال، ۷۰ تا ۸۰ سال و ۸۰ سال به بالا ادامه داد: هدف این کار این است که در شرایط کرونایی دستگاه‌های متولی امر برای سالمندان بالای ۷۰ سال سایتی را ایجاد و نسبت به طبقه بندی وضعیت آنها اقدام کنند.

وی اظهار داشت: تلاش می شود با ایجاد چنین سایتی، وضعیت بیماری های زمینه‌ای گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال و ۷۰ سال به بالا نیز مشخص می شود و از طرفی با در اختیار داشتن وضعیت سالمندان بالای ۷۰ سال می توان فهمید که آیا آنها دارای خانواده هستند و یا به تنهایی زندگی می کنند که نیاز به کمک های حمایتی دارند.

حقیقی ادامه داد: با اجرای این کار می توان نسبت به آموزش بهداشتی آنلاین گروههای هدف اقدام کرد تا مانع تردد آنها در سطح شهر شد و از طرفی در صورت موارد مثبت پی سی آر می توان اقدامات لازم را به موقع انجام داد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سالمندان به ویژه افراد بالای ۷۰ سالِ هدف این طرح به دلیل بیماری داروهای گرانقیمت را مصرف می کنند، اضافه کرد: بر این اساس طی جلسه مدیران تامین اجتماعی، بیمه سلامت و معاون سیاسی راهکار و سازو کارهای لازم برای تسهیل در دریافت داروهای مورد نیاز را در مدت ۲۴ ساعت برگزار تا در شورای تامین مصوب و سپس اجرایی شود.

حقیقی افزود: تلاش می شود با همکاری معاون اقتصادی استاندار و دستگاه‌های بین بخشی نسبت به رفع نیاز اقلام پیشگیرانه کرونایی گروه‌های هدف اقدام و از ظرفیت ستاد مشارکت های مردمی مستقر در تمامی شهرستانهای استان نیز استفاده کرد.

استاندار زنجان به لزوم اطلاع رسانی کرونایی برای جامعه سالمندان از طریق استودیو سلامت اشاره کرد و گفت: با ورود کیت های تشخیص سریع کرونا به این استان اولویت این تست نیز با سالمندان خواهد بود.

وی به حضور جامعه بسیج پزشکان برای ویزیت سالمندان تاکید کرد و گفت: بر این اساس باید خدمات مورد نیاز سالمندان به شکل الکترونیکی انجام شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها