صرفه‌جویی ۲.۰۷ میلیون مترمکعبی آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز در زنجان

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده که سبب صرفه‌جویی ۲.۰۷ میلیون مترمکعب آب شده است.

صرفه‌جویی ۲.۰۷ میلیون مترمکعبی آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز در زنجان

اسماعیل افشاری با اشاره به پر کردن چاه‌های غیرمجاز در استان، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۶۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده که این اقدام سبب حفظ و نگه‌داشت ۲.۰۷ میلیون مترمکعب آب شده که تعهد این شرکت تا پایان سال ۳۵۰ حلقه است که در صورت همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و با توجه به برداشت محصولات زراعی، مابقی این چاه‌ها نیز قابل انسداد است.

وی افزود: در حال حاضر در ۵ دشت از ۷ دشت استان، ممنوعیت برداشت آب وجود دارد و سطح تراز آبی در این دشت‌ها کاهش دارد که برداشت بی‌رویه آب سبب می‌شود که بیلان آبی منطقه روز به روز کاهش یابد که این مهم می‌تواند مشکلات بسیاری را برای دشت و منطقه ایجاد کند.

این مسئول ادامه داد: از کشاورزان و بهره‌برداران و آحاد مختلف مردم استان انتظار می‌رود با توجه به شروع سال آبی کم‌بارش و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران، حداکثر صرفه‌جویی را در مصرف آب در بخش‌های مختلف انجام دهند.

افشاری با بیان اینکه در دشت ابهر حدود ۳۰ متر و در دشت سجاس حدود ۱۰ متر افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی افت سطح آب اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد آب شرب و ۹۵ درصد نیاز آب صنعت از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که از هر منظر به این موضوع توجه شود برای آینده استان خطرناک است.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد آب استان زنجان، از حوضه آبریز رودخانه قزل‌اوزن و ۱۵ درصد آن از حوضه آبریز مرکزی و قم است که از رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان‌های ماه‌نشان و طارم تخصیص جدیدی انجام نمی‌شود و تخصیص‌های فعلی نیز در حوزه کشاورزی و صنعت است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها