معاون استاندار کرمان:

۱۰ شهر استان کرمان منبع تأمین آب شرب با شوری بیش از حد دارند

معاون استاندار کرمان گفت: ۶۱ درصد استان در محدوده بحرانی آب قرار دارد و ۱۰ شهر استان کرمان منبع تامین آب شرب با شوری بیش از حد دارند.

۱۰ شهر استان کرمان منبع تأمین آب شرب با شوری بیش از حد دارند

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی ظهر امروز در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان کرمان که به ریاست زینی‌وند استاندار کرمان و جمعی از مسئولان در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد اظهار داشت: پیش‌بینی شده تا پایان سال 1405 مقدار یک میلیارد و 37 میلیون مترمکعب کاهش مصرف آب در استان کرمان داشته باشیم که تصویب شده است.

وی با عنوان اینکه استان کرمان 23 شهرستان و 82 شهر دارد و جمعیت استان حدود سه میلیون و 400 هزار نفر است گفت: 67 محدوده مطالعاتی آب در استان داریم که 12 محدوده آن بحرانی است.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان با بیان اینکه 61 درصد استان در منطقه محدوده بحرانی آب قرار دارد افزود: بارندگی استان وضعیت نرمال و متوسطی داشته اما روند تبخیر آبی استان روند صعودی دارد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در استان اگر چه زیاد شده اما به نسبت میانگین کشوری پایین‌تر است و تبخیر آب در استان نیز افزایش یافته ادامه داد: مجموع آب‌های زیرزمینی استان 6.9 میلیارد مترمکعب است که از این مقدار 6.4 مترمکعب در کشاورزی و تقریبا دو میلیارد مترمکعب آب شرب است.

آیت‌اللهی موسوی با عنوان اینکه 33 هزار و 577 حلقه چاه در استان کرمان داریم که از این تعداد 9 هزار و 576 چاه غیرمجاز است گفت: بیش از 80 درصد چاه‌های غیرمجاز استان در جنوب استان کرمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه 10 شهر استان دارای منبع تامین آب شرب با شوری بیش از حد هستند افزود: سه شهر استان دارای سیستم فاضلاب بوده و پنج شهر دارای مطالعات سیستم فاضلاب هستند.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان با بیان اینکه 929 میلیون مترمکعب کسری آب استان کرمان است ادامه داد: 760 روستای بالای 20 خانوار با جمعیت بیش از 160 هزار نفر آب آشامیدنی ندارند.

وی با اشاره به اینکه 812 روستا با جمعیت 264 هزار نفر به‌صورت سیار آبرسانی می‌شوند گفت: شهرهای کرمان و زرند با تنش آبی شدید روبه‌رو هستند و هزار و 78 حلقه چاه غیرمجاز در استان طی هشت سال گذشته مسدود شده است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها