نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

قالیباف و ظریف گزینه‌های خوبی برای ریاست جمهوری هستند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عده‌ای با پیشینه وزارتخانه قصد ریاست جمهوری دارند ولی کسی که مسوولیت های مختلفی خصوصا در سطح قوای سه گانه داشته باشد، بهتر است در عرصه انتخابات حضور پیدا کند.

قالیباف و ظریف گزینه‌های خوبی برای ریاست جمهوری هستند

شهریار حیدری در خصوص انتخابات ۱۴۰۰، اظهارکرد: ماهیت انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با یکدیگر متفاوت است؛ چون انتخابات مجلس، محلی است و اثرات محلی در آن مشهودتر است و طبیعتا تفاوت زیادی در چینش آراء مجلس وجود دارد و همچنین رقابت، به افرادی که در انتخابات حضور دارند باز می گردد که باعث شده آرایش سیاسی مجلس بعضا اصلاح طلب و در سالهایی هم اصولگرا باشد. اما بحث ریاست جمهوری متفاوت است زیرا موضوع، ملی است و مردم با یک نگاه و رویکرد دیگری کاندیدای خود را انتخاب می کنند و شرایط جامعه و افرادی که در عرصه رقابت حضور دارند را می‌سنجند.

هرچقدر فضای رقابت بین دو جریان جدی باشد به نفع جامعه است
او در ادامه افزود: نمی‌توان در خصوص اینکه رییس جمهور آینده از چه جناحی خواهد بود نظر قطعی داد زیرا بعضا شاهد بودیم که نظرسنجی‌ها یک شخص را نشان می‌داد ما انتخاب مردم، چیز دیگری بود؛ انتخابات ۱۴۰۰ هم بستگی به این دارد که چه افرادی در این صحنه رقابت خواهند کرد و کاملا ماهیت انتخاب جدای از مجلس خواهد بود و نمی توان گفت چون مجلس اصولگرا است پس ریاست جمهوری هم از این طیف خواهد بود. این امر به رفتار مردم بستگی دارد و اعتقاد دارم هرچقدر فضای رقابت بین دو جریان به صورت جدی بوده و آراء و اختلاف نظرها هم وجود داشته باشد، به نفع جامعه است.

تصمیمات مجلس جناحی و سیاسی نیست
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به یکدستگی مجلس اظهار کرد: یکدستگی چه در مجلس و چه در دولت، به صلاح جامعه نیست گرچه یکدستگی محاسن و معایبی دارد و وقتی اختلاف آراء وجود داشته باشد، تصمیم گیری ها هم منطقی تر خواهد بود. ضمن اینکه در چند ماه گذشته از مجلس یازدهم، عقلانیت را بر مصوبات حاکم می بینیم و بحث سیاسی بر اساس آنچه که منتقدین اعلام می‌کنند مطرح نیست و در همین مجلس هم می توان اختلاف آراء را شاهد بود.

عملکرد دولت روحانی ملاک انتخاب رییس جمهور بعدی است
حیدری در خصوص رد صلاحیت گسترده طیف خاصی توسط شورای نگهبان در انتخابات آینده، بیان کرد: بعید می‌دانم این امر صورت بگیرد؛ چون در انتخابات ریاست جمهوری همواراه رقابت بین دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا بوده زیرا برای حضور پرشور مردم در انتخابات این امر ضروری است. مردم عملکرد گذشته دولتمردان و مجلس را مورد توجه قرار می دهند یعنی عملکرد مجلس دهم را دیدند و مجلس یازدهم را انتخاب کردند و عملکرد این دولت را هم در انتخاب رییس جمهور بعدی ارزیابی خواهند کرد. این دولت چه مستقیم و چه غیرمستقیم در انتخابات ریاست جمهوری حضور دارد؛ بنابراین وضعیت فعلی جامعه اگر استمرار داشته باشد طبیعتا دولت آینده از میان جریان تدبیر و امید نخواهد بود.

معتقد هستم کسی باید کاندیدای ریاست جمهوری باشد که تجربه کارهای مختلف را در کارنامه‌اش داشته باشد. اینکه به خودش اجازه می دهد در میدان انتخابات حضور داشته باشد و شرعا و قانونا مسوولیت ۸۲ میلیون جمعیت با مولفه های مختلف حکومتداری و مدیریت در جامعه را می‌پذیرد، کاری سخت و سنگینی است

مسوولیت بزرگ ریاست جمهوری شخصیت بزرگی هم می‌خواهد
نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی در رابطه با حضور قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: اقای قالیباف قاعدتا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند و به شخصه معتقد هستم کسی باید کاندیدای ریاست جمهوری باشد که تجربه کارهای مختلف را در کارنامه‌اش داشته باشد. اینکه به خودش اجازه می دهد در میدان انتخابات حضور داشته باشد و شرعا و قانونا مسوولیت ۸۲ میلیون جمعیت با مولفه های مختلف حکومتداری و مدیریت در جامعه را می‌پذیرد، کاری سخت و سنگینی است. من معتقد هستم پست بزرگ ریاست جمهوری، شخص بزرگی با کارکردها و مسوولیت های مختلف در حوزه اجرایی و ستادی می‌خواهد. متاسفانه عده‌ای با پیشینه وزارتخانه قصد ریاست جمهوری دارند ولی کسی که مسوولیت های مختلفی خصوصا در سطح قوای سه گانه داشته باشد، بهتر است در این عرصه حضور پیدا کند. لذا شخصیتی که برای ریاست جمهوری انتخاب می شود حتما باید نگاه بین‌المللی و مقبولیت جهانی و ملی داشته باشد چراکه اثرگذاری اش علاوه بر بعد ملی در جهان هم مهم است.

قالیباف و ظریف گزینه‌های خوبی برای ریاست جمهوری هستند

حیدری کارآمدی تیم دولت را در پویایی جامعه موثر دانست و گفت: بی تجربگی، به ارکان تصمیم‌گیری خصوصا در چینش دولت ضربه می زند. به نظر من ایده و نگاه فرد به جامعه، اقتصاد، معیشت و اثرات متقابل روابط بین المللی، بر کشور مهم است چراکه شخص با همان نگاه، تیم خود را انتخاب خواهد کرد و صرفا هم بحث ریاست جمهوری مطرح نیست بلکه بحث تیم ریاست جمهوری است که اگر کارآمد باشد جامعه هم پویا خواهد بود و اگر تیم ناکارآمدی باشد، اثراتش هم در جامعه و هم در شخص رییس جمهور مشهود است. شخص آقای قالیباف، مصداق خوبی است و کار اجرایی و عملیاتی بیشتری انجام داده است. همچنین آقای محمد جواد ظریف که در حوزه داخلی و خارجی حضور خوبی داشتند می توانند گزینه خوبی برای ریاست جمهور باشند.

احمدی نژاد را اطرافیان منحرف کردند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته در خصوص حضور احمدی نژاد در پست ریاست جمهوری وجود دارد؛ البته به اعتقاد من، او را اطرافیان منحرف کردند؛ شعارهایش خوب بود و عملکردش در چارچوب قرار داشت اما اطرافیانِ او در کمال تاسف که بر عملکردش اثرگذار بودند، او را از مسیر ارزش ها، خارج و به مسیری هدایت کردند که نظام را با چالش مواجه کرد. البته دوره اول او خوب بود و برنامه هایش در مسکن مهر را نباید فراموش کرد اما نقد جدی بر احمدی نژاد این بود که اطرافیان او را از مسیر اصلی منحرف کردند و به اصول و ارزش های ایشان ضربه زدند لذا دور دوم او مناسب با شان نظام نبود و بعید می دانم به خودش اجازه دهد که وارد صحنه انتخابات شود.

وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه اسف بار است
حیدری تصریح کرد: وضعیت اقتصادی و معیشت ما با کمال تاسف، اسف بار است و مردم از وضعیت اقتصادی امروز جامعه راضی نیستند؛ من نقد جدی بر کارکرد مدیران اجرایی دارم که چرا از ظرفیت هایی که در کشورمان داریم، خوب استفاده نمی‌کنند. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که از نظر ژئوپلتیک نقطه ثقل جهان است اما به دلیل ضعف مدیریتی از این امکانات استفاده نمی‌شود.

وضعیت فعلی کشور ماحصل عملکرد مجموعه‌ای از دولت‌ها است
او در ادامه افزود: در این کره زمین کشوری که به آب های آزاد، خلیج فارس و دریاچه خزر دسترسی داشته و چهاراه اروپا و آسیا باشد پس نباید در بن بست اقتصادی و جغرافیایی قرار بگیرد مگر ناکارآمدی دولت و دستگاه های اجرایی که قدرت استفاده از این ژئوپلتیک را ندهند. بخش زیادی از منابع انرژی دنیا در منطقه خاورمیانه و دراختیار ایران است که می تواند تولید قدرت و ثروت کند اما امروز به دلیل بی توجهی ها، به چنین وضعیتی افتاده‌ایم؛ البته فقط دولت روحانی مقصر وضعیت فعلی نیست بلکه مجموعه ای از دولت ها با کارکرد خودشان کشور را در این وضعیت قرار دادند.

تیم اقتصادی دولت عملکرد ضعیفی دارد

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: به تیم اقتصادی دولت نمره ۷ می دهم و با اطمینان می‌گویم که کارکردهای غلط خودمان باعث این وضعیت شده است. بسیاری از کشورها که پیشرفته هستند نفت و گاز ندارند و اروپا بدون وابستگی به گاز و نفت اداره می شود و ما علاوه بر قدرت سرزمینی، قدرت ژئوپلتیکی هم داریم ولی امروز مردم از نظر معیشت در شرایط خوبی قرار ندارند. به دور از تعصب باید بگویم که مردم ایران، بهترین در کره زمین هستند ولی حیف این ملت با این ویژگی ها که گله مند وضعیت اقتصادی باشند. باید منتظر ماند و دید دولت آینده چه تدابیری خواهد اندیشید چراکه هر تغییر قدرتی که در کشور ما صورت می گیرد قطعا دستاوردهای مثبتی خواهد داشت.

منبع: شفقنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ایران
    0

    از نظر مردم چی؟ نظر شما مهم نیست

  • ازادی وطن
    0

    پی این دوحزب به تن ملت ایران چندین ساله خورده است واین ودحزب به تنهاچیزی که فکرنکرده اند منافع وط وملت است وفلج کردن چرخه اقتصاد غارتگری ثروت وحسابهای بانکی درخارج وپدیده اقازاده وعیاشی وزندگی لاکچری اون ورابی رابه نمایش گذاشتن وسفره مردم وطن راجردادن بازهم اسم این دوحزب غارتگر رامیاوری ما فقیران جامعه با۴۰میلیون رای ازجناب دکتراحمدی نژاد حمایت خواهیم کردوبه دوحزب غارتگرمیگویم رای بی رای خبرفوری لطفا نظرم راثبت کن

  • ارسلان
    0

    لطفا به خودتان زحمت ندهید مردم را از نظامیان نترسانید تاریخ انقلاب اسلامی مبین صداقت وساده زیستی و دست پاکی وایثار ووفاداری نظامزان ایران بوده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها