ورامین نه کارتن خواب دارد، نه گرمخانه

همه ساله با آغاز فصل سرما، اولین کمبودی که در شهرستان ورامین به چشم می‌خورد، نبود گرمخانه است، مکانی که بتواند در شب‌های سرد زمستان افراد بی‌خانمان را در خود جای دهد و برای یک شب هم که شده سرپناهی برای آنان باشد.

ورامین نه کارتن خواب دارد، نه گرمخانه

هر چند که قانون به طور واضح متولی اصلی احداث و یا مدیریت گرمخانه در شهرها برای ساماندهی افرادی بی سرپناه را مشخص نکرده، ولی در اغلب شهرها، این شهرداری‌ها هستند که به دلیل در اختیار داشتن منابع مالی، اقدام به احداث و یا مدیریت گرمخانه‌ها می‌کنند.

موضوع احداث گرمخانه در شهرستان ورامین در سال‌های اخیر همواره مورد مناقشه مسوولان اجرایی، شهرداری و شورای اسلامی بوده و کشمکش‌های مسوولان در جلسات مختلف، هیچ گاه به احداث مکانی مناسب به عنوان گرمخانه منجر نشده است.

دستگاه‌های اجرایی، شهرداری را مسوول احداث گرمخانه می‌دانند و شهرداری نیز به دلایل مختلف از این امر سر باز می‌زند و دو اتاق احداث شده در پارک مسافر ورامین که در گذشته از آن به عنوان نمازخانه استفاده می‌شد، برای ساماندهی افراد بی‌سرپناه کافی می‌دانند.

در شرایطی که این روزها، همه توجه‌ها به سمت مقابله با شیوع ویروس کرونا و حمایت از خانواده‌های آسیب دیده از این بیماری معطوف شده، در حاشیه شهر ورامین و در کوچه پس کوچه های محلات کم‌برخوردار،افرادی زندگی می کنند که نه غذایی برای خوردن و نه مکانی برای خوابیدن دارند و در شب و روزهای بارانی، زندگی سختی را می‌گذرانند.

شهرداری نسبت به احداث گرمخانه اقدام کند

فرماندار شهرستان ورامین در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان گفت: بارها موضوع احداث گرمخانه توسط شهرداری، در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح و مصوب شده ولی تا کنون اقدامی عملی از سوی شهرداری صورت نگرفته است.

حسین کاغذلو اظهار کرد: افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب، خسارت دیدگانی هستند که مسوولان شهرستان موظفند تا به آنان نیز خدمات خود را ارائه داده و با تغییر دادن نگاه به آنان، شرایط را برای گذر از روزهای سرد زمستان فراهم کنند.

وی گفت: امروز بسیاری از خیرین اعلام آمادگی خود را برای تهیه غذا برای افراد بی‌خانمان اعلام کرده‌اند ولی چون مکانی برای جمع آوری این افراد وجود ندارد، نمی‌توان از ظرفیت آنان استفاده کرد.

ورامین کارتن خواب ندارد!

شهردار ورامین می‌گوید کارتن خواب به کسی اطلاق می‌شود که معتاد نباشد و با این تعریف شهرستان ورامین فاقد افراد کارتن خواب است و افراد معتاد باید در کمپ‌های ترک اعتیاد نگهداری شوند.

حسین دهقان اظهار کرد: شهرداری ورامین آماده است تا افراد بی‌خانمان غیر معتاد را در دو ساختمان موجود در ورودی شهر در دو قسمت مردان و زنان ساماندهی کند و اگر تعداد این افراد بیشتر باشد، می‌توان از ساختمان‌های موجود در شهر نیز استفاده کرد و یا مکانی را به صورت موقت اجاره نمود.

وی گفت: جمع آوری افراد بی‌خانمان وظیفه شهرداری است و اگر عوامل انتظامی با این افراد مواجه شوند و یا نیروهای شهرداری چنین اشخاصی را مشاهده کردند حتی اگر تعدادشان زیاد باشد، می‌توان شرایط را برای اسکان موقت آنان در شب‌ها فراهم کرد و مانند سایرشهرداری‌های کشور به آنان خدمات ارائه کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته جمعی از بسیجیان شهرستان نسبت به جمع آوری افراد بی‌خانمان از سطح شهر و استقرار در فضای ایجاد شده توسط شهرداری اقدام کردند ولی خود این افراد ترجیح می‌دهند در فضایی غیر از مکان شهرداری حضور داشته باشند.

با تعریف شهرداری، هیچ بی‌خانمانی در کشور وجود ندارد

فرمانده انتظامی شهرستان ورامین نیز در این رابطه گفت: با تعریفی که شهرداری از بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها دارد، در کل کشور نباید هیچ بی‌خانمانی وجود داشته باشد.

سرهنگ جعفر شمس بیرانوند افزود: اعتیاد مقدمه کارتن‌خوابی افراد است و نمی‌توان کارتن‌خواب یا بی‌خانمانی را مشاهده کرد که اعتیاد نداشته باشد.

وی افزود: اسکان این افراد در گرمخانه می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را کاهش دهد.

اولویت کمپ ماده ۱۶ معتادان شهرستان باشد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین نیز در رابطه با لزوم اسکان افراد بی‌خانمان و معتادین متجاهر گفت: اگر قرار است کمپ ماده ۱۶( ویژه معتادین متجاهر) در ورامین مستقر باشد و مشکلات آن به این شهرستان بازگردد ولی معتادی از ورامین در آن اسکان داده نشود، منفعتی برای شهرستان ندارد.

علیرضا شمس افزود: اولویت این مرکز باید جمع آوری معتادین متجاهر شهرستان ورامین باشد و اگر ظرفیتی باقی ماند، به معتادین سایر مناطق استان تهران اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: افراد بی‌‍خانمان و کارتن خواب نیز در پناه نظام مقدس جمهوری اسلامی قراردارند و به عنوان یک انسان و شهروند، حق دارند تا از برخی خدمات برخوردار شوند.

وی گفت: شهرداری ورامین در کنار هزینه‌هایی که صرف امور عمرانی، کارهای فرهنگی و تیم‌های ورزشی می‌کند، اعتباری برای ساخت گرمخانه اختصاص دهد تا این افراد نیز در زمستان از سرپناه برخوردار شوند.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها