تحلیل رحیم‌پور ازغدی از پیامدهای جهانی کرونا / وبای جدید، نوک دماغ سرمایه‌داری را پایین می‌اندازد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سلسله مطالبی با عنوان «کارنامه کرونا» به بررسی تحولات اجتماعی و مدنی ناشی از بحران کرونا در جهان و مقایسه آن با تحولات جامعه بشری در مواجهه با بحران های مشابه در دهه های گذشته پرداخت.

تحلیل رحیم‌پور ازغدی از پیامدهای جهانی کرونا / وبای جدید، نوک دماغ سرمایه‌داری را پایین می‌اندازد

کرونا و عواقب جهانی آن که چهره بشر را کبود کرده و بسیاری محکمات جهان مدرن را درهم شکست، موضوع پرسش و پاسخ در توئیتر حسن رحیم پور ازغدی شده است که آن را در ادامه می‌خوانید.

کارآمدی الگوی بهداشت در مهار بیماری های واگیردار، ادعای جهان مدرن و مایه تفاخر بر پیشامدرن بود اما با این افتضاح جهانی، فاجعه ای گل درشت از کار درآمد. کرونا با بشر چه کرد؟ و هنوز چه ها خواهد کرد؟

از هر افتضاحی باید درس گرفت. دگم های بسیاری در حال فروپاشی است.

وباهای قرون وسطایی با اقتدار و ارعاب بازگشته و مرگ های جهانی و دسته جمعی، چه سریع ریخت جهان را در هم ریخت. کارنامه کرونا را البته سال ها بعد، هر که زنده ماند، قضاوت می کند اما تا همین جا هم کارکردهای پیشبینی نشده کم نبود. ده ها میلیون بیمار با سیر تصاعدی و یک افق تاریک. عجز نظامهای سلامت و پزشکی قرن 21، اقتصادهایی با سرعت در خطر فروپاشی، تغییر اجباری و تدریجی نحوه حکمرانی، طرح دوباره قدیمی ترین و اصیل ترین پرسش ها در باب علم مذهب، اخلاق، حقوق و حتی سیاست، انقلاب تحمیلی در سبک زندگی بشریت در کوتاه ترین زمان و تغییرات بیشتری که در پیش است. وبای جدید نوک دماغها را پایین آورد، سر جهان را روی گردن خم کرد و اینک بحران اخلاق پزشکی، دورانداختن فقیران، ناچیز انگاشتن بی چیزان، راهزنی ماسک میان ایالتها و قطع عمدی اکسیژن بیمار.

تمدن ها فرو می افتند وقتی دیگر قادر به حل معضلات نباشند. پوزخند کمونیستها به خطاب امام با گورباچف یادتان هست؟

بلای جهانی کرونا جز ابعاد پزشکی، به لحاظ فرهنگی و حقوقی چگونه ارزیابی می شود؟

1. در چنین بحران هایی، کار اخلاف پزشکی به تشریفات آکادمیک و سوگند بقراط و وجدان انتلکتوال، دوا نمی شود. همه سوداگران دارو، تاجران درد، قاچاقچیان جسم، کارگزاران سقط جنین و اتانازی و سازندگان بمب های میکروبی، به خدایان بقراط، آپولون و پاناکیا و همه الهه ها سوگند رسمی را خورده بودند.

2.‌ پدیده هایی چون کرونا وقتی جدی تر شوند علوم تشریفاتی و پوشالی را از غیرپوشالی و کارآمد غربال خواهند کرد.

3. به نقش فکر و ابزار مدرنیته در تولید بیماری های جدید و جهانی، نگاه دوباره خواهد شد.

4. نقش تاریخی وبا و طاعون در زیر و رو کردن های ژئوپولیتیک در هرم سیاست و اقتصاد جهان، دیده خواهد شد.

5. بازنگری در فلسفه علم و میزان صدق مفهوم "انقلاب علمی" و خوانش انتقادی " عصر روشنگری" و نقش امثال نیوتن و بیکن در تعریفی از علم که به عواقبش ملزم نیست.

6. توسعه آنارشیزم در اخلاق علمی از طریق تبدیل هر ایده در فیزیک به یک بمب متافیزیک که مقصد علم را مشوش می کند.

7. ابهام در قدرت برنامه‌ریزی بشر که توان آن چیست و تا کجاست؟ و کدام مولفه‌ها تحت‌تاثیر انقلاب کرونایی در جهان به تدریج زیر سوال خواهدرفت. در درازمدت، و بسته به ابعاد تلفات، همچون ساختار"فلسفه اخلاق" و "فلسفه علم"، برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی نیز باید تحول یابد زیرا معنای همزیستی و ‏معنای پیشرفت، دوباره اندازه‌گیری خواهدشد.

باید منتظر ماند و دید چه یقین‌هایی به شک و شک‌هایی به یقین بدل خواهدشد؟ از طاعون قرن شش و تاثیرش در روم بیزانس و کمی هم ایران ساسانی تا طاعون و وبای قرن 14 که نیمی از مردم اروپا را کشت و موارد مشابه، اثر انگشت خود را روی اخلاق و سیاست و اقتصاد و علم اروپا گذارد و هر ضربه به علوم طبیعی، دیر یا زود، واکنشی در علوم مابعدالطبیعی داشت.

از مکانیک سماوی تا رنج‌های انسانی و شرور زمینی و از دروغ‌های دیروز، که هر بار به مصائب امروز و رنج‌های فردا می‌انجامید و پس از هر فاجعه، ابتدا شیمی، زیست شناسی، متابولیزم مواد، ژنتیک و پاتوفیزیولوژی و...زیرنگاه عصبی و متوقعانه دنیا قرار گرفتند وسپس بسیاری محکمات بشری هر دوره به آسانی و سرعت در دوره بعد میپکید و هر مدرنیته برای سنت پیشین،‌ یک سنت برای مدرنیته بعدیست پس هیچ مدرنیتی نمیتواند برای همیشه، مدرن بماند.

اینک از سارس و ایدز و ابولا به ورژن جدید کرونا رسیدیم بلکه آنها به ما رسیدند.اما کدام انسان‌شناسی،‌ انسان را در برابر رفتار غیرانسانی، بی‌دفاع گذارده،‌ اگر خود،‌ عامل حمله نبوده باشد؟ غول‌های داروسازی و تجارت" درد و درمان"، چه نقشی در بحران جهانی بهداشت دارند، و اگر اقتصاد کشورهای بی برنامه و ناخودکفا از کنترل خارج شود، به کنترل کجا درمی‌آید؟

1. محصول "مردم‌سالاری کرونایی" و نفی اقتدار حاکمیتی، روزی 500 کشته رو به تصاعد است. ارزش تعادل میان "قانون" و "آزادی" اگر در اقتصاد و سیاست، هنوز مجهول مانده باشد، اما وقتی بحث مرگ و زندگی است، ‏بسرعت تصدیق می‌شود. به میانگین شعور مردم در هر جامعه در چنین مواردی می‌توان بدون شرمندگی نمره داد.

وقتی تابوت‌ها به حرکت در می‌آیند، می‌بینید چگونه مردم‌سالاری‌ها در همه جهان به قیدهای محکم تن می‌دهند؟

‏2. چرا کرونا نه تنها استاندارد بهداشت و سلامت بلکه اغلب معیارها در اقتصاد و به‌تدریج سیاست جهانی و حتی مشهورات نظام حقوقی و اولویت‌های اخلاقی را در بخش مثلا توسعه‌یافته جهان،مشکوک و عقب‌وجلو کرد؟

آبروداری گاه تف سربالاست.ظاهرا تا کنون کرونا ضعیف‌کش نبوده و ضدسرمایه‌داری عمل کرده! بیشترین تلفات و صدمات به آمریکا و اروپا و کمترین تلفات در آفریقا؟

اگر یکی‌دو کشور آسیایی را استثنا کنیم، عجز‌ جهان سرمایه‌داری با بیشترین تلفات، یک شکست آشکار است. واقعاً چرا ضعیفترین کارکرد و بیشترین تلفات در آمریکا، انگلیس و فرانسه؟

آیا "سیستم سلامت" و "سیستم سیاست" آمریکا، رهبر‌ غرب همزمان در زوال است؟ دموکراسی مسخره آمریکایی، هر ایالت یک روال و به‌شدت غیرشفاف و کوچه‌خیابانی‌، تعیین سرنوشت صندوقها با رای‌ مردگان، تعداد آرای بیشتر از تعداد شهروندان، زدوخوردهای خونین خیابانی، اردوکشی مسلحانه در ایالت‌ها و...

همزمان سیل مردگان کرونایی و بالاترین رکورد نعش‌کشی در جهان چه معنا دارد؟ ظاهراً دیگر شاه برهنه است ولی کسی جرأت نمی کند با صدای بلند اعلام کند.
کارآمدی سیستم بهداشت چین و شرق آسیا و ناکارآمدی آن در غرب و جهان سرمایه‌داری به چه معناست؟

آیا عصر دیگری در تمدن جهانی آغاز شده و این بار شرق در اقتصاد و علم و مدیریت، جلودار می‌شوند؟ در این پیچ تاریخی، مسئولیت نهادهای علمی و مدیریتی ایران در ابعاد ملی و بین المللی چیست و آیا پتانسیل فروخورده جوانان ما شکوفا خواهد شد یا چشم راس تصمیم‌گیران همچنان به غرب است؟

آیا کرونا به یاری خدا ما را شکست خواهد داد؟

خداباوری‌های غیرتوحیدی، وقتی اوضاع بشر درهم می‌ریزد، اشتباها وارد یک بورس رقابت معنوی! با قواعد هستی می‌شوند، گویی قواعدی هست که از بالا به خدای خیر دیکته شده و دست او را بسته است.

در غوغای "پرستش زندگی" وقتی آمار مردگان، میلیونی شود و ترس ناعلاجی مرگ، شادی‌های کور و غم‌های کر را عقیم کند، همه کم‌کم به لحظات ملکوتی (غلط کردیم) نزدیک می‌شوند و صدای (أمّن یجیب المضطر؟) به 120 زبان زنده دنیا شنیده خواهد شد.

اما دوقطبی ("خشم خدا" یا "کار میکروب"؟) در الاهیاتی که اساسا به "شر مطلق" و "فاعل مستقلی" قائل نیست، بی‌معناست. دوستان، شاید آدمها کم کم مجبور شوند روزهایشان را بشمارند و شب‌ها، شاد از اینکه یک روز دیگر زنده مانده اند. فرشته مرگ بدون تبعیض، لبخند می‌زند و پرسش از "الاهیات بیماری"، "فلسفه رنج" و "غایت لذت"، باعث خارش ذهن‌هایی می‌شود که عادت به اندیشیدن نداشته‌اند. آنان‌که برای زندگی، هدفی جز "زندگی" و کمی بیشتر ماندن، به رسمیت نمی‌شناسند کلافه خواهند شد.

در ماه‌های پساکرونا کسانی از سر جد یا هزل گفتند این ویروس، مذهبی بود و بر ابتهال و تضرع بشر افزود. لامذهب هم می‌تواند گفته باشد این خدا کجاست و چرا معجزه نمی‌کند؟! هر دو یک خطا کردند.

اشیا و پدیده‌ها نیستند که متصف به دینی و سکولار می‌شوند. این‌ها صفت رویکرد بشر به اشیا و پدیده‌هاست، نه صفت خودآنها.

وقتی قوانین طبیعی و فراطبیعی به یک اندازه، الاهی است چرا خدا را تنها در اتفاقات خاص باید جست؟ خاصه آنکه محمد (ص) می فرمود فرشتگان صدای آنانکه همواره خدای را می خوانند از آنانکه تنها اضطرارا او را صدا می زنند، دقیقا تشخیص می دهند.

همه در اضطرار و رنج، تا اطلاع ثانوی، مذهبی یا دست کم معنوی می‌شوند اما اغلب آیین‌ها نمی‌توانند "بهداشت و پیشگیری و معالجه" را در کنار "صبر و استغفار و توسل"، بی‌تناقض بفهمند.

پیامبری که گفت فقر، بیماری و صدای پای مرگ، آدم‌ها را کمی آدم می‌کند و گفت بدون اراده خداوند، همه و هیچ، مساوی است و ما ازاساس، مال اوییم و به آغوش او باز خواهیم گشت و "مرگ" را دیدار دوست خواند، همو زندگی را از "مقدسات" و جان آدمی را "خط قرمز" خداوند خواند.

ایمان بدون "الاهیات منسجم"، در بحران‌ها، آچمز شده و بیچارگی انسان، نشان بی‌معنایی زندگی می‌شود. اما سخنگوی خداوند که از توکل و توحید می گفت، باز چرا به رسالت عقل و تجربه، توجه میداد؟خوانده اید که چگونه از الاهیات "بدن به‌مثابه امانت" میگفت لباس‌ها را گاه بگاه در آب بجوشانید، مسواک را قانون،"بهداشت" را حق‌الناس و"سلامت"را مقدس، و طبابت را"عبادت"خواند و همه بیماری‌ها مگر اجل قطعی را قابل درمان دانست؟

در هزاره پیش، از استنشاق و قرقره و تغذیه سالم، مبارزه با "همه‌چیزخواری"، حفظ فاصله اجتماعی با حیوانات از خوک تا خفاش، والبته رعایت حقوق حیوان، تعادل در سبک زندگی و پرهیز از مواد مخدر و الکل و از روابط جنسی بدون کنترل و از غسل و شستشوهای روزانه و هفتگی و ازطهارت و نجاست و ضرورت معطر بودن گفت در عصری که حمام هم رسم نبود؟ و در جهانی که هنوز در قرن 21، میلیاردها انسان، مشکل توالت دارند و سازمان ملل، روز جهانی توالت! اعلام کرده و اینک در سال 2020 آمار می‌دهد که سه میلیارد انسان حتی به آب و صابون در خانه دسترسی ندارند و چهارونیم میلیارد نفر از توالت بهداشتی محرومند! بگذریم از خو گرفتگان با نجاست و آنانکه طهارت نمی‌دانند و پاکی را نمیشناسند.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • مری
    0

    با این تحلیلهای ابکیت توحتی فرهنگ کشورتونمیشناسی وفکرمیکنی ۱۴۰۰به بعدفرهنگته کرونا فاصله غنی وفقیررا بسیارکرده

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط ازبیبنداری وبیعدالتی بیعزها میسوزیم ومیسازیم تاآخروعاقبتمان چه میشود مرگ براخلاسگران وچپاولگران دلسوزیهاقدیمی شدفقط شعار

  • ازادی وطن
    0

    مردم ایران هرگز امید بخدا راازدست نخواهد داد وبا ایمان بخدا وبهداشت شخصی وانچه درتوان داریم ازخود وهم وطنان مراقبت میکنیم حتی اگر سردمداران ازکنترل جمعیت پی روی کنند توکل بخدا من کرونا گرفتم پول دارو نداشتم فقط خواستم زنده بمانم الان خوب وسرحالم هم وطن فقط نترس وزنده بمون امین امید امید خدا بزرگه

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام آقای ازغدی پنج ماه قبل درب هال منزل باستکه خفیف لیوان درسینی ازدست پرت وخودم ازپله خانه سقوط کردم پول برای درمان وبخیه نداشتم عصب دستم قطع شد تایک ماه پول نداشتم بعدازیک ماه مراجعه به شیراز درمانگاه مطهری به درمانگاه مادرو کودک شش میلیون تومن علل حساب تا بستری برای پیوند عصب تا چهاربار ازشهرستان تاشیراز هزینه درمان فراهم نمی شدتادربیمارستان دکترشهیدچمران پیوندعصب عمل جراحی شدم فرزندم نابینا، همسرم نابینا بخاطرهمکاری درمنزل دچار عمل شدم،مادرم فلج پارکینسون خودم دوسه ماه مددجوکمیته امدادحضرت امام خمینی رحمت الله علیه هم اکنون پول فیزیوتراپی ندارم کمیته امداد درجواب نامه امام جمعه میگوید بودجه نداریم درصورت خانواده خجالت می کشم بامشکلات درهم چکارکنم؟ باماهی 100 تومن وپوشک بسته 14عددی بیشتراز100هزارتومن چکارکنیم؟

  • ازادی وطن
    0

    گرانی کالاهای اساسی خانوارواجاره مسکن وبیکاری قدرت کشتنش بیشترازکروناست بیماری کرونا راپذیرفتیم که از بیرون بماحمله کرده گرانی وبیکاری که داخلی ست

  • ناشناس
    0

    چرا بر ضرورت آگاهی به شناختها قرآن پیوسته تأکید و اصرار می شود؟ --- شناختهای سرشت نشین ساده و رسا و گویا وقابل درک فرهنگ اصیل دین داری و مذهب داری قرآنی چون با اراده و وعده ی خداوند از هرگونه تحریف و دست برد شیادان دین فروش مصون مانده اند تنها وسیله ی جلو گیری از انحراف و کج روی در دین و مذهب اند. پیامبر اسلام و عترت طاهره ی آن حضرت و فقهای دین و مذهب همگی بحکم خداوند در قرآن به وظیفه ی آموزش و تبلیغ احکام و اعتقادات این شناختها و اجرای آنها بی هیچ کاستی و فزونی مامور گردیده اند. این شناختها ؛ در خدا شناسی ، پیامبر شناسی ، دین شناسی ، وحی شناسی (قرآن شناسی) ، انسان شناسی ، شیطان شناسی ، رفتار شناسی ، حلال شناسی ، حرام شناسی ، بهشت شناسی و دوزخ شناسی در قرآن بیشتر تجلی دارند. خداوند مهربان و منان ؛ پیامبر و اهل بیت آن حضرت و سایر بندگان خود را به استوار ماندن و استقامت بر راه مستقیم بی نقص الهی این شناختها مامور ساخته است. خداوند تاکید کرده چنانچه همه ی مؤمنان بر این استواری و استقامت پایدار بمانند خود را از انحراف و گمراهی در زندگی و در دین و مذهب و از گرفتار شدن به گناهان کبیره ی نا بخشودنی در چنین انحراف و گمراهی و از گرفتاری در پیامدها شوم ابدی این گرفتاری با خواست و کمک خداوند مصون و در امان خواهند ماند. شرح فوق ما را به این نتیجه می رساند که تنها راه نجات بشریت از پیامدهای گناهان کبیره و از مشکلات و بلاهایی که این گناهان برای او در دنیا و آخرت به بار می آورند ؛ پایبندی و اجرای احکام و اعتقادات این شناختهای سرشت نشین در وحی الهی بی خدشه ؛ یعنی شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی است. همه بی تردید می دانیم که پیامبر اکرم و اهل بیت آن حضرت و سایر بندگان مقرب خدا در راه پایبندی به عمل و آموزش و تبلیغ این شناختهای قرآنی تنها محض رضای خدا و برا جلب رضای حضرت حق جان و عزیز ترینهای خود را ایثار ونثار نمودند تا ارزش والا و بی مانند دین خدا را به ما برای همیشه یاد آوری کنند و آموزش بدهند. پیامبر اکرم و اهل بیت مطهر آن حضرت که به نیرنگهای دنیا و بی وفایی اکثریت مردم دنیا پرست آگاه بودند ؛ هرگز دنیا خواه و دنیا طلب نبودند که بجای رضایت خداوند یکتای جهان آفرینش ؛ از دست دادن قدرت و امارت و زرق و برق دنیای فانی برای آنان حسرت باشد. دین فروشان شیاد ؛ فدا کاریهای عالمانه ی پیامبر و اهل بیت مظلوم آن حضرت در راه دین خدا را با تفسیرهای جعلی و وارونه به کالای کاسبی حرام دین فروشی خود تبدیل کرده و با جعل و دروغ و تزویر قرنها است به فربه کردن جیبهای خود با بد ترین سوء استفاده ها از فدا کاریهای این بندگان مقرب و با ترفندهای شیادانه خود در حرفه های گوناگون به کسب در آمدهای حرام می پردازند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها