«سیگنال های مذاکره» بین ایران و بایدن

نیویورک تایمز نوشت: ایران از یک طرف گام بزرگی را برای سرعت بخشیدن به تولید سوخت هسته‌ای خود برداشته و از طرف دیگر آمادگی خود را برای گفتگو با جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرده است.

«سیگنال های مذاکره» بین ایران و بایدن

دیوید سنگر در نیویورک تایمز نوشت: چند روز پس از آنکه فاش شد رئیس‌جمهور ترامپ خواستار گزینه‌هایی برای اقدام نظامی علیه سایت اصلی هسته‌ای ایران شده، تهران به ارسال سیگنال‌هایی ضد و نقیض روی آورد. ایران از یک طرف گام بزرگی را برای سرعت بخشیدن به تولید سوخت هسته‌ای خود برداشته و از طرف دیگر آمادگی خود برای گفتگو با جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: روز چهارشنبه، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت مهندسان ایرانی برای اولین بار شروع به قرار دادن اورانیوم در سانتریفیوژهای نسل بعدی کردند، سانتریفیوژهایی که می‌توانند با سرعت بیشتری سوخت را غنی کنند. این حرکت به صراحت در توافق نامه هسته‌ای 2015، که آقای ترامپ دو و نیم سال پیش از آن خارج شد، ممنوع بود.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته گزارشی را منتشر و خاطرنشان ساخت كه سانتریفیوژهای پیشرفته به محل تولید نطنز منتقل شده‌اند. با این حال همزمان با این اقدام تحریک آمیز از سوی ایران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور با طرح مباحثی عملا برای بازگشت به توافق و گقتگو دوباره ایران و آمریکا چراغ سبز نشان داد.

آقای ظریف در مصاحبه ویدیویی با روزنامه ایران که روز سه شنبه پخش شد، گفت که ایران حاضر است در ازای بازگشت دوباره آمریکا به برجام مجددا انجام تعهدات خودش را از سر بگیرد. به نظر می‌رسد آقای ظریف پیشنهاد کرده که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در طول یک سال گذشته را که براساس آن تولید تهران دوازده برابر بیش از میزان توافق شده در برجام فراتر رفته، متوقف کند. آقای بایدن در عوض، باید فرمانی را صادر کند که طبق آن به تمام تحریم‌های هسته‌ای اعمال شده توسط آقای ترامپ خاتمه دهد.

با ابن وجود برخی مقامات ایران گفته‌اند که آمریکا مجبور به پرداخت غرامت فروش نفت از دست رفته به دلیل تصمیم آقای ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها است. در هر حال اگرچه اقدامات و اظهارات ایرانی‌ها متناقض به نظر می‌رسد، اما در مجموع تهران سیگنال مذاکره را صادر کرده است.

آقای ظریف درباره این توافق مذاکره کرد و همچنان یکی از بزرگترین مدافعان آن در تهران است، اما دولت رئيس جمهور حسن روحانی، سال آينده با برگزاری انتخابات از قدرت کنار می‌رود، آن هم در شرایطی که به شدت مورد انتقاد محافظه‌کاران است.

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چهارشنبه گذشته گزارشی را منتشر كرد كه پیشرفت آهسته اما ثابت در غنی سازی اورانیوم توسط ایران را نشان می‌داد، آقای ترامپ با دستیاران ارشد خود در مورد گزینه‌هایی از جمله حملات نظامی احتمالی به مشورت نشست. وی در نهایت با جمع‌بندی اظهارات مایک پنس، معاون خود، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، کریستوفر سی میلر، سرپرست وزارت دفاع و ژنرال مارک آ.میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش از انجام این حمله منصرف شد.

آنها هشدار دادند که حمله نظامی به نطنز با موشک، بمب یا حمله سایبری می‌تواند منجر به گسترش درگیری شود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در واکنش به اینکه آقای ترامپ در فکر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است گفت که تهران با تمام توان چنین اقدامی را تلافی خواهد کرد. در هر حال به نظر نمی‌رسد که این مسئله همین حالا برای ترامپ تمام شده باشد چرا که تصمیم ایران برای قرار دادن سوخت در سانتریفیوژهای پیشرفته، موسوم به 2IR- و 4IR- ، به راحتی می‌تواند یک اقدام تحریک‌آمیز تلقی شود.

تاکنون، تولید ایران کند و پایدار بوده و مقاماتی مانند آقای ظریف اعلام کرده‌اند که کلیه اقدامات به راحتی قابل برگشت است. سانتریفیوژهای جدید به مراتب کارآمدتر از مدل‌های پیشین هستند، بنابراین، اگر آنها کار کنند، می‌توانند ذخایر ایران را به سرعت افزایش دهند.

به نظر می‌رسد پیام اصلی آقای ظریف که ظاهراً نه متوجه آقای ترامپ، بلکه متوجه آقای بایدن و تیم سیاست خارجی وی بوده، این است که تهران می‌تواند هر لحظه که بخواهد این افزایش تولید اورانیوم را متوقف کند.

آقای ظریف این پیام را با دقت بیان کرد و در مورد بازگشت آمریکا به تعهدات قطعنامه‌های سازمان ملل به جای توافق هسته ای 2015 صحبت به میان آورد. ظریف پیشنهاد کرد که با انجام مجدد مصوبات شورای امنیت سازمان ملل نیازی به مذاکره نیست. با این حال بایدن احتمالا نمی‌خواهد این حرکت را انجام دهد مگر اینکه ضمانت قاطعانه‌ای دریافت کند که ایران نیز به انجام تعهدات کاملش برجام بازگردد و به مجموعه سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد شواهد فعالیت هسته‌ای در سایت‌های دیگر پاسخ دهد.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • سجاد
    0

    خاک بر سر این دولت بدبخت و خود فروش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یا رانت خوار هستی یا اختلاسگر ، بهر حال نفست از جای گرم بلند میشه

    • مهدی
      0

      ایران باید پیشرفت کند تا آمریکا پایش ازمیان برداشته شود ایران تابانهای زیادی داده ای دولتمردان بایستید وحرف لغو انرژی نزنید نترسید بایدن همان ترامپ است اما بانقاب دیگر ما ملت هم ایستادایم آیا ازگذشته درس نمیگیرید آمریکا با ایران چه کرد درآینده هم ادامه میدهد باشکل وراهی دیگرومتحدانش را رها نمیکند میخواهند به مذاکره بیایند تا بازی جدیدی راه بیندازند وبعد بابهانه هسته ای وتروریست وغیره بگویند نه وهای های به ما بخندند ازبه بازی گرفتن ملت و عقب ماندن ما ما نه مذاکره میخوهیم نه ترامپ نه بایدن ماخودمان میتوانیم وسختی راه را میرویم نترسید نترسید خدا باماست

    • علی
      0

      آفرین. این دولت داره با فشار بر مردم اون ها رو برای مذاکره بعدی با بایدن آماده میکنه ..این ها برای مردم کاری نمی کنند ولا به حرف رهبری گوش می دادند اگر میخواستن خدمت کنند تو این سال ها منتظر چراغ سبز این و آن نمی ماندند . اینها دولت منافقین هستند ...

  • .
    0

    اگر افزایش غنی سازی باج خواهی نیست. اسمش چی است که هی دیگران را با ان می ترسانید. شجاعت داشته باشید و ....؟

    نظرات شما -
    • T
      0

      آفرین ، از این خبر همین حرف شما برداشت می‌شود چون ترامپ داره میره ایناهم شروع به افزایش کردند

  • ازادی وطن
    0

    چراازجمله بایدن باایران استفادشده است باید ازجمله مذاکره امریکاباایران نوشته شود وشرایط مذاکره با همه پرسی مردم وتصمیم رهبری خواهدبود

  • رک
    0

    آیا بایدن بصورت رسمی و قطعی انتخاب شده ؟؟؟؟ همه اینها یه خوراک تبلیغاتی در خارج و داخل است .خبر افزایش غنی سازی فقط برای افزایش قدرت چانه زنی است . لغنت بر بایدن و ترامپ و آنهاییکه سرنوشت ملت را به توهم گره زده اند .

  • ج
    0

    مشکل دولت نیست . جایی است که سیاستهای تخاصم با امریکا نوشته میشه و بقیه مجبور به تمکین هستند. چون سود در شلوغی و بلبشو بدست میاد . دنیا در حال تغییره و ما هنوز در برخی اعتقادات خشک گیر کردیم

  • سلام هم وطن
    0

    لعنت به خائن ..

  • کتاب بخوان و فکر کن
    0

    تعجب میکنم از بعضی مردمی ک هنوز دل ب سیاست های منفعت جویانه ی امریکا خوش کرده اند !!!! کاش حداقل اندکی مطالعه کنید ( کتاب بدون هراس . خاطرات وندی شرمن از مذاکره با هیئت ایرانی ) تا بتونید نظر با پشتوانه و عاقلانه و توام با عزتی ارائه بدید !! عزت و شرف یه مملکت با ذلت بعضی تفکرات نباید از بین بره

    نظرات شما -
    • سارا
      0

      مگر همفکران شما عزت وشرفی هم باقی گذاشته اند؟

  • کاظم
    0

    مگه نظام نگفت نه مذاکره می‌کنیم نه جنگ

  • حسین مکبر
    0

    سیاست آمریکا درسالهای اخیرنسبت به ایران چندان پیچیده نیست مشابه همان سیاست مذاکرات مکرری است که دررابطه بافلسطین با یاسر عرفات داشتندودرهرمذاکره ازایشان امتیازاتی می گرفتند بدون آنکه به تعهدات خودعمل کنند وانگهی چرا بعضی ازجناح های سیاسی براین باورند امریکا به شکوفایی اقتصاد ایران کمک می کندتاباخودش بهتر مقابله کنیم آدم خواب رامی شودبیدارکردولی کسی که خودش رابه خواب زده نمی شود

  • محمدی
    0

    آمریکا شیطانیست که هرگز گول نمی خورد پس برای درامان ماندن از صدماتش باید به هر نحوی فقط بترسد اگر زورش به کسی بچربدحتما لت وپارش می کند چون دوام وبقایش در دریدن وخونخواری وفریب و نیرنگ است وذاتش تا قیام قیامت همین است وبس. اما احدی ازما اگربه این وحشی مدرن دلخوش کند هردو دنیایش رو از دست می دهد.‌تنها راه چاره درقوی شدن وپشرفت است که می تواند مذاکره برد برد رو آنهم تا مدتی فراهم کند. تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو نر

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      روزی را برای شما و امثال شما میبینم که به دلیل خود شیفتگی و غرور چه صدماتی بخود و جامعه خواهید زد و عقب تر و تنها تر از امروز را بر جامعه و مردم مظلوم ایران تحمیل خواهید نمود خداوند شما وامثال شما را هدایت کند و وجودتان را از کینه و جهل پاک گرداند

  • ممد
    0

    من موندم ایران که اینقدر به آمریکا وابسته است چرا با آمریکا صلح نمیکند ،بخدا مذاکره خوب نی یا دشمنی کامل یا صلح کامل

  • حسین
    0

    شد اقای ترامپ ،بگو سگ زرد

  • امیر ۱
    0

    مدیر محترم کانال لطفا اهانت یه عده بی سواد و ادلش نگذار بعد وقتی مطب اهانت به سید دلها خاتمی عزیز میذارید جوابیه شو هم بگذارید.

  • امیر ۱
    0

    بد خواهان بدانند خانمی عزیز هست و در دل میلیون ها حامی وپیرو تفکرش جا دارد و او را دوست میدارند اینا یقین داشته باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها