آیا ترامپ به دنبال جنگ با ایران است؟ جدی نگیرید!

دولت آمریکا در جریان دوره انتقال قدرت هم دست بردار نیست؛ همین دو روز پیش بود که آمریکا از خروج تمام نظامیانش از افغانستان و بازگشت آنها به کشور تا قبل از کریسمس خبر داد؛‌این در حالیست که شرایط سریع تغییر کرد.

آیا ترامپ به دنبال جنگ با ایران است؟ جدی نگیرید!

دولت آمریکا در جریان دوره انتقال قدرت هم دست بردار نیست؛ همین دو روز پیش بود که آمریکا از خروج تمام نظامیانش از افغانستان و بازگشت آنها به کشور تا قبل از کریسمس خبر داد؛‌این در حالیست که شرایط سریع تغییر کرد و در حال حاضر خبرهایی مبنی بر قصد ترامپ برای جنگ با ایران به گوش می رسد!

بر اساس گزارش تاریخ 16 نوامبر روزنامه «نیویورک تایمز»؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 12 نوامبر از مشاوران ارشدش خواسته است تا گزینه حمله به تاسیسات هسته ای اصلی ایران در طول هفته های آتی را بررسی کنند.

بسیاری از مقامات آمریکایی نگران این موضوع هستند که ترامپ بخواهد قبل از ترک کاخ سفید، جنگ علیه ایران یا سایر مخالفان آمریکا به راه بیندازد.

آمریکا در طول یک سال و نیم گذشته تقریبا دو بار در آستانه حمله نظامی علیه ایران قرار گرفت؛ یک بار آن مربوط می شود به ماه ژوئن سال گذشته و زمانی که ایران پهپاد مهاجم « Global Hawk» (گلوبال هاوک) آمریکا را سرنگون کرد؛ ترامپ در آخرین لحظه از اقدام تلافی جویانه ارتش آمریکا علیه ایران دست کشید.

بار دومی که آمریکا در آستانه استفاده از قدرت نظامی علیه ایران بود نیز به ژانویه سال جاری میلادی مربوط می شود؛ زمانی که ترامپ دستور ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را صادر کرد و موشک های ایرانی به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق حمله کردند و جنگی در آستانه وقوع بود و جهان شوکه شده بود.

ترورسردار سلیمانی جنبه پرخطر و بدون فکر تصمیم گیری های ترامپ را به تصویر کشید.تحلیلگران رسانه های آمریکایی بر این باورند که از آنجایی که ترامپ اساسا نگران بود که شروع جنگ با ایران کمپین انتخاباتی او در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد، در نهایت تصمیم گرفت تا این وقایع مهم را ناچیز جلوه دهد؛ اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و ترامپ امیدی به انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور آمریکا ندارد.نمی توان احتمال اینکه ترامپ نهایتا به دنبال قمار روی جنگ با ایران باشد را رد کرد؛ این احتمال وجود دارد که ترامپ شاید با شرط بندی روی یک رئیس جمهور جنگ طلب بتواند در کاخ سفید باقی بماند!

با این وجود،‌بر اساس گزارش های منتشر شده، تصمیم ترامپ برای حمله به ایران با مخالفت بسیاری از مشاورانش از جمله «مایک پنس» معاون او، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا و سایر مقامات ارشد این کشور روبرو شده است؛ این مقامات آمریکایی به ترامپ هشدار دادند که حمله به پایگاه های نظامی ایران در طول هفته های باقی مانده از ریاست او در کاخ سفید منجر به یک درگیری گسترده تر خواهد شد.

در واقع جنگ با ایران آسان است اما مقابله با پیامدهای ناشی از آن کار دشواری است!

در پرداختن به اولین پیامد جنگ آمریکا با ایران باید گفت که ایران در یک زمین مسطح و با زمینی مشابه افغانستان قرار گرفته است؛ نیروهای آمریکایی جرات این را ندارند که همانطور که به عراق حمله کردند، به ایران نیز حمله کنند؛ تخریب کامل تاسیسات هسته ای ایران از طریق بمباران کار دشواری است.

دومین پیامد جنگ آمریکا با ایران این است که شروع جنگ کار آسانی است اما درگیر نشدن در اقدامات تلافی جویانه کار دشواری است؛ چرا که به محض اینکه آمریکا به ایران حمله کند، ایران نیز بدون شک و به هر قیمتی به پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه و حتی به تاسیسات نفتی در کشورهایی که اجازه داده اند هواپیماهای نظامی آمریکا از آنجا عازم جنگ با ایران شوند حمله خواهد کرد.

از طرف دیگر، ترامپ که نتایج انتخاباتی او کاملا واضح بوده و شرایط کلی را از دست داده است نیز در فرماندهی ارتش آمریکا در این برهه زمانی با مشکل روبرو خواهد شد.

قابل ذکر است که مجلس نمایندگان آمریکا ماه مارس سال جاری میلادی لایحه ای را به تصویب رساند که قدرت ترامپ برای حمله به ایران بدون مجوز کنگره را محدود می کند؛ اگرچه این لایحه بعدها از سوی ترامپ رد شد، اما تاثیر آن همچنان باقی است.

در تاریخ 12 نوامبر سال جاری میلادی بود که «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان مراسم گشایش موزه ارتش اعلام کرد که: «ما در ارتش با یکدیگر متحد هستیم؛ ما به پادشاهان و یا ملکه ها، ظالمان و یا دیکتاتورها سوگند یاد نمی کنیم؛ ما به هیچ کس قسم نمی خوریم؛ ما به یک کشور، یک قبیله یا یک مذهب سوگند یاد نمی کنیم؛ ما فقط به قانون اساسی سوگند یاد می کنیم».

این سخنرانی از سوی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در کنار «کریستوفر میلر» که جدیدا به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا منصوب شده است، بسیار پر معنی و واضح بود.

با در نظر گرفتن این موضوع که شرایط فعلی یک دوره بسیار حساس است،‌حتی اگر ترامپ به عنوان فرمانده کل قوا در آمریکا دستور حمله نظامی این کشور به ایران را صادر کند، فرماندهی ارتش برای او در این برهه از زمان کار دشواری خواهد بود.

آمریکا به شدت در اثر اپیدمی و شیوع ویروس کرونا خسارت دیده است و اولویت برتر این کشور در شرایط فعلی باید مهار و کنترل هرچه سریع همه گیری کووید-19 و نجات جان مردم باشد؛ اگر شما بار دیگر کل جهان را به خطر بیندازید و از قدرت نظامی علیه ایران استفاده کنید، فقط خود را در یک باتلاق جنگی خواهید انداخت که به مراتب بزرگ تر از جنگ های افغانستان و عراق خواهد بود؛ از طرف دیگر، برنامه ریزی ارتش آمریکا برای عقب راندن نظامیانش از خاورمیانه نیز به طور کامل با شکست روبرو خواهد شد.

آمریکا در مقابله با ایران، همچنان به ترفند قدیمی خود یعنی اعمال فشار حداکثری ادامه دهد.پمپئو درصدد است در تاریخ 19 نوامبر سال جاری میلادی (فردا) آخرین سفرش به خاورمیانه در دوره ریاستش در وزارت امور خارجه آمریکا را عملی کند؛ هدف اصلی وزیر خارجه آمریکا لابی گری و نفوذ در منطقه به منظور افزایش تحریم ها و مهار ایران است؛ پمپئو در عین حال موانع مختلفی برای بازگشت دولت «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا به توافق هسته ای با ایران در آینده ایجاد خواهد کرد.

با این وجود، این سؤال مطرح می شود که آیا تمام آن کارهایی که دولت های 4 دهه اخیر آمریکا و دولت ترامپ در طول چهار سال گذشته انجام ندادند را می توان در طول چهار هفته پایانی ریاست ترامپ در کاخ سفید عملی کرد؟

منبع: رادیو بین المللی چین

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • حبیب
    0

    احتمال جنگ زیاده حالا نه ترامپ بایدن

    نظرات شما -
    • هههه
      0

      بعید هم نیست

  • جلال
    0

    ترامپ ادم متعادلی نیست الان از هر وقت دیگری خطر ناکتر است باید هوشیار بود وتهدیداتش راجدی گرفت وسطح امادگی برای مقابله رابالا برد

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      این حرفهارو می زنند تا ایران رو از انتقام سردار پشیمان کنند که اثری نخواهد داشت.

    • حزب الله
      0

      شریک حرف جلال هستم

    • کاربر ناشناس
      0

      شریک حرف جلال هستم

    • هه
      0

      منظورت دقیقا کجامونه که باید سطحشو بالا ببریم؟ هههههه

  • رضا
    0

    اسرائیل برای بار چندم نیروهای ایران را در سوریه هدف قرار داد اینبار هم تلویزیون دولتی سوریه و هم ارتش اسرائیل این حمله را تایید کردند ولی ایران بازهم سکوت و عدم پاسخ،واقعا عجیبه آیا جرات رویارویی با اسرائیل را نداریم؟؟چی شد اونهمه تهدید و شعار و غیره وقتی نمیتونیم جواب اسرائیل که سگ آمریکا است را بدیم پس در مقابل آمریکا یک هفته هم دوام نمیاریم

  • نیما
    0

    این همه سال اینارو گفتید و دیدیم،هم سردار و هم نطنز،اقدامات تلافی جویانتونم دیدیم از هواپیما تا مانور خونین.هر وقت قومی دشمنش رو ضعیف پتداشت همون قوم نابودش کرد.نمونشم تو تاریخ خودمون خیلی زیاد داریم

  • امیر
    0

    امریکا حمله کنه ایرانم بگیرع اصلا با اینکه همچین جنگی هم پرهزینه و هم تقریبا غیر ممکنه در شرایط فعلی اما حتی بگیره کل ایرانم بعدش چی هرروز باید جسد جسد نیروهاش برگردند تو امریکا مردم ایران و با چنتا بی غیرت وطن فروش یکی نکنید چنان بلایی سرشون میارن که به غلط کردن بیوفتن ایران افغانستان و عراق نیست

  • برق رایگان
    0

    این شما هستین که جنگ طلبین و دائم توی توهم بسر میبرین و شعار مرگ بر کل دنیا میدین!! البته این شعارها فقط کاربرد داخلی دارن و البته درمورد خوک زاده هاتون بی تاثیره چون همشون تو کشورهای کافر زندگی میکنن!!شما عاشق این هستین که همه رو دشمن نشون بدین تا همچنان بر تخت حکومت باقی بمونین. آمریکا هم اینکه اقتصاد ایران رو فلج و ایران رو در دنیا منزوی کرده یعنی پیروز شده و شماهم همچنان توی توهم جنگ و اینکه امریکا نمیتونه غلطی بکنه بمونید تا بپوسید. مسولین ایران یه مشت پرادعای پوچ هستین و بس

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      شب خوبی داشته باشید دکتری تحلیل مسائل خاورمیانه و آمریکای لاتین و حومه

    • خبر۲۰:۳۰جعلی
      0

      پاسخ به محمد=محمد آقا استاد بیسواد سبک مغز پاچه خوار عرزشی؛ شما هم همچنان دستمال دستت بگیر و ساندیست رو از آخور اربابانت بگیر و بنوش.... منتظر خوردن زهرتون و نرمش قهرمانانتون هستیم ریشوی بی ریشه! :)

    • محمد
      0

      ریشه دارم ولی ریش ندارم اهل ساندیس و پاچه خاری هم نیستم ولی وطن پرستم حومه و حاشیه های اروپا رو هم تحلیل کن چرا اعصبانی میشی به عنوان یه تحلیل گر باید خیلی قوی باشی داداچ

  • میثم
    0

    همه ای اطلاعات فقط در جهت بی ثبات کردن اقتصاد ایران و حتی منطقه است و کاملاً بی اساس . چون اگر قصد امریکا حمله نظامی باشه قطعاً این اطلاعات بیرون نمیده . جنگ نظامی و حمله به یک کشور باید ماهها برنامه ریزی داشته باشه و اطلاعات بسیار سری و ... و به صورت غافل گیرانه . انقدر این عَرزشی ها و تندروهای داخلی و خارجی جنگ . جنگ نکنید خیلی وقت برای مردم ایران ثابت شده است که همین آلان هم مستعمره هستیم و به قول معروف کی با کی دعوا کند و چه کسی باور کند !! دستتان رو شده . دشمن دشمن نکنید

  • زهرا
    0

    اصلا جنگی در کار نیست اینها به مرگ میگیرن تا به تب راضی شن اینها سیاسته پارسال هم گزارش رسید که ترامپ برنامه جنگ در مهر ماه رو داشت همه اداست که زمینه سازی کنن بلکه فردا افرادی رو برای تفاهم بفرستن زمینه تفاهم رو مساعد کنن در هر صورت ما زنان مردانمون رو اماده جنگ کردیم مشکلی نیست ما اهل جهادیم

    نظرات شما -
    • اصغر
      0

      خانم بشین از قول خودت حرف بزن!

  • ازادی وطن
    0

    توی۸سال روحانی هرحرفی زده برعکسش اتفاق افتاده یک نمونهش دعودت کردن مردم برای سرمایه گذاری در بورس بنده پیشنهادی دارم چه حمله کنه چه حمله نکنه چه ایرادی داره اماده باش باشیم

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      توصیه به سرمایه گذاری دربورس به مردم فقط توسط روحانی انجام نشد بلکه همه سران کشورمتفق القول پس از گرانی بنزین که جناب حسن کلیدسازدرصبح جمعه ازآن باخبرگشتندبه این مسئله دامن زدندوحتی بعضی ها این سرمایه گذاری رادرحدعبادت برشمردند و وقتی این همه مردم بی اطلاع به سمت بازاربورس رفتندوباضررفراوان روبروشدند پای خودراکنارکشیدند.

    • مازیار
      0

      خوب مثلا حالا آماده هم باشیم در مقابل بمبهای هسته ای آمریکا چه میتونیم بکنیم البته از این بدبختتر که نمیشیم

  • ایرانی
    0

    سلام.. مدیریت خبرفوری واقعا این چه حرکت فولی هستش درراستای محدود کردن پیام‌های مخاطبان خبر فوری بنده چند باری نوشتم اما مثل اینکه شما هم مانند دولت روحانی گوش شنوایی ندارید برای شنیدن.. مخاطبان را از محدویت در بیاورید.. شما چشم و گوشم دم هستید یا شریک دولت مردان؟

  • کاربر ناشناس
    0

    در هر صورت الان ترامپ از باختن انتخابات بسیار عصبانی است ودر صورتیکه از انتخابات نتیجه ای نگیرد امکان اینکه دیوانه وار یک حرکت احمقانه ای انجام دهد وجود دارد مسئولین ما در این حالت نباید چوب در لانه زنبور کنند وهی حرفهای گنده گنده نزنند تا با سلام وصلوات از این مرحله هم گذر کنیم .تحلیلگر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کی منفی داده؟ خب راست میگه بیخود آتیش بیار معرکه نشید

    • ازادی وطن
      0

      ناشناس توغلط کردی با اربابت ترامپ شیشه عمر ترامپ وامریکا همین نزدیکی نترس بیچاره طبل فقط صداداره داره

  • ذوالقرنین
    0

    موقعی مدیر اژانس اتمی از ذرات اورانیم در سایت های اعلام نشده میگه .و ایران تزریق گاز رو شروع کرده معلومه جنگ حتمی میشه.تسلیحات نظامی ایران در مقابل اروپا وامریکا و اسرائیل اسباب بازی ست.چرا عده ای جنگ میخوان؟؟؟ایا موشک و قدرت هسته ای در حد اقتدار دروغ بوده.وبا حمله به ایران این پرونده مختومه میشه؟؟

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      چرا می‌فرمایید که سلاح های ما اسباب بازی است مگه یه موشک باید چه کاری انجام بدهد بجز نقطه زنی و تخریب ؟؟

  • مرگ بر آمریکا و و انگلیس و آل صهیونیسم و آل سعود
    0

    به نام خداوند قادر متعال و با سلام خدمت خوانندگان گرامی اول و آخر کلام, این سخن حضرت امام خمینی ( رحمت الله علیه ) است که "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" . ترامپ ملعون در زمان حکومتش , علیرغم اصرار های آل صهیونیسم و آل سعود , نتوانست به خود به قبولاند که به ایران به هر دلیلی حمله نظامی بکند و تنها حماقتی که قبول کرد برای خودشیرینی نزد آل صهیونیست انجام دهد ترور سردار اسلام به روش کاملا بزدلانه و مزبوحانه بود و حالا که در میسر اخراج از کاخ ظلم ( کاخ سفید )هست نمی گذارند که شروع کننده غلط حمله به کشوری باشد آنهم کشور جمهوری اسلامی ایران که منتظر یکچنین غلطی از سوی غربیها و یا صهیونیستها هستند که جواب بسیار کوبنده و مهلک به ایشان و حتی به گوساله های سعود بدهند. نصر و من الله و فتحا قریب

  • احمد
    0

    آمریکا از لحاظ سیاست داخلی کشورش بهم ریخته شده و توانایی یه جنگ رو نداره اون با کشوری مثل ایران که آماده جنگ هست ترامپ قدرت اینو نداره که دستور جنگ بده در کل مال این حرفها نیست چون خودش می‌دونه با کی طرفه بنده به عنوان یه فرد خیلی عادی جانم رو فدای مردمم میکنم فدای وطنم میکنم ولی خیالتون راحت باشه آمریکا توانایی سیاسی و نظامی برای جنگ با ایران نداره شاید اسراییل دوست داشته باشه یه کارایی انجام بده ولی موفق نمیشه هرگز در پناه خدا

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      احمد اولین کسی که تو یی.بر عکس تو ریاکار تمام صلح طلبهای ایران به وقت جنگ اگر تحمیلی باشد جانفشانی میکنند بعضی از کیسه تحریم‌ها ارتزاق میکنند بعضی ها از کیسه جنگ که خیلی‌ها شاهدش بودند

  • ناشناس
    0

    فراموش نکنید حمله به عراق را در دو مرحله انجام داد یک بار با حمله به تاسیسات و نابودی زیر بنا و ادامه تحریم بعد به سادگی عراق را اشغال کرد. آنها با برنامه عمل میکنند و بسیار حرفه‌ای؟ شاید بخواهند در زمان این ریس جمهور یک عملیات انجام دهند و با دولت بعدی آن را خاموش کنند و شرایط را مدتی رها کنند.

  • سعید
    0

    جنگ با ایران یه شوخیه.فقط می خوان اقتصاد رو تحت تاثیر قرار بدن.البته مابدمون نمیاد در 7 دقیقه اسراییل رو با خاک یکسان کنیم.

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      حالا تو شیش دیقه تموم کن دیگه تو بمیری :/

  • نام مستعار
    0

    هنوز هم از شکست ترامپ عزادار هستید؟

  • ایرانی
    0

    تحلیل دقیقی نبود اگر آمریکا بخواد تاسیسات اتمی رو هدف قرار بده به راحتی با موشک از روی ناو هاشون میتونن اینکارو بکنن نیازی به پیاده نظام و هواپیما نداره و همانطور که تو قضیه شهادت سردار دیدیم مسئولین ما جربزه و شجاعت و توان مقابله به مثل در همان سطح رو ندارن و به موشک پرانی غیر دقیق بسنده میکنند باید قبول کنیم یک کشور عقب مانده جهان سومی بیش نیستیم

  • فروهر
    0

    من به عنوان یه نظامی کوچک میگم آمریکا در آن واحد میتونه با بیست کشور همزمان بجنگه اما آنها منافع کشور و جان سربازانش واسش مهمه و نمی خواهد اسرائیل را درگیر کند هر چند اسرائیل بالای 400بمب اتمی داره که خودش از بالاترین قدرتها مثلا ارتش هفتم دنیاست .به هر حال ما سر جنگ با کسی نداریم اما چنانچه جنگی تحمیل بشه ملت ما شجاعتش را به دنیا ثابت کرده و اگر جوانان ما مثل جوانان دفاع مقدس تربیت شده باشند حتی اگر جنگ را ببازیم اما هزینه اش واسه دشمنان بسیار زیاد خواهد بود فراموش نکنیم ادوات جنگی دنیا عوض شده و پیشرفت زیادی کرده و جنگ زمینی نخواهد بود

  • فروهر
    0

    خبر فوری لطفا نظراتمو بزارهممن هم قلندر و قلندر واقعی بزار

  • کامران
    0

    از پیامها و نظرات این قسمت . کاملا معلومه که دلالان داار از شروع جنگ با امریکا خوشحال میشن. ولی کور خوندند . خوشبختانه هبچ جنگی شروع نمیشه و دلار هم از به ریزشش ادامه میده

  • کاربر ناشناس
    0

    ما شعار مرگ اگه سر میدیم بخاطر زخمهای که ایران از اینها خورده ما یبار بدنیا میام یبار از دنیا میریم پس بزارید با آبرو باشه شما ببینید بهرینم برا ما شاخ میشه اگه پوز آمریکا زده بشه ایران وایرانی بدون خفت زندگی کنند

    نظرات شما -
    • فروهر
      0

      مگر تا حالا با عزت و رفاه زندگی کردیم سالها از نوجوانی ام در جنگ تحمیلی امتحان پس دادم بارها مجروح شدم نقص عضو ترکش های متعدد و موج انفجار شدید وغیره اما مستاجر و معیشتی میگیرم که پول کرایه خونه هم نمیشه بعضی با یک دهم از من مجروح شدن حقوق چند برابر من میگیرن.این هم از عدالت اسلامی آقایان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها