پاسخ به همه سوالات کرونایی

ستاد ملی مبارزه با کرونا: 2میلیون و 500 هزار شغل تعطیل است/حمل و نقل عمومی محدودیت فعالیت ندارد/از طریق اتاق اصناف به تمام واحدها اطلاع رسانی شده است

ستاد ملی مبارزه با کرونا برای شفاف تر شدن اجرای محدودیت های کرونایی از ابتدای آذر ماه به 15 سوال متدوال مردم پاسخ داده است.

ستاد ملی مبارزه با کرونا: 2میلیون و 500 هزار شغل تعطیل است/حمل و نقل عمومی محدودیت فعالیت ندارد/از طریق اتاق اصناف به تمام واحدها اطلاع رسانی شده است

ستاد ملی مبارزه با کرونا به سوال متعارف مردم در خصوص اجرای طرح محدودیت های کرونایی پاسخ داده است، در ادامه سوالات و پاسخ ها را می خوانید:


سوال یک:
به نظر می رسد مسئولان ذیربط در اجرای طرح محدودیت‎ها از ابتدای آذر اطلاع رسانی خوبی انجام ندادند و نوعی سردرگمی بین مردم و حتی مسئولان وجود دارد


پاسخ:
در این زمینه اطلاع رسانی به نحو مناسب تاکنون انجام شده حضور وزیر محترم کشور و فرمانده قرارگاه در برنامه تیتر شب، حضور رییس کمیته امنیتی اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری، حضور دبیر کمیته امنیتی اجتماعی در برنامه تیتر شب، مصاحبه با شبکه های مختلف رادیو، مصاحبه با رسانه ها، صدور اطلاعیه مکتوب، برگزاری جلسه با استانداران و فرمانداران سراسر کشور از جمله اقدامات در این زمینه بوده است. پاسخگویی لحظه ای به سوالات و شبهات رسانه ها و مسئولین نیز کماکان در دست اقدام است.

سوال دو:
چرا اجرای طرح این همه استثنا دارد؟ مانند مشاغلی که فعالیت شان خیلی ضروری نیست مثل رانندگان اینترنتی


پاسخ:
تنها مشاغل و فعالیت هایی مستثنی شده اند که با نیازهای روزانه و ضروری مردم ارتباط دارد. تاکسی های اینترنتی در زمره حمل و نقل عمومی قرار داشته که مشمول ممنوعیت نخواهند شد بویژه که تردد خودروهای شخصی در ساعاتی از شبانه روز که اعلام شده، ممنوع است.

سوال سه:
همه مشاغل باز هستند جز تعدادی مشاغلی که اهمیت چندانی ندارند؟


پاسخ:
حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد که تنها گروه اول مشاغل صنفی حدود ۷۰۰ هزار واحد را شامل می شود و همین گروه به دلیل نیاز مردم در دوران اجرای طرح، فعالیت می کنند. ضمن اینکه حوزه ادارات، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز در این طرح مشمول محدودیت شده‌اند که در مجموع بخش اعظمی از فعالیت های کشور را در بر می گیرد.

سوال چهار:
نحوه تردد برخی مشاغل در ساعات قرنطینه چگونه است؟


پاسخ:
منع تردد در ساعات ۹ تا ۴ بامداد صرفا مشمول شهرهای قرمز است. مشاغل ضروری از طریق فرمانداری ها احصا و لیست آنها به راهور اعلام خواهد شد تا از اعمال قانون خودداری شود.

سوال پنج:
ساعات کاری حمل و نقل عمومی در این دوره محدودیت‎ها چگونه است؟


پاسخ:
در این طرح محدودیت ساعت برای فعالیت حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده است. پیشنهاداتی به ستاد ملی ارسال شده تا برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری اقدام شود تا با افزایش ظرفیت از تراکم کاسته شود. البته با توجه به تعطیلی بسیاری از حوزه ها در شهرهای قرمز عملا تقاضا برای سفر کاسته می شود و این امر نیز موجب کاهش تراکم خواهد شد.
حمل و نقل عمومی بار و کالاهای اساسی و مسافر بین شهری اعم از ریلی، جاده ای و هوایی نیز در این طرح مشمول محدودیت نشده لیکن وزارت راه موظف است فعالیت آنها را نظارت تا برابر پروتکل های بهداشتی اقدام کنند.

سوال شش:
چه نهادی قرار است بر روی بستن صنوف نظارت کند؟


پاسخ:
مسئولیت نظارت بر اجرای این طرح با کمیته عالی نظارت مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. در سطح استان ها و شهرستان ها کمیته نظارت با حضور بسیج اصناف، بازرسان اتاق اصناف، پلیس اماکن ناجا و هلال احمر تشکیل شده و به صورت میدانی بر اجرای این طرح نظارت می نمایند. علاوه بر این ها ناظرین اصلی مردم عزیز هستند که با اطلاع رسانی به موقع مسئولین را در اجرای موفق این طرح یاری می نمایند.

سوال هفت:
فعالیت کارخانه های مجاز و شیوه تردد کارگران به حاشیه شهر چگونه است؟
پاسخ:
کارخانه های مجاز برابر گروه اول مشاغل فعالیت خواهند داشت. البته در این کارخانه ها نیز موضوع رعایت پروتکل ها و غربالگری از مهم‌ترین موضوعات است که می بایست از طرف مسئولین این واحدها به صورت جدی محقق شود .
تردد کارگران اگر نیازی به خروج از شهر محل سکونت نداشته باشند، مشکلی ندارد اما اگر می بایست از شهر محل سکونت خارج شوند با هماهنگی نیروی انتظامی و ارائه اسناد مثبته بلامانع خواهد بود.

سوال هشت:
کاسبی که شغل او در حوزه مواد غذایی و کالاهای ضروری نیست نمی داند از روز شنبه می تواند به سر کار برود یا خیر. نمی داند تعطیلی او صرفا تا ساعت شش بعدازظهر است یا دو روز کامل تعطیل است؟


پاسخ:
از ۹ ماه پیش مشاغل در چهارگروه تقسیم شده اند که در این طرح نیز از همان گروه ها استفاده شده لذا اگر کاسبان عزیز در زمره گروه اول باشند، شامل محدودیت و ممنوعیت در وضعیت ها نخواهند شد.
در شهرهای زرد مشاغل گروه ۴ ممنوع می باشند.
در شهرهای نارنجی گروه ، ۳ و ۴ ممنوع می باشند.
در شهرهای قرمز گروه های ۴،۳،۲ ممنوع می باشند. لیست مشاغل نیز برابر اطلاعیه ها منتشر شده و خواهد شد.

سوال نهم:
وضعیت بازار چگونه است؟ کسی که در بازار کار می کند از تعطیلی خبر ندارد چه برسد به کارمندان ادارات!
پاسخ:
برابر اطلاع رسانی های صورت گرفته و اطلاعیه های صادره بعید است که کسبه از اجرای طرح و یا جزییات آن خبر نداشته باشد ضمن اینکه از طریق اتاق اصناف به تمام واحدهای صنفی و اتحادیه ها، طرح مذکور اطلاع رسانی شده است. کارکنان ادارات نیز برابر بخشنامه صادره سازمان اداری و استخدامی از طرح مطلع می باشند.

سوال دهم:
مشخص نیست منع تردد درون شهری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح چگونه اجرا می شود؟ یعنی اگر کسی در این ساعات بخواهد به سوپرمارکت محل برود و مواد غذایی تهیه کند می تواند یا خیر؟ این منع تردد مخصوص وسایل نقلیه است یا عابران پیاده را هم شامل می شود؟ یا اصلا این ممنوعیت مربوط به تهران است یا همه شهرهای قرمز؟


پاسخ:
ترددهای ضروری در ممنوعیت تردد از ساعت ۹ شب با هماهنگی فرمانداری ها انجام خواهد شد.
این ممنوعیت شامل عابران پیاده نخواهد شد.
این ممنوعیت مربوط به شهرهای قرمز بوده و در سایر شهرها اعمال نخواهد شد.

سوال یازده:
در زمان اجرای طرح شرکت های خصوصی تعطیل هستند یا خیر؟
پاسخ:
شرکت های خصوصی و دفاتر مربوط به گروه ۱ مشاغل فعالیت داشته و شامل محدودیت نمی شوند. در سایر گروه ها نیز با توجه به وضعیت شهرها و نوع محدودیت و الزامات تعیین شده می توانند فعالیت نمایند. دفاتر و شرکت های خصوصی حوزه آموزشی فرهنگی و اجتماعی نیز بر اساس وضعیت شهرهای زرد نارنجی و قرمز فعالیت خواهند نمود.

سوال دوازده:
کارمندهای شرکت های صنعتی مثل فولاد، ذوب آهن، پتروشیمی و کارمندان شرکت های صنعتی کوچک که در شهرک های صنعتی شاغل هستند تعطیل هستند یا خیر؟ اگر نیستند حمل و نقل شان به چه صورت است؟
پاسخ:
کارخانه های تولیدی صنعتی در زمره گروه اول قرار داشته که مشمول محدودیت و تعطیلی نخواهند شد لیکن کارفرمایان موظف هستند تا ضمن رعایت دستورالعمل های ابلاغی نسبت به غربالگری مستمر کارکنان و‌کارگران اقدام کند.
تردد این واحدها با هماهنگی صورت خواهد پذیرفت و ‌‌مشمول جریمه نخواهند شد.

سوال سیزده:
اگر همه این اصناف اجبارا تعطیل خواهند بود، پرسش دیگری مطرح می شود و آن اینکه این اقشار چگونه باید در مدت تعطیلی، زندگی کنند و درآمد داشته باشند؟
پاسخ:
بسته کامل حمایت از اصناف با هماهنگی اتاق اصناف ایران در بخش های مختلف مالیاتی، بیمه، استمهال، عوارض، هزینه اجاره، چک بانکی، هزینه‌های آب، برق، گاز و ... تهیه و برای ستاد ملی ارسال تا در جلسه آتی بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود. با توجه به نقش اتاق اصناف ایران در تهیه این بسته قطعا تمام ملاحظات دیده شده است.

سوال چهارده:
وضعیت خودروی کسانی که در روز ممنوعیت شغلی ندارند، در منطقه‌ طرح ترافیک چیست؟
پاسخ:
طرح ترافیک برقرار بوده و لذا اگر خودروی مذکور فاقد طرح باشد جریمه طرح ترافیک اعمال خواهد شد.


سوال پانزده:
رفت و آمد خبرنگاران در ساعات ممنوعیت چطوری باید باشد تا جریمه نشوند؟ همچنین سازوکار جریمه پلیس برای متخلفان در ساعات ممنوعه شب چیست؟
پاسخ:
همانگونه که در سوالات قبلی پاسخ داده شده، مشاغل هماهنگ شده از جمله خبرنگاران، با هماهنگی فرمانداری ها و راهور اقدام می شود لذا جریمه شامل آنها نخواهد شد. این افراد و سایر مردمی که به ضرورت نیاز به تردد دارند می‌توانند از راننده‌های اینترنتی در سطح شهر استفاده کنند.
همچنین ممنوعیت تردد در شهرهای قرمز انجام شده که برابر هماهنگی فرمانداری ها موارد ضروری احصا و به راهور اعلام می شود تا اعمال قانون نشوند. سایر موارد در صورت عدم رعایت جریمه خواهند شد. سازوکار آن هم دوربین‌ها راهور هستند.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • شایان
    0

    متاسفانه بیشتر مشاغل که تراکم بالا دارند فعالیت دارند و به نظرم فقط ظاهرا محدودیت ایجاد شده و اگرنه هیچ فرقی نمیکنه. کارگاه ها وپروژه های ساختمانی با کلی نیرو و کارگر بدون رعایت بهداشت با تراکم نفرات بالا تعطیل نیستند.

    نظرات شما -
    • دکتر مینو
      0

      شما روز مزد هستید دوست داشته باشی میتونی مرخصی بگیری

  • شایان
    0

    بهتر بود به جای محدودیت ظاهری و بی فایده دو هفته ای 3 روز بانکها و پروژه های ساختمانی کامل تعطیل میشد تا از فشار روی کادر درمان کم بشه

    نظرات شما -
    • دکتر مینو
      0

      شما کارمندهای بانک هم ساعت کاریتون کم است وهم چون پول نقد دریافت نمیکنید در خطر نیستید

  • سید هاشم جلال زاده
    0

    مگه کارگران کارخانه ها جزاقشار مردم نیستند خانوا ه وفامیل ندارند یا کرونا با این افراد کاری نداره که باید سر کار حاضر باشند به والله که ماها ازهمه اسیب پذیرتر هستیم که باید تو یک محیط زیر یک سقف 8ساعت کار کنیم

    نظرات شما -
    • دکتر مینو
      0

      تعطیل است چنانچه کارفرما تعطیل نکرد با ستاد تماس بگیرید و اطلاع بدید

  • سعید
    0

    آقا خبر داشته باشید ک بالاخره ستاد مبارزه با کرونا و دولت یه اقدامی برای مبارزه با کرونا کردند، صرفا همین، فقط ظاهر سازی، اگرنه ی محدودیت آبکی و هیچ سودی نداره.

    نظرات شما -
    • دکتر مینو
      0

      دیگه باید چیکار کنیم

    • سعید
      0

      چکار کنید؟؟؟ چجور محدودیته که اکثر کارخانه جات استثنا هستن مگه مسقف نیستن؟ مگه فاصله توش رعایت میشه؟ یا نکنه کارگرا نمیگرن؟!!! توی بانک ها فاصله ها رعایت میشه؟؟؟ اوایل محدودیت جوری بود که حتی نماز جمعه هم چند هفته تعطیل بود ولی الان نمیشه اونجوری اجرا کرد نه؟ اونموقع امار در حد 1500 تا 2000 بود و الان 13000 با تشکر از اقدامات تاثیر گذارتون!!!!

    • کارشناس ارشد
      0

      دکتر مینو : اگر کسی بیماری حاد دارد و باید یک دوره استراحت مطلق نماید. حالا ای کشور یک بیماری واگیر دار پخش شده. تعطیلی مطلق یک ماهه کشور به مراتب هزینه کمتر و خسارت مالی و جانی کمترین دارد تا باروش های کج دار و مریض یک سال مشکل مالی و جانی برای مردم بوجود آورید. با این نصف و نیمه تعطیل کردن نمیتوان ویروس را از سطح جامعه جمع و محدود کرد.

  • سارا
    0

    مراکز تعویض پلاک چراتعطیل نیستن؟این همه شلوغی درمراکز هست واصلاکسی رعایت نمیکنه

    نظرات شما -
    • دکتر مینو
      0

      پیگیری میشود

  • مهدی
    0

    سلام کارگاه های بازیافت شامل آهن آلات دست دوم وجمع آوری ضایعات شامل تعطیلی میشود

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      عامل بیماریهمین باز یافتی مردکه افغانی

  • صاعد
    0

    ایا‌باوانت‌میشه‌ازاستان‌به‌استان‌رفت

  • صاعد
    0

    ایا‌باوانت‌میشه‌ازاستان‌به‌استان‌رفت

  • داروغه
    0

    الان همه میرن اسنپ و تپسی ثبت نام میکنند .

  • حیدرمختارنسب
    0

    سلام اگر کسی ساکن شهری باشه که پلاک ماشینش مال اون شهر نیست جریمه میشه

  • عباس
    0

    باسلام ایا ماشین بنده پلاک رشت هست میتوانم از کرمان به مقصد برسم‌یا خیر؟

  • مراد
    0

    با سلام...متاسفانه با این محدودیت گروها فقط عده ای رو خانه نشین و ورشکسته خواهید کرد ..والا اگه اراده ای برای مقابله داشتید دو هفته قرنطینه سراسری میکردید تا تمام بشه

  • حر
    0

    لطفا خط اتوبوسرانی مسیر صادقیه به میدان فاطمی ایجاد شود .کارمندان ادارات فاطمی غربی تا میدان فاطمی با مشکل مواجه بوده و مجبورند چند خط اتوبوس عوض کنند .سالهاست از مطالبات بحق ساکنان میدان صادقیه و ستارخان می باشد

  • امیر خسروی
    0

    ینی تو خونه در حال مرگ باشی یا بخای تا در داروخونه بری باس با فرمانداری هماهنگ کنی جالبه خدایی

  • سعید
    0

    دکترمینو مطمئن باش بااین تعطیلات نمایشی که تقریبااکثرمشاغل بازهستند راه به جایی نخواهیم بردوقطعاآمارفوتی4رقمی خواهدشد؛ای کاش برای یکبارهم که شده2هفته قرنطینه سراسری اعمال میشدتا ببینیدچه نتیجه معجزه آوری خواهد داشت!

    نظرات شما -
    • دکتر مینو
      0

      امکانش نیست .مشکلات امنیتی پیش می آید

    • ناشناس
      0

      چه مشکل امنیتی پیش خواهد آمد. اینطور که کشور نیمه تعطیل است ضربه و خسارتش ده برابر حالت تعطیلی کامل است.

    • دکترمینو
      0

      انگلستان ایتالیا اسپانیا تعطیل کردند بازم امارشون این روزا بالا رفته

  • فرزاد روزبه
    0

    من مامور قرائت کنتور برق هستم آیا کار ما هم تعطیل میشه؟

  • ناشناس
    0

    دولت برجام اگه اجازه بده کشوری که مهد دانشمندانی چون ابوعلی سینا هست الان صد دفعه دارو را درست کرده بود ولی موضوع جهانیه حالا چقدر سهم کشور ماست که باید کشته بده به احتمال زیاد دولت گرین کارتی قراردادی پشت پرده بسته که جمعیتو کم کنه

  • رمضان کرامتی
    0

    با سلام بنده در شهر همدان ساکن هستم ومحل کارم در سنندج و به صورت شیفتی هستم سه روز سر کارم و سه روز استراحت دارم واین مسیر رو هر سه روز باید طی کنم کارت شناسایی و نامه از محل کارم جهت تردد دارم آیا با ارائه این مدارک برای من مشکلی پیش نمی آید آیا دوربینها در طول مسیر جریمه نمی کنند ممنون میشم اگه به این ابهامات من پاسخ بدید

  • علی
    0

    من چک دارم صنفمم تعطیل کرده باید پول چکمو از کی بگیرم هان یه انسان جواب بده 5اذر چک منو کی میخواد پاس کنه نصضشو ندارم کاش زمانه یزید بودیم به قران اقا بانکو ببندید اگه قراره تعطیل کنید چکارو برگشتدنزنید یزیدا

  • مریم نصیر
    0

    سلام والا برای شهرهایی که ۱۵ روز ابان ماه تعطیل بودن اذر هم ۱۵ روز واقعا ظلمه بزرگی هست بستن مغازه ها تو شهری مثل شاهرود در مقایسه با کلان شهر ها واقعا بی انصافیه باید دور همیهای خانوادگی از بین بره نه بستن اینطوری دور همی ها بیشتر میشه وگرفتاری بیشتر به نظر من حتی تعطیلی جمعه رو هم باید کنسل کرد که مردم وقت برای مسافرت ودور همی نداشته باشن

  • اصفهان
    0

    سلام. شرکتهایی که از شهرهای زرد وخارجی وقرمز کارمند دارند وهمه یکجا جمع میشند تکلیف چیه بادو سه هزار کارگر وکارمند کی رسیدگی میکنه اینها درگیرند هم خودشون هم خانواده‌شان بقیه چه گناهی دارند که باید در بین اینها باشند .۷۰ درصد از اصفهان که قرمزه میاند وسط ادمهایی که از شهرهای زردو نا رنجی اند ..خدا به داد برسه

  • علی
    0

    سلام سوپر مارکت ها باید چیطور کاسبی کنند جلوی در ب مغازه را باید ببندند یا مشتری میتونه بیاد داخل مغازه

  • رضا
    0

    وانت‌جزء‌خودروهای‌عمومی‌‌به‌حساب‌میاد دکتر‌جواب‌بده

  • امیر نایینی
    0

    ماشین فردی که شماره تهران است ولی شهرستان ساکن است میتواند در ساعات مجازدر همان شهرش که ساکن است تردد کند.

  • Vahid
    0

    سلام دانشگاها تعطیلن

  • ابراهیم میرطاپور
    0

    آیا تاکسی تلفنی جز جریمه هست یا خیر ؟

  • امید
    0

    تمامی برنامه ریزی مملکت دست اینجور آدمهاست که حال ما اکنون اینگونه بد است

  • نا شناس
    0

    با سلام خدمت مخاطبین عزیز اولا که این ممنوعیتها که مانند دو موج قبل فقط شوی تبلیغاتیه ثانیا مانند دو موج قبل یک حالت فروکش خودبه خودی داریم که رخ خواهد داد لطفا به سابقه تاریخی 1918 آنفولانزای آریزونا یا اسپانیایی نیز مراجعه شود در آن نیز بعد از موج سوم فروکش قابل ملاحضه ای داشت پس مواظب باشید دوباره کرونا را شکست ندهید ثالثا بجای این همه برو بیا و شلوغ بازی به اون نوبخت احمق بگویید بودجه های نداشته را به وزارت بهداشت بدهد و نظارت کند (نه نظارت نمی خواهد)به پرسنل بدبخت بدهند

  • کار بر ناشناس
    0

    قراره همه سختی ها رو وزارت بهداشت متحمل بشه؟!لابد بستن راه ها هم که دقیقه نود بعد از آنکه همه مسافرت شونو رفتن می بندن اونم وظیفه وزارت بهداشته ! بودجه ای که مربوط به موضوع کرونا بود معلوم نبست چی شد و دغدغه های وزیر بهداشت بود اون چی؟! یه خرده انسان چشم شو باز کنه و منصف صحبت کنه می فهمه دارن چکار می کنن. و برنامه شون چیه! حدس زده می شه می خوان ایشونو تخریب کنن!

  • کار بر ناشناس
    0

    شکی نیست همه سنگ اندازی ها چه برای کرونا وچه برای چیزهای دیگه در زمینه اقتصاد و .....غیره دردشون اینه صدای مخالفت زیاد باشه برای انتخابات بهره برداری سیاسی کنن!در عجبم همین وزیر نبودن کرونا رو به دو رقمی سی عدد رسونده بودن ؟! یکدفعه راه ها رو باز گذاشتن برای سفر مردم؟! چرا یباید اینا پنهان بمونه؟ تا موفقیته همه نقش داشتن همینکه پای کار می یاد در جا می زنند یقه یک نفرو می گیرن؟ ! باز شدن مدارس تو این اوضاع چی بود؟! مردم هم بعضی ها متاسفانه برای این تناقض گویی ها جدی نگرفتن! جدی هم نگیرن وقتی من دیگران و آلوده کردم دیگران هم خانواده منو آلوده این ویروس می کنند خلاصه دود تو چشم خودشون می ره. خواهش من اینه اینو بذارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها