نماینده مجلس: رابطه ریال با دلار را قطع کنند؛ تا کی می‌خواهید ما را زیر بار استعمار آمریکا قرار دهید؟

نماینده مردم رباط کریم گفت: از آقایان حاجی‌بابایی و مفتح می‌خواهیم با گذشت ۴۲ سال از انقلاب، رابطه ریال با دلار را قطع کنند؛ تا کی می‌خواهید ما را زیر بار استعمار آمریکا قرار دهید؟

نماینده مجلس: رابطه ریال با دلار را قطع کنند؛ تا کی می‌خواهید ما را زیر بار استعمار آمریکا قرار دهید؟

در جلسه امروز مجلس دومین دستور هم از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به صحن آمد. در بررسی گزارش برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مخالف بر ایراد‌های موجود در ۱۲ بند طرح یاد شده اشاره داشتند. همچنین یکی از اشکالات را در نظر گرفته نشدن کمیته امداد در حوزه پرداخت یارانه دانستند.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی، مخالف کلیات این طرح اعلام کرد: بعضی از موارد اصلاح ساختار، در قانون تنظیم مقررات ۱ و ۲ آمده است و اساساً اصلاح ساختار باید شامل موضوع‌های اساسی در نظام مالیاتی کشور، بودجه شرکت‌های دولتی و مولدسازی دارایی‌هایی دولت باشد. بودجه شرکت‌های دولتی دو و نیم برابر بودجه عمومی کشور است.

او یادآور شد که «جدا شدن بودجه از نفت و ایجاد درآمد‌های پایدار در بودجه عمومی کشور از مهم‌ترین مسائل بودجه‌ای ماست.» این نماینده ادوار مجلس در گفته‌هایش، بر اینکه «طبق اطلاع دقیق، دولت هیچ اراده‌ای بر اصلاح ساختار بودجه ندارد» تأکید کرد.

محمد صفایی دلوئی، نماینده گناباد و بجستان در بخشی از مخالفتش اظهار کرد: از چالش‌های اصلی بودجه، شرکت‌های دولتی هستند؛ بودجه شرکت‌های دولتی از بودجه عمرانی کشور هم بیشتر است که در این زمینه اصلاح دیده نشده است.

رابطه ریال با دلار را قطع کنید
در این میان حجت الاسلام حسن نوروزی ضمن ارائه نظرش، تذکری هم داشت. او گفت: از آقایان حاجی‌بابایی و مفتح می‌خواهیم با گذشت ۴۲ سال از انقلاب، رابطه ریال با دلار را قطع کنند؛ تا کی می‌خواهید ما را زیر بار استعمار آمریکا قرار دهید؟ وقتی ریال با دلار رابطه دارد، یعنی اجازه می‌دهد که آمریکای جنایتکار به پشتوانه طلای ما اوراقی را به عنوان دلار چاپ کند. چون آمریکا در عراق حضور دارد، آنجا دلار ارزان‌تر است و چون عربستان مزدور و گاوشیرده آمریکایی‌هاست، دلار ارزان است و پول عربستان ارزش دارد. اما چون ایران مستقل است، باید پول بی ارزش داشته باشد، دلار گران شود و سیستم مملکت ما را به هم بریزد.

موافقان از سوی دیگر، به اهمیت اصلاح ساختار بودجه پرداختند. جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت که این کمیسیون «تنها به کدها و نکات کلیدی و مهم اشاره کرده است تا دولت در فرصت باقیمانده این نکات را در بودجه اعمال کند، از طرفی تلاش بر این بوده که ساختار و جهت گیری مالیات‌ها و عوارض اصلاح شود، زیرا در کشور روند ناعادلانه است و بین استان و مناطق تبعیض های فاحش وجود دارد. حتی این تبعیض بین قشرها و گروه‌های مختلف نیز قابل رویت است.»

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • محمد
    0

    گفتند رابطه دلار و ریال را قطع کنید ولی نگفتند چگونه؟ ارزش ریال به میزان اسکناسی که ما چاپ می کنیم وابسته است

  • کاربر ناشناس
    0

    بابا مخ اقتصاد جهانی . . . اقتصاد بدین دست ایشون یه شبه درست میکنه یه نفر از این یارو بپرسه چجوری رابطه دلار با ریال قطع بشه راه کارش چیه اگر تونست جواب بده اقتصاد کشورو بدین اداره کنه امثال این یارو وقتی نخود هر آشی بشن مملکت به این فلاکت دچار میشه

  • اخوند نخودکی
    0

    قطع کنند؟ امریکا قطع کند یا شما؟ خب از نظریات دکتر رضایی استفاده کنید و دلار اینجا چاپ کنید.

  • مالک
    0

    پشتوانه پولی قدرت اقتصادی تعریف شده است . اما برای كشورهای درحال توسعه و جهان سوم در قدرت تجارت خارجی تعریف می شود یعنی اقتصادی كه مبتنی بر صادرات و ارز آوری باشد آنهم ارزهای جهان روا مانند دلارو یورو . چرا كه با این ارزها می توان سایر نیازهای كشور را از هر نقطه جهان تامین نمود. بنابراین پشتوانه ریال ایران درآمدهای ارزی كه فعلاً عمدتاً از صادرات نفت بدست می آید، است. كه از آثار بسیار مخرب چنین پشتوانه ای نوسانات شدید پول ملی در مقابل تغییرات تجارت خارجی است. در كشورما با نوسان قیمت نفت ارزش پول ملی در معرض تغییر قرار می گیرد. همچنین بر اثر تحریم ها و كاهش قدرت ورود ارز به چرخه اقتصادی و نیز محدودیت فروش نفت و كاهش قیمت آن در سالهای اخیر ضربات شدیدی به ارزش ریال وارد آمد كه تورم شدیدی به همراه آورده و خواهد آورد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها