مدیرکل گمرک باشماق مریوان:

صادرات سیب زمینی در مرز باشماق مریوان از سر گرفته شد

مدیرکل گمرک باشماق مریوان با اعلام اینکه صادرات سیب زمینی از مرز باشماق از سر گرفته شده و بدون مشکل در جریان است،  گفت: در ۲ روز گذشته، ۲۸۶ کامیون سیب زمینی از طریق این مرز به خارج کشور صادر شده است.

صادرات سیب زمینی در مرز باشماق مریوان از سر گرفته شد

فرید حق‌پناه روز پنجشنبه اظهار داشت: در مقاطعی از سال صادرات برخی محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی و کدو شامل محدویت فصلی اعمال شده از سوی کشور عراق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محدودیت فصلی صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری از ۲۶ فروردین آغاز و ۲۴ آبان به پایان رسید، اضافه کرد: بعد از این تاریخ، صادرات محصولات کشاورزی از طریق مرز باشماق مریوان نیز همچون دیگر مرزها(سیرانبند بانه و پرویزخان در قصرشیرین) از سر گرفته شد.

مدیرکل گمرک باشماق مریوان در خصوص صف طولانی و انتظار کامیون‌ها در این مرز افزود: از آنجا که صادرکنندگان تمایل دارند محموله آنها جزء نخستین محموله‌های وارد شده به عراق باشد چون از لحاظ قیمت برای آنها مقرون به صرفه تر است قبل از رفع محدودیت فصلی، محموله‌های خود را در باشماق مستقر کرده بودند.

حق‌پناه با اعلام اینکه برغم این اقدام و افزایش محموله‌های صادراتی سیب زمینی در این مرز، هیچ گونه مشکلی در ارتباط با صادرات محصولات مختلف بویژه کشاورزی در این مرز وجود ندارد، یادآور شد: در حال حاضر صادرات کالاها از جمله سیب زمینی طبق روال عادی در جریان است.

کشور عراق هر ساله برای واردات برخی محصولات از ایران از جمله سیرانبند بانه و باشماق مریوان در بازه زمانی حدود هفت ماهه عوارض و گمرک زیادی اختصاص می‌دهد که برای برخی صادرکنندگان ایرانی پرداخت آن به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست لذا این محصولات را تا رفع محدودیت فصلی صادر نمی‌کنند.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید و این گمرک در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها