اقدامات درمانی و زیبایی دندان

امروزه با توجه به افزایش اهمیت به زیبایی در میان همه ی اقشار جامعه و همچنین ارتقای فرهنگ اهمیت به بهداشت دهان و دندان, روش های ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان روبه افزایش است.

اقدامات درمانی و زیبایی دندان

ایمپلنت دندان روش بسیار مناسب برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند و کامپوزیت دندان برای اصلاح بد فرمی های ظاهری دندانهای جلو است.

بهداشت دهان و دندان

دندان های هر انسان نقش بسیار مهمی در سلامتی و زیبایی هر انسان دارد. دندان های هر فرد همچون گنجی نهفته در بدن او هستند که باید توان خود را برای محافظت هر چه بیشتر از آنها بکار ببرد. هر انسانی در هر دوره ی زندگی باید با توجه به شرایط دندان ها به نظافت آن ها توجه ویژه داشته باشد. بهداشت دهان و دندان باید از همان زمان رویش دندان ها رعایت شود به شکلی که یک نوزاد که حتی دو دندان دارد نظافت دندان هایش توسط والدین صورت بگیرد و تا زمانی که دندان های شیری بیفتد و دندان های دایمی در بیاید نیز بهداشت آنها ادامه پیدا خواهد کرد به گونه ای که روزی دو بار مسواک و نخ دندان و شبی یک بار فلوراید استفاده شود.

ساختار دندان

هر انسان در چند ماهگی شروع به درآوردن دندان می کند, تعداد دندان های شیری 20 عدد بوده و در حدود هفت سالگی دندان های شیری افتاده و دندان های دائمی رشد می کنند. دندان های دایمی 32 عدد هستند. ساختار دندان از بیرون به درون شامل تاج و ریشه ی دندان است که تاج خود شامل مینا, عاج و پالپ است.

ایمپلنت دندان

امروزه از دست دادن یک یا چند دندان به دلایل مختلف مثل حوادث, تصادف, زمین خوردن یا هر نوع برخورد فیزیکی وجود دارد. عواملی همچون خرابی دندان و یا افزایش سن و مشکلات دندانی در اثر زایمان های متعدد و .. ممکن است اتفاق بیفتد. دندانها به دلیل محافظت از لثه و استخوان فک در زیبایی و شکل فک بسیار مهم هستند زیرا اگر ریشه ی دندانی تحلیل برود استخوان فک و لثه نیز تحلیل می روند و شکل خود را از دست میدهند. همچنین داشتن دندانهایی زیبا و سالم در اعتماد به نفس فرد بسیار موثر بوده و فردی که دچار فقدان یک یا چند دندان شده است با مشکل غذا خوردن نیز مواجه شده و بسیار برایش ناراحت کننده است و اگر فقدان دندان از دندانهای جلویی باشد در زیبایی فرد موثر بوده و فرد دوست دارد این مشکل را جبران کند. از طرفی این بیماران دوست دارند دندان های جایگزین کارایی و زیبایی هر چه بیشتری داشته و شباهتشان از هر نظر به دندان های سالم بیشتر باشد. راه های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد که هر یک نقاط ضعفی دارند مثلا دندان های مصنوعی ثابت نبوده و حرکت می کنند و در دهان فیکس نیستند و زیبایی ظاهری دندان طبیعی را ندارند, دندان های بریج شده که از طریق پل زدن بین دو دندان سالم جایگزین می شوند در محل ریشه درگیر نبوده و باعث آسیب دیدن دو دندان سالم کناری می شوند. از طرفی اگر ریشه تا مدتی از لثه خارج شده و ریشه ی مصنوعی جایگزین آن نشود استخوان های فک تحلیل خواهند رفت که این اتفاق در افرادی که از دندان مصنوعی و بریج استفاده می کنند می افتد. بهترین روش برای جایگزینی دندان های از بین رفته ایمپلنت دندان است به این صورت که ابتدا دندانپزشک برای ایمپلنت دندان, دندان های بیمار را معاینه کرده و با توجه به وضعیت بیمار و دندان هایش نوع ایمپلنت انتخاب شده و بی حسی موضعی صورت گرفته و به جای ریشه ی دندان یک پیچ از جنس تیتانیوم درون استخوان فک و لثه قرار گرفته و تا چند هفته به همان حالت باقی می ماند تا ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد و در واقع ایمپلنت استخوان فک را تحریک و وادار به استخوان سازی میکند که این خود بسیار نقطه ی قوت خوبی است. بعد از 24 هفته که ایمپلنت با استخوان جوش خورد روکش های دندان روی ریشه ی تیتانیومی ایمپلنت قرار گرفته و به ایمپلنت پیچ می شوند.

مراقبت های بعد از ایمپلنت

بهتر است 24 ساعت بعد از ایمپلنت مسواک زده نزنند و از غذای نرم و آبمیوه استفاده شده و از ایمپلنت ها مراقبت شود تا ضربه و آسیبی به ایمپلنت نرسد. شستشوی دهان با دهان شویه بسیار برای ایمپلنت ضروری است زیرا پلاک های میکروبی بسیار برای ایمپلنت آسیب رسان هستند. همچین مصرف سیگار و قهوه تا چند روز بعد از ایمپلنت توصیه نمی شود و مصرف سیگار و الکل اصلا به صلاح فردی که ایمپلنت انجام داده نیست. عمل ایمپلنت احتمال پس زدن ندارد زیرا جنس ایمپلنت تیتانیوم است که یک فلز سازگار با بدن انسان است ولی بهر حال ایمپلنت یک جراحی است و ریسکها و مراقبت های یک جراحی را دارد. تنها نقطه ی ضعف ایمپلنت هزینه ی بالای آن است که نسبت به مزایای آن به صرفه است. عمل ایمپلنت باید توسط متخصص ایمپلنت انجام بگیرد زیرا تخصص جراح ایمپلنت در نتیجه ی عمل بسیار مهم است که در کلینیک مبین جراحان متخصص ایمپلنت بسیار ماهری وجود دارد.

کامپوزیت دندان

امروزه اعمال زیبایی در دندانپزشکی بسیار رایج شده و راه های انجام آن نیز بسیار پیشرفت کرده اند. یکی از راه های زیبا سازی و اصلاح شکل دندان کامپوزیت دندان است که ماده ای از جنس رزین بوده که به صورت لایه به لایه برای اصلاح شکل, رنگ و خطوط دندان روی دندان ها زده می شود و با استفاده از نور محکم شده و سپس مجددا لایه ی بعدی زده می شود. این ماده نیازی به ساخت در آزمایشگاه ندارد بلکه در مطب توسط دندانپزشک روی دندان قرار می گیرد و دندانپزشک با هنر خود آن را روی دندان طراحی می کند. انجام کامپوزیت دندان صرفا برای امور زیبایی دندان بکار می رود و مراحل مختلفی دارد ابتدا دندان ها توسط دندانپزشک معاینه شده و اگر مشکل پوسیدگی یا کجی خیلی شدیدی نداشته باشند تصمیم به انجام کامپوزیت گرفته می شود. ابتدا لثه ها اگر نیاز به لیفت کردن دارند لیفت می شوند سپس پالیش دندان ها انجام شده و کامپوزیت گذاری انجام میشود و بعد دندانها با روش مخصوصی شستشو داده می شوند. افرادی که مشکل دندان قروچه دارند, افرادی که دچار ساییدگی دندان هستند و همچنین بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند نباید کامپوزیت دندان انجام دهند زیرا این درمان در آنها با شکست مواجه می شود. بعد از انجام کامپوزیت بهتر است از خوردن قهوه و مواد رنگی تا چند ساعت پرهیز شود و بطور کل برای مراقبت از کامپوزیت بطور همیشگی بهداشت دهان و دندان باید رعایت شود و اگر خوردن غذای سفت و آسیب رسان مثل ته دیگ و غذاهای اسیدی همچون نوشابه پرهیز شود. دوام کامپوزیت دندان به رعایت بهداشت و مراقبت از آن بستگی دارد ولی طول عمرش تا ده سال است و بعد از آن می توان آن را تمدید کرد و یکی از مهم ترین عوامل دوام کامپوزیت, انتخاب متخصصی است که مهارت کافی برای این کار داشته باشد که در کلینیک مبین متخصصان بسیار خوبی برای کار کامپوزیت حاضر هستند.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها