معترضان ساختمان کنگره گوآتمالا را به آتش کشیدند

صدها معترض وارد ساختمان پارلمان گوآتمالا شده و بخش‌هایی از آن را در میان اعتراضات علیه رئیس جمهوری و پارلمان در تایید بودجه مناقشه برانگیزی که هزینه‌های بخش سلامت و آموزش را قطع می‌کند، به آتش کشیدند.

معترضان ساختمان کنگره گوآتمالا را به آتش کشیدند

این رویداد در حالی اتفاق افتاد که ۱۰ هزار تن در مقابل کاخ ملی در گوآتمالاسیتی علیه فساد و بودجه دست به تجمع اعتراضی زده و می‌گفتند که این لایحه در خفا از سوی قانونگذاران مورد بررسی و تصویب قرار گرفته در حالیکه کشور در نتیجه طوفان و پاندمی کروناویروس با مشکل زیادی روبرو شده و از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی نیست.

همچنین حدود ۱۰۰۰ تن از معترضان در مقابل ساختمان کنگره دست به تجمع اعتراضی زدند.

فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نیز نشان می‌داد که زبانه‌های آتش از پنجره‌ای در ساختمان کنگره به بیرون شعله می‌کشد. پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد و ده‌ها تن از معترضان نیز زخمی شدند.

رزا دشاواریا، استاد علوم روانشناسی گفت: ما از فقر، بی عدالتی و روشی که آنها پول ملت را می‌دزدند، ناراحت و خشمگین هستیم.

یکی از معترضان گفت: احساس می‌کنم آینده از ما دزدیده شده است. ما هیچ تغییری را شاهد نیستیم و این وضعیت نباید به این ترتیب ادامه پیدا کند.

میزان خسارت وارد آمده به ساختمان کنگره گوآتمالا هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که آتش سوزی اولیه بسیاری از دفاتر قانونگذاران را در بر گرفته باشد. معترضان همچنین چند ایستگاه اتوبوس را نیز به آتش کشیدند.

آلخاندرو جیاماتئی، رئیس جمهوری گوآتمالا این آتش سوزی را در حساب کاربری توئیتری خود محکوم کرد و نوشت: هرکسی که اثبات شود در چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای دست داشته، با اعمال شدید قانون مجازات می‌شود. ما به هیچکس اجازه نمی‌دهیم تا اموال عمومی و خصوصی را تخریب کند.

رئیس جمهوری گوآتمالا همچنین گفت که با گروه‌های مختلف برای ایجاد تغییرات در بودجه مذکور گفتگو می‌کند.

مردم از این بابت از بودجه ناراضی هستند که قانونگذاران برای غذای خود مبلغ ۶۵ هزار دلار در نظر گرفته‌اند اما هزینه‌های مربوط به بیماران کرونایی و آژانس‌های حقوق بشری را کاهش داده یا قطع کرده‌اند.

معترضان همچنین از اقدامات اخیر دیوان عالی و دادستان کل که تلاشی برای تضعیف مبارزات علیه فساد است، خشمگین هستند.

در همین حال، گیلرمو کاستیو، معاون جیاماتئی گفت پیشنهاد استعفای خودش و رئیس جمهوری را داده و گفته این برای کشور خوب است.

وی همچنین پیشنهاد وتوی بودجه تایید شده، اخراج مقام‌های دولتی و بهبود بخش‌های مختلف در سراسر کشور را نیز مطرح کرده است.

رئیس جمهوری گوآتمالا به صورت علنی به این پیشنهاد پاسخ نداده و کاستیو نیز واکنش رئیس جمهوری را درباره پیشنهاد مطرح شده به اشتراک نگذاشته است. کاستیو گفته که به تنهایی از سمتش استعفا نمی‌دهد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها