معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان:

معتادان در اصفهان برای ترک اعتیاد به مراکز سرپایی مراجعه کنند

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان گفت: در شرایط کرونایی حاضر که بسیاری از مراکز اقامتی یا کمپ‌های ترک اعتیاد مجبور به پذیرش کمتر از ظرفیت عادی خود هستند مراکز سرپایی یا (MMT) گزینه مناسبی برای مراجعه معتادان است.

معتادان در اصفهان برای ترک اعتیاد به مراکز سرپایی مراجعه کنند

سمیه کریمی روز شنبه افزود: سازمان بهزیستی دستوری به کمپ‌ها یا مراکز اقامتی ترک اعتیاد برای تعطیلی نداده است ولی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، پذیرش کمتر و نصف ظرفیت براساس رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید می‌کند.

وی اظهار داشت: اگر برخی از مراکز به دلیل محدودیت ظرفیت از پذیرش فرد متقاضی برای ترک اعتیاد خودداری کردند؛ متقاضیان ترک اعتیاد به مرکز دیگری مراجعه کنند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: متقاضیان می‌توانند در این شرایط به مراکز اقامتی سرپایی که بصورت روزانه به افراد دارو داده می‌شود و تمامی موارد بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری در آنها رعایت می‌شود با آسودگی خاطر مراجعه کنند.

وی گفت: ۴۸۸ مرکز درمانی سرپایی در استان اصفهان وجود دارد که متادون یا دیگر داروها را برای ترک در اختیار معتادان می‌گذارند.

کریمی با بیان اینکه بسیاری از کمپ‌ها با تست کرونا منفی پذیرش می‌کنند ، افزود: با توجه به جدیت بسیاری از مراکز اقامتی ترک اعتیاد در استان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکنون تعداد موارد کرونا در این مراکز انگشت شمار بوده است.

وی همچنین از اجرانکردن طرح پذیرش اجباری (ماده ۱۶) در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: تنها در نیمه اول سال این طرح در سه مرحله و بمنظور جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان انجام شد.

مرکز ماده ۱۶ مراکزی است که معتادان متجاهر پس از دستگیری، حداقل بین سه تا ۶ ماه در آنجا نگهداری و بازپروری می‌شوند و در این مدت ضمن ترک اعتیاد، با حرفه آموزی برای بازگشت به جامعه آماده شوند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان در پاسخ به وضعیت مراکز زیرپوشش بهزیستی در ۲ هفته تعطیلی براساس تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: برای تعیین تکلیف مراکز مشاوره و خانواده و مراکز روزانه با دانشگاه علوم پزشکی و ستاد کرونای استان نامه‌نگاری صورت گرفته ولی هنوز پاسخی داده نشده است.

وی همچنین در خصوص درخواست بهزیستی برای ایجاد یک مرکز ماده ۱۶ برای زنان در اصفهان گفت: امروز تیمی کشوری از مکان پیش‌بینی شده برای این امر بازدید کردند ولی ایجاد این مرکز کار راحتی نیست.

کریمی تصریح کرد: اکنون ۸۳ کمپ ترک اعتیاد مورد تایید بهزیستی در استان فعال است که از این تعداد سه کمپ مختص زنان در نظرگرفته شده بود که یکی از آن مراکز در کاشان تعطیلی شد و ۲ دیگر کمپ دایر است.

وی به وجود ۲مرکز ماده ۱۶ بهزیستی در اصفهان و مبارکه، ۲ مرکز توانمندسازی زنان و مردان بهبودیافته، ۲ سرپناه شبانه برای زنان و مردان معتاد در معرض آسیب و سه مرکز موبایل سنتر و هشت تیم سیار کاهش آسیب برای مباحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با اعتیاد زیر نظر بهزیستی استان اشاره کرد.

مراکز موبایل سنتر رویکردی با هدف کاهش آسیب برای گروه‌های پر خطر که قادر به ترک مواد مخدر نیستند دایر شده است که در این طرح مددکاران آموزش دیده به صورت سیار با حضور در حاشیه اتوبان‌ها و مراکز تجمع معتادان در زیر پل‌ها مراجعه کرده و به این افراد خدمات رایگان ارائه می‌کنند.

بنا به اعلام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال کشور، ۵،۴ درصد است و این نرخ در استان اصفهان ۲،۴ درصد و رتبه اصفهان از نوزدهم در سال ۹۰ به بیست و سوم کاهش یافته است.

نزدیک به ۴۰۰ مرکز در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب معتادان به مواد مخدر در استان اصفهان فعالیت دارد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بر اساس آخرین آمار، جمعیت معتادان این استان دست‌کم ۱۲۰ هزار نفر است که ۱۰ درصد از آنها را بانوان تشکیل می‌دهد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها