آخرین تلاش‌های دولت ترامپ برای بی‌اعتبار کردن چین

خبرگزاری «شین هوا» در یادداشتی با این عنوان که «کمپین واشنگتن با هدف بی اعتبار کردن چین هیچ ذهن آگاه و روشنی را فریب نمی دهد»، نوشت گزارش جدید منتشر شده از سوی واشنگتن علیه چین، سرشار از دروغ و افترا است و بار دیگر ذهنیت ریشه دار و منسوخ جنگ سرد و تعصبات ایدئولوژیکی برخی از سیاستمداران آمریکایی را به تصویر کشیده است.

آخرین تلاش‌های دولت ترامپ برای بی‌اعتبار کردن چین

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش جدید خود علیه چین اتهامات بی اساسی را مطرح کرده است؛ نویسندگان این گزارش ضد چینی ۱۰ اقدام برای مدیریت آنچه «چالش چین» ادعا می کنند، مطرح کرده اند.

شین هوا نوشت با این حال، این مانور سیاسی وزارت خارجه آمریکا نیز مانند سایر ترفندهایی که خشونت طلبان ضد چین در آمریکا با هدف بی اعتبار کردن چین به کار گرفته اند، محکوم به شکست است.

در گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریکا با انتقاد از رویکرد توسعه سوسیالیستی چین، این اتهام بی دلیل مطرح شده است که پکن به دنبال زدن «مهر سوسیالیستی روی نظم جهانی» است.

این در حالیست که چین همواره تاکید داشته است که همه کشورهای جهان باید مسیر توسعه ای را پیش بگیرند که مناسب شرایط ملی اشان باشد؛ چین بر خلاف آمریکا که به دامن زدن به آتش مشکلات در سراسر جهان به نفع خودش مشهور است، علاقه ای به صادرات ایدئولوژی ندارد و در امور داخلی کشورهای دیگری نیز دخالتی نمی کند.

در ادامه گزارش ضد چینی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا شده است که پکن بدنبال بازنگری اساسی در نظم جهانی است.

این نیز یک دروغ آشکار دیگر از سوی آمریکا علیه چین است؛ چین در کنار مشارکت عمیق خود با اقتصاد جهان از طریق رشد اقتصادی اش، پیشنهاد ساخت جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت را مطرح کرده و در عین حال از همکاری های بین المللی در زمینه مقابله با طیف گسترده ای از چالش های جهانی از جمله تغییرات آب و هوایی، جلوگیری و کنترل بیماری های همه گیر و توسعه های نابرابر منطقه ای اعلام پشتیبانی کرده است.

این در حالیست که واشنگتن در رویکردی متضاد، در طول چند سال اخیر چند جانبه گرایی را از طریق خروج از توافقنامه ها و نهادهای بین المللی مهم تضعیف و روابط بین الملل را به نحوی مدیریت کرده است که صرفا به نفع منافع آمریکا باشد؛ بنابراین، آمریکا یک مانع مهم و قابل توجه در مسیر حل مشکلات جهان محسوب می شود.

نویسندگان گزارش ضد چینی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین پیشنهاد مهار و بازدارندگی چین را به عنوان بخشی از سیاست خارجی آمریکا ارائه کرده اند؛ چنین پیشنهاداتی در عین حال که باعث تحریک خصومت و تقابل می شود، نگرانی فزاینده برخی از سیاستمداران آمریکایی از ظهور مسالمت آمیز چین و همچنین قصد و تلاش آنها برای ممانعت از پیشرفت چین به هر قیمتی را به تصویر می کشد.

با این حال، طرح ضد چینی آمریکایی ها هیچ ذهن آگاهی را فریب نمی دهد و این نکته از انتقادات گسترده ای که به محض انتشار گزارش ضد چینی وزارت خارجه آمریکا به راه افتاد، مشخص است؛ در یک اظهار نظر منتشر شده در فضای مجازی نوشته شده است که گزارش ضد چینی آمریکا یک بخش تبلیغاتی است که دیدگاه های ساده لوحانه وزیر خارجه آمریکا که دوره تصدی اش در وزارت خارجه این کشور رو به پایان است را منعکس می کند.

شین هوا در پایان این یادداشت نوشت: اکنون زمان مناسبی است که سیاستمداران آمریکایی این موضوع را درک کنند که ذهنیت جنگ سرد هیچ جایگاهی در جهان امروز ندارد و در عوض همکاری به جای تقابل است که تنها راه صحیح پیش روی روابط آمریکا و چین محسوب می شود.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها