حفره امنیتی آژانس انرژی اتمی/گزارش بازرسی هسته ای ایران سر از رویترز درآورد

گزارش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قبل از انتشار رسمی در خبرگزاری انگلیسی «رویترز» منتشر شد!

حفره امنیتی آژانس انرژی اتمی/گزارش بازرسی هسته ای ایران سر از رویترز درآورد

در روزهای گذشته گزارش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد. اما نکته قابل تأمل اینجاست که بجای اینکه سایت رسمی آژانس گزارش بازرسی خود از ایران را منتشر کند، گزارش بازرسان این سازمان قبل از انتشار رسمی در خبرگزاری انگلیسی «رویترز» منتشر شد!

سوال اینجاست که چرا باید یک خبرگزاری خارجی، گزارش بازرسان آژانس درباره تاسیسات ایران را قبل از انتشار رسمی در اختیار گرفته و آن را منتشر کند!؟ آن هم خبرگزاری متعلق به دولت انگلیس!

رویترز در گزارش مذکور نوشت: «ایران شروع به تغذیه خوراک گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) به سانتریفیوژهای پیشرفته غنی سازی اورانیوم IR-2m نصب شده در کارخانه زیرزمینی خود در نطنز کرده است».

این اولین بار نیست که دلایلی دال بر رابطه یک خبرگزاری انگلیسی با بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران به دست آمده است.

در آبان 98 خبر ممانعت ایران از ورود یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات نطنز خبرساز شد. طبیعتا این موضوع باید در روال اداری و غیررسانه ای توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی پیگیری می شد؛ اما نکته قابل تأمل اینجاست که خبر ممانعت ایران از ورود بازرس آژانس به تاسیسات نطنز برای اولین بار در خبرگزاری انگلیسی رویترز منتشر شد!

متاسفانه در آن مقطع نیز آقای صالحی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و سخنگوی وزارت خارجه باز هم به اقدام ضدایرانی و مغرضانه خبرگزاری انگلیسی رویترز واکنش نشان ندادند!

«جی کارنی» سخنگوی وقت کاخ سفید در سال 91 با بیان اینکه آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را زیرنظر دارد، گفت: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چشم‌های ما هستند.» این صریح‌ترین اظهارنظر یک مقام ارشد آمریکایی درباره همکاری‌های فراقانونی آژانس با ایالات متحده درخصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

بعد از شهادت چهار دانشمند هسته ای کشورمان این سوال پیش آمده بود که با وجود اقدامات امنیتی برای حفظ اسرار برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان، نام دانشمندان مرتبط با این برنامه ها چطور در اختیار تیم های ترور سازمان های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار می گیرد؟ این سوال را در آن زمان تحلیلگران هسته ای با اشاره به دیدارهایی که برخی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای داشتند، پاسخ گفتند.

تحلیلگران عامل اصلی افشای نام دانشمندان هسته ای کشورمان را بازرسان آژانس انرژی اتمی و عدم پایبندی آنها به تعهدات بین المللی شان می دانند؛ مسئله ای که سخنگوی کاخ سفید هم به آن اعتراف کرد.

حال لازم و ضروری است که سازمان انرژی اتمی نسبت به برخی اقدامات ضدامنیتی و ضدایرانی آژانس انرژی اتمی واکنش قاطعی نشان دهد و از تکرار موارد مشابه جلوگیری کند؛ سوراخ بودن آژانس انرژی اتمی می‌تواند مشکلات امنیتی مختلفی را برای کشورمان در آینده به وجود آورد، معلوم نیست پروژه بعدی آژانس در بازدید از مراکز هسته‌ای ایرانی چیست؟

منبع: خبرفوری

76

حجم ویدیو: 13.65M | مدت زمان ویدیو: 00:03:25 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد
    0

    کاملا درسته، ای کاش مسئولین ایرانی این همه به این گرگها واین روباهای نجس سواری ندن، وزارت خارجه ما خیلی شدید برخورد نمیکنه با این بیشرف بازیهای اروپاییها وامریکاییها کثیف. کجاست نادر مهدوی.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها